کاهش سود آرامکو در سال ۲۰۱۹
کاهش سود آرامکو در سال ۲۰۱۹
سود خالص غول نفتی عربستان سعودی "آرامکو" در سال 2019 به دلیل افت قیمت و تولید نفت در روز یکشنبه، 21 درصد افت کرد و این شرکت اعلام کرد که در پی شیوع ویروس قصد دارد هزینه های سرمایه را "عقلانی" کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد این نخستین اعلامیه درآمدی آرامکو بود که پس از رکورد در ماه دسامبر که با ۲۹٫۴ میلیارد دلار در عرضه عمومی اولیه (IPO) ثبت شد و ارزش این شرکت ۱٫۷ تریلیون دلار بود.”کاهش سود آرامکو در سال ۲۰۱۹″

سهام این هفته برای اولین بار به زیر قیمت IPO سقوط کرد. قیمت نفت پس از عدم توافق بین اوپک و اعضای غیر اوپک که منجر به جنگ قیمت نفت بین ریاض و مسکو شد سقوط کرد.

این شرکت با توجه به شرایط فعلی بازار و نوسانات قیمت کالاهای اخیر انتظار دارد که هزینه های سرمایه گذاری برای سال ۲۰۲۰ بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار باشد. مخارج سرمایه برای سال ۲۰۲۱ و بعد از آن در حال بررسی است.

معاملات آتی نفت خام برنت آخرین بار در روز جمعه با ۳۳٫۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که آرامکو سهام خود را در لیست ۶۴ دلار کاهش داد.

علیرغم افت درآمد، آرامکو گفت که سود سهام ۷۳٫۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۹ پرداخت کرده است و قصد دارد سود سهام نقدی ۷۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ را اعلام کند که به صورت سه ماهه پرداخت می شود.”کاهش سود آرامکو در سال ۲۰۱۹″

سود خالص آرامکو از ۱۱۱٫۱ دلار در سال ۲۰۱۸، سود ۸۸٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ را نشان داد، این تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که آرامکو سود خالص ۳۴۶٫۶ میلیارد ریال (۹۲٫۶ میلیارد دلار) را در سال ۲۰۱۹ منتشر کند.