چهلمین تحقیر در یوم الله ۱۳ آبان
چهلمین تحقیر در یوم الله ۱۳ آبان
سال ۱۳۵۸ سال بسیار پر تلاطمی در مستقر شدن انقلاب اسلامی ایران بود. هیاتی به سرپرستی مهدی بازرگان همراه دکتر ابراهیم یزدی و شهید مصطفی چمران در هفته اول ابان ۵۸ در الجزایر با برژینسکی دیدار کردند.

چهلمین تحقیر در یوم الله ۱۳ آبان

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سال ۱۳۵۸ سال بسیار پر تلاطمی در مستقر شدن انقلاب اسلامی ایران بود.

هیاتی به سرپرستی مهدی بازرگان همراه دکتر ابراهیم یزدی و شهید مصطفی چمران در هفته اول ابان ۵۸ در الجزایر با برژینسکی دیدار کردند.

ملاقات قرار بود محرمانه باشد اما مرحوم صادق طباطبایی که نفوذی احمد آقای خمینی در دولت موقت بود موضوع را که ملاقات صورت گرفته و آمریکا تقاضای رابطه دارد و بنا بر مصالحی حتی قول بازگردانیدن اموال شاه را هم داده بودند ولی خود شاه را تحویل نمیدهند و مدعی هستند شاه مریض است و برای معالجه به امریکا آمده را مطرح نموده اند و در ضمن از دولت موقت تقاضا کرده اند که هواپیماهای اف ۱۴ که بدرد شما نمیخورد را هم به آمریکا پس بدهید و در مقابل پول آنها را امریکا به شما عودت میدهد را هم مطرح کرده بودند.

وقتی احمد آقا مطالب را میشنود با محمد موسوی خویینی مطرح میکنند و نقشه تسخیر سفارت امریکا را می کشند.

ابراهیم اصغر زاده و میردامادی عناصر مرتبط با موسوی خویینی هستند با چراغ سبز اینها سفارت در شب ۱۳ آبان تسخیر میشود تا زمینه هر نوع ارتباط با آمریکا کور شود.

همین امر همراه گزارش مذاکرات در الجزایر به محضر حضرت امام (ره) رسید و ایشان با تقبیح عملکرد مهدی بازرگان و هیات همراه عمل دانشجویان پیرو خط امام را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند و بر عملکرد احمد آقا و آقای خویینی ها صحه گذاشتند.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه امام خامنه ای، درباره تسخیر لانه جاسوسی می فرمایند: «سفارت آنها که بعد به عنوان لانه جاسوسی معرفی شد ـ که واقعیتش هم همین بود ـ مرکز سازماندهی مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب شد که بروند آنجا و دستور بگیرند تا علیه انقلاب و نظام فعالیت کنند…. آنها محمدرضا را که فراری ملت ایران بود، در امریکا پذیرفتند و به او به عنوان یک مهمان پناه دادند.

اموالی را که در اختیار محمدرضا بود و میلیاردها دلار می شد که در آمریکا سرمایه گذاری کرده بود، برنگرداندند…. اشغال لانه جاسوسی برای این بود که رژیم آمریکا بداند با این انقلاب نمی شود شوخی کرد.

انقلاب این ملت و این کشور، از آن انقلاب هایی نیست که توطئه ها را تحمل کند».

در طول دوران ۴۴۴ روزی که کارکنان سفارت امریکا مهمان جمهوری اسلامی ایران بودند پشت پرده، دلالان سیاسی مشغول پخت و پز سیاسی بودند و برخی از این پخت و پزها که در قالب شیطنت مطرح میشد به سمع و نظر حضرت امام (ره) میرسید و ایشان به احمد آقا و شورای انقلاب که بعد از بازگشت مهدی بازرگان و مواجه شدن با تسخیر لانه جاسوسی استعفا دادند، عهده دار اداره کشور شده بود دستور خاتمه دادن به موضوع سفارت را داده بودند.

پیچیده ترین بخش پخت و پزها را عناصر چپ سازمان مجاهدین انقلاب به عهده داشتند که در تدارک معامله ای با انگلستان ، که لندن هم با حزب  جمهوری خواه در آمریکا برای ضربه زدن به حزب دموکرات معامله کرده بود، با بهانه جویی به تطویل رها سازی مهمانان مشغول بودند. سر دسته این جریان را بهزاد نبوی در راس مجاهدین انقلاب بعهده داشت.

بعد ها شنیدم که گفته بود: «من به عنوان یک عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مخالف آزاد کردن اتباع آمریکایی بودیم، ما فقط به محاکمه آن ها؛ ولو به شکل سمبلیک، اعتقاد داشتیم».

که این سخن کذب محض بود. ایشان به دروغ گفته بود ما تلاشمان را کردیم که گروگانها زمان کارتر آزاد شوند ولی نشد. در صورتی که مجلس به دلیل تطویل اقدامات، ایشان را به استنطاق کشانید و مجلسی ها که فهمیده بودند کاسه ای زیر نیم کاسه بوده  با حمایت شهید رجایی پا پی او نشدند.

حضرت امام (ره) هم از طرف خود من در جریان ایجاد بوروکراسی قلابی که بهزاد نبوی و وزارت خارجه آن زمان برای تطویل موضوع درست کرده بودند قرار گرفتند اما این جریان پیچیده با هماهنگی احمد اقا کار را به بعد از انتخاب ریگان کشانید تا معامله پشت پرده صورت پذیرد.

بعد ها آمریکایی ها یک هیات ۲۱ نفره درست کردند که تحقیق کنند که معامله پشت پرده توسط چه کسانی انجام شده و برای این کار با خود من هم مصاحبه کردند و ۵ جلد گزارش به کنگره ارسال نمودند و موضوع مختومه شد.

البته در جریان تسخیر لانه و بعد ها در جریان انتشار اسناد و در جریان آزادی گروگانها (مهمانان) به هر شکلی و با هر عینکی نگاه کنیم آمریکا به معنی مطلق کلمه تحقیر شد و این تحقیر در طول چهل سال گذشته هر سال بزرگتر از سال قبل در روز ۱۳ آبان طی مراسمی در مقابل ساختمان سفارت که در اختیار بسیج است برگزار میشود.

در طول این چهل سال آمریکا در مقابل این تحقیر زبان به دهان گرفته و فقط این عمل و نتایج حاصله از این تحقیر را به قیچی سانسور مطبوعاتی می سپارد.

همین شیوه موجب شده عربستان و اسراییل  این جریان را بزرگ و بزرگتر نشان داده و آمریکا را از اندیشیدن به توبه در بلاهایی که این واکنش را موجب گردیده منصرف نمایند. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

 

  • منبع خبر : صبح اقتصاد