کاهش رشد تورم در شهریور
کاهش رشد تورم در شهریور
در شهریور ماه ١٣٩٨، متوسط قیمت کالا در شهریور ماه نشان می‌دهد بیش از 10 نوع محصولی که در سبد غذایی و مصرفی خانوار وجود دارد روند ماهانه کاهشی دارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس نتایج به دست آمده در شهریور ماه ١٣٩٨، متوسط قیمت کالا در شهریور ماه نشان می‌دهد بیش از ۱۰ نوع محصولی که در سبد غذایی و مصرفی خانوار وجود دارد روند ماهانه کاهشی دارد.”رشد تورم کاهشی شد”

براین اساس بیشترین کاهش قیمت ماهانه مربوط به سیب زمینی با منفی ۲۳ درصد، گوجه منفی ۱۵٫۵ درصد  و سیب زرد درختی با منفی ۱۰٫۵ درصد در صدر قرار دارند. قیمت گوجه فرنگی اگرچه طی ماه‌های اخیر با توجه به افزایش تولید کاهش‌ یافته اما قیمت رب گوجه فرنگی طبق آمار حداقل در بازه قیمتی ۱۷۴۰۰ تومان و حداکثر ۲۵ هزار تومان بوده است.

همچنین در بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام خیار با ٢٣,٩ درصد افزایش، پرتقال محصول داخل با ١٢.٧ درصدافزایش و چای خارجی بسته‌ای با ٩.٥ درصد افزایش بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت محصولات مصرفی سبد خانوار نشان می‌دهد آهنگ رشد تورم در این بخش در حال کاهش است هرچند نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان در بسیاری از اقلام افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

“شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور، به شمار می رود. نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید. بدیهی است چنانچه ماه مورد نظر اسفندماه باشد، به آن نرخ تورم سال مورد نظر می‌گویند.”

“حذف ۴ صفر از پول ملی «تورم» روانی را کم می‌کند:

غلامرضا تاج گردون معتقد است: «به دلیل این‌که آثار روانی تورم خیلی زیاد است، حذف صفر از پول ملی یکی از روش‌های کاهش نرخ فزاینده تورم است و نمی‌شود سیاستی جایگزین آن کرد.»

  • منبع خبر : فارس