چین پولدار ، بقیه دنیا بی پولند
چین پولدار ، بقیه دنیا بی پولند
آمارهای رسمی اینگونه نشان میدهند که اقتصاد چین در حال بزرگتر شدن است. ذخیره خارجی چین در کشورهای دیگر را به رقمی بالا تر از ۳ هزار میلیارد دلار تخمین میزنند.

چین پولدار ، بقیه دنیا بی پولند

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , آمارهای رسمی اینگونه نشان میدهند که اقتصاد چین در حال بزرگتر شدن است. ذخیره خارجی چین در کشورهای دیگر را به رقمی بالا تر از ۳ هزار میلیارد دلار تخمین میزنند.

به عبارتی به جرأت میتوان گفت تنها کشوری که بدهی خارجی ندارد و حجم ذخایر آن کشور هم از همه کشورهای دنیا بیشتر است را چین بدانیم. علت اصلی رغبت به سرمایه گذاری خارجی چین هم همین ذخایر خارجی هستند که کمک میکنند سودآوری بهینه‌ای را برای چین رقم بزنند. حال در مقابل چین همه ۲۸ کشور اروپا را در نظر بگیریم. در آمارهای رسمی آمده بود که فقط ایتالیا ۲۸۶۰ میلیارد یورو به آلمان بدهکار است و این رقم سال به سال افزایش می‌یابد و تحلیلگران معتقدند این رقم هرگز پرداخت نخواهد شد. به اعتباری میتوان گفت آلمان ذخیره‌ای خارج از کشور یا ندارد و یا فقط روی کاغذ است. در اروپا بجز سوئیس و اتریش که اقتصاد مستقل و روی پای خود دارند بقیه کشورها حتی فرانسه و انگلیس هم با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته‌اند. اگر شرکتهای بیمه آنها مانند کفاس یا هرمس به کشوری ضمانت وام میدهند و یا تسهیلاتی را تایید می‌کنند این تسهیلات مربوط به خرید قسطی از همان کشور است که اگر رقم بالای ۱۰۰ میلیون یورو باشد باید کنسرسیومی از بانکها از ذخایر مردم این فروش کالا و خدمات را تامین بودجه کنند. پس در می‌یابیم که اروپا وضع مساعدی برای سرمایه‌گذاری در خارج ندارد. در آمریکا وضع بسیار خراب‌تر از اروپاست. بدهی امریکا به جهان رقمی بالای ۲۵ تریلیون دلار میرسد که اگر این رقم را بین ۳۰۰ میلیون مردم امریکا تقسیم کنیم هر شهروند آمریکایی مبلغی معادل ۸۳ هزار دلار بدهکار خواهد بود. اساسی‌ترین علت کوچک‌تر شدن اقتصاد آمریکا خروج نیروهای آنها از عراق و افغانستان و از همه جا مهمتر، از خلیج فارس است. همه خبرگزاری‌ها در طول دو سال گذشته به این مطلب اذعان کرده‌اند که امریکا نیروی دریایی خود را از خلیج فارس خارج کرد و فقط بازدید دوره‌ای سالانه از خلیج فارس دارد مثل همه دریاهای جهان، ورود یک ناو هواپیمابر آمریکایی و دو کشتی پشتیبان فقط بازدید دوره ایست و طی جدول بازدیدهای دوره‌ای خارج میشوند بنابراین بر خلاف قبل ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس حضور دائم ندارد آمریکا پس از پایان دادن به حضور دائم خود در خلیج فارس پایگاه دریایی خود در بحرین را هم واگذار کرد و مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه را از قطر به کالیفرنیا منتقل کرد لذا آمریکا عملیات خروج از خلیج فارس را به پایان رسانده است یاد آور میشوم بعد از سال ١٩٧١ که انگلیس نیروهای نظامی خود را از شرق کانال سوئز خارج کرد قدرت دریایی آمریکا جایگزین انگلیس شد اکنون این حضور دیگر پایان یافته است، هیچ دولت منطقه‌ای جز ایران نیروی دریایی جدی و نیرومندی در خلیج فارس ندارد و حضور نیروی دریایی کشورهای اروپایی نیز سمبولیک است. لذاست که باید شرایط اقتصادی آمریکا را وخیم‌تر از اروپا بدانیم. حال به همه کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه کنید. همین هفته گذشته خبرگزاری‌ها افشا کردند که بدهی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار متجاوز شده است. لذاست که با توجه به استقبال چین برای سرمایه گذاری نباید این فرصت را ندیده انگاشت. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمیدرضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد