کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند
کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: کارگران شغل از دست داده مشمول قانون کار برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد شریعتمداری در حساب شخصی توئیتر خود اعلام کرد که برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا‬ و حفظ سلامت کارگران‬ مشمول ‫ قانون کار و تامین اجتماعی‬ که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.”کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند”

به گفته وی، به منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه ‪bimebikari.mcls.gov.ir‬  مراجعه کنند.

در قانون مربوط به حق بیمه بیکاری شرایطی لحاظ شده که پیرو این قانون اتباع خارجی مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.

میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست، و باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود.

بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند.

کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند

در چه شرایطی بیمه شدگان بیکار، استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارند؟

حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.

بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.

بیمه شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد قبل از بیکار شدن.

بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند را دریافت خواهند کرد.

مدارک لازم برای دریافت

اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده

عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)

اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی گواهی کار از شرکت

اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)

کپی صفحه اول دفترچه بیمه

مدت بیمه بیکاری

مدت پرداختی حق بیمه از ۶ تا ۵۰ ماه است که سقف پرداختی ۵۰ ماه به متاهل‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین میزان پرداختی هم متغیر است، و میزان و تغییرات بر مبنای متاهل و مجردی تعیین می‌شود و مسلماً حق بیمه بیکاری متاهل‌ها به نسبت مجرد‌ها بیشتر است.

 

مبلغ بیمه بیکاری برای افراد مجرد

کسانی که ۶ تا ۲۴ ماه حق بیمه پرداخت کرده باشند تا ۶ ماه، ۲۵ تا ۱۲۰ ماه پرداختی حق بیمه تا ۱۲ ماه، ۱۲۱ تا۱۸۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۱۸ ماه، ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۲۶ ماه و ۲۴۱ ماه به بالا تا ۳۶ ماه دریافت می‌کنند.

  • منبع خبر : ایسنا