کامیون‌های ایرانی دیگر در مرز ترکیه متوقف نخواهند شد
کامیون‌های ایرانی دیگر در مرز ترکیه متوقف نخواهند شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق تفاهم انجام شده بین ایران و ترکیه، دیگر شاهد توقف کامیون‌های ایران در مرز ترکیه نخواهیم بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد اسلامی در نشست خبری امروز (نهم اردیبهشت ماه) هشتمین اجلاس کمیسیون حمل و نقل ایران و ترکیه اظهار داشت: پس از ۷ سال این کمیسیون برگزار می‌شود که در این نشست، در هر ۴ حوزه حمل و نقلی به تفاهم رسیدیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با تفاهم انجام شده بین دو کشور، از این پس دیگر شاهد توقف کامیون‌های ایران در مرز ترکیه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه اجلاس پس از ۷ سال انجام می‌شود و چهار ماه از برگزاری شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ترکیه با حضور رؤسای جمهور می‌گذرد، افزود: برگزاری این اجلاس عامل این پیام است که رهبران دو کشور خواهان گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند.

اسلامی با اشاره به تلاش دو کشور برای تحقق هدف افزایش تبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در سال گفت: با این ترتیبات هماهنگی‌ها و زمینه‌هایی که برای توسعه تبادلات انجام شده، دست یافتن به این هدف مقدور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه در هر چهار حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، بندری و هوایی مذاکرات داشته ایم، ادامه داد: در حوزه جاده‌ای توافقاتی در زمینه کاهش توقف کامیون‌ها، در حوزه ریلی افزایش ترانزیت با آسیای میانه و در بخش ریلی مسافری نیز توافق در زمینه راه اندازی قطار مسافری تهران-آنکارا داشته ایم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: از دیگر توافقات اجلاس کمیسیون حمل و نقل ایران ترکیه، تحقق تفاهم نامه سه جانبه ریلی تهران-اسلام آباد-آنکارا، احداث خط ریلی جدید میان ایران –ترکیه از منطقه چشمه ثریا در ایران به کارِسدر ترکیه، احیای ظرفیت‌های جدید ریلی و همچنین تشکیل کمیته مشترک ریلی ایران-ترکیه در آینده نزدیک بود.

اسلامی به همکاری‌های بندری و هوایی ایران و ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: تفاهمات خوبی در خصوص افزایش تبادلات در این زمینه صورت گرفت و از همدردی مقامات ترکیه‌ای در جریان سیلاب اخیر با مردم ایران و همچنین مواضع اصولی سیاسی ترکیه در خصوص نفی سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا علیه ایران قدردانی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین تفاهمی که صورت گرفت این بود که کمیته‌های مشترک ریلی، جاده‌ای و دریایی را قرار است سریع‌تر تشکیل دهیم، اظهارداشت: تصمیمی نیز در زمینه رفع موانع افزایش ترانزیت جاده‌ای میان دو کشور به خصوص حل مشکل ساعت کاری پایانه‌های مرزی بازرگان در ایران و ترکیه و نیز مشکلات گمرکی اتخاذ شد.

  • منبع خبر : مهر