چرا رشد اقتصادی مثبت شد؟
چرا رشد اقتصادی مثبت شد؟
در حالی رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال مثبت شده که فعالیت‌های صنعت، نفت، کشاورزی و برق، گاز و آب، بیشترین سهم در این رشد را داشته‌اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طبق اعلام بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی کشور در ۹ ماهه سالجاری به ۴۸۰ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال قبل معادل ۲.۲ درصد رشد یافته است. “چرا رشد اقتصادی مثبت شد؟ ”

همچنین، رشد تولید ناخالص داخلی در بهار امسال ۲.۹- درصد بود که این رقم در تابستان و پاییز به ۵.۲ و ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در بهار سال جاری ۰.۶- درصد بود در تابستان و پاییز به ۳.۲ و ۲.۹ درصد افزایش یافته و بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سالجاری معادل ۱.۹ درصد حاصل شده است.

اما بررسی رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال در رابطه با سهم فعالیت‌ها از محصول ناخالص داخلی بیانگر این است که سهم بخش کشاورزی از ۰.۸ به ۰.۵ درصد کاهش یافته و نرخ رشد این بخش نیز به ۴.۶ درصد رسیده است.

سهم نفت از تولید ناخالص داخلی از منفی ۷.۷ به ۰.۵ درصد افزایش یافته و نرخ رشد این بخش نیز ۳.۹ درصد رسیده است.

علاوه براین، سهم بخش خدمات نیز از رشد اقتصادی از صفر  به منفی ۰.۲ رسیده و افزایش یافته است که نرخ رشد این بخش به منفی ۰.۳ رسیده است.

از سوی دیگر، گروه صنایع و معادن در رشد اقتصادی ۹ ماهه سالجاری سهمی معادل ۱.۵ درصد داشته‌اند که با رشد مواجه شده و نرخ رشد آن نیز به ۶ درصد رسیده است.

در آخر، در این مدت سهم بخش ساختمان ۰.۲ درصد و نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما نرخ رشد آن مثبت ۳.۶ درصد شده است.”چرا رشد اقتصادی مثبت شد؟ ”

بنابراین، علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) را باید در افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های صنعت، نفت، کشاورزی و برق، گاز و آب دنبال کرد به‌گونه‌ای سهم هر یک در تولید ناخالص داخلی ۹ ماهه اول امسال به ترتیب ۰.۹، ۰.۵، ۰.۵ و ۰.۴ درصد است.

  • منبع خبر : ایسنا