کاهش تقاضای هفتگی نفت با وجود تلاش‌های سعودی‌ها
کاهش تقاضای هفتگی نفت با وجود تلاش‌های سعودی‌ها
بهای معاملات نفت روز جمعه افزایش یافت، با این حال به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین روی تقاضا برای نفت، با کاهش هفتگی روبرو شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۹۶ سنت یا ۳.۷ درصد افزایش یافت و در ۵۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص که روز چهارشنبه ۴.۷ درصد سقوط کرده بود، برای کل هفته ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۵ سنت یا دو درصد افزایش یافت و در ۵۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۵.۴ درصد کاهش نشان داد.

وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت نسبت به اوج قیمت خود در ۲۳ آوریل نشان داد و در نتیجه از نظر فنی، به روند نزولی بازگشته است. طبق آمار بازار داوجونز، نفت برنت هم از اواخر آوریل بیش از ۲۰ درصد افت قیمت داشته است.

تحلیلگران اظهار کردند ریزش قیمتی که در معاملات چهارشنبه روی داد، بیش از حد بود و فضا را برای بهبود قیمت‌ها ایجاد کرد. کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در شرکت “کپیتال اکونومیکس” در یادداشتی نوشت: اگرچه انتظار می‌رفت رشد کمتر اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، قیمت‌ها را با فشارهای کاهشی روبرو کند اما افت اخیر قیمت‌ها بیش از حد بوده است.

آمار شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز” که نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته شش حلقه کاهش یافته و به ۷۶۴ حلقه رسیده است، از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به چشم انداز ضعیف برای رشد اقتصاد جهانی، پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد. همچنین پیش بینی خود از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۰ را ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر کرده و ۱.۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که آمارهای جدید کاهش تقاضا برای نفت در هند، عربستان سعودی، کره جنوبی و کشورهای متعدد اروپایی را نشان می‌دهد و آمار مقدماتی آمریکا تقاضای کمتر برای سوخت‌ها در آغاز فصل پیک رانندگی را نشان می‌دهد و تنها تقاضای چین برای نفت بالا رفته است.

بلومبرگ، پنج‌شنبه گذشته به نقل از مقامات آگاه خبر داد عربستان سعودی قصد دارد به منظور تثبیت بازار، صادرات نفت خود در ماه میلادی آینده را به پایین هفت میلیون بشکه در روز برساند. یک مقام سعودی که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبود نامش فاش شود، به بلومبرگ گفته بود این کشور اجازه نخواهد داد قیمت نفت سقوط کند و همه گزینه‌های موجود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت عضو اوپک است، تحت توافق کاهش تولید این گروه تولیدش را بیش از سقفی که با تولیدکنندگان دیگر اوپک توافق کرده بود، کاهش داده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، قیمت‌های نفت از ابتدای ماه میلادی جاری در نتیجه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش شدید مواجه شده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یک هفته پیش اعلام کرد از اول سپتامبر روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالا از چین، تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. این تصمیم به سقوط بازارهای سهام جهانی منجر شد و بازارهای سهام و سایر بازارهای پرریسک شامل نفت خام از آن زمان پرنوسان بوده اند.

  • منبع خبر : ایسنا