کاهش قیمت آهن آغاز شد
کاهش قیمت آهن آغاز شد
کاهش قیمت آهن از ماه جاری آغاز شده و این روند تا روز گذشته ادامه داشت و در این میان فعالان بازار پیش‌بینی کردند که کاهش قیمت ادامه خواهد داشت و این امر می‌تواند در نهایت باعث کاهش قیمت مسکن شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طی ماه‌های اخیر قیمت محصولات فولادی روند عجیب و غریبی به خود گرفته بود، به‌گونه‌ای که شاهد افزایش بیش از ۳۰ تا ۶۰ درصد در محصولات آهنی بودیم. این روند افزایشی به‌صورت مستقیم بر فعالیت صنف سازندگان مسکن و حتی صاحبخانه‌ها اثر گذاشت و قیمت‌ها بالا رفت.زمانی‌که قیمت آهن‌آلات بالا رفت نوک پیکان انتقادها به سمت تولید و دلار نشانه رفت. فعالان این حوزه اذعان می‌کردند که به جهت کاهش ساخت و سازها تولیدکنندگان از حجم تولید کاستند و این امر باعث رشد قیمت‌ها شده است. دلار هم با نوسان‌هایی که داشت توانست بر قیمت آهن اثر بگذارد اما این تأثیر بسیار جزئی بود.رضا مرتضوی از مدیران سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات گفت: «چند وقت پیش میلگرد در هر کیلو ۴ هزار و ۶۵۰ تومان بود و اکنون قیمت آن به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. این امر نشان می‌دهد که قیمت دلار و حفظ تولید منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.»با کاهش قیمت آهن‌آلات پیش‌بینی‌ای که مسئولان از قیمت مسکن داشتند محقق می‌شود. در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با یکی از مشاوران املاک داشتیم، اظهار داشتند: «قیمت مسکن کاهشی شده و از جهش قیمت‌ها فاصله گرفته است، این در حالی است که مستأجران و خریداران مسکن هیچ گونه کاهشی را پیش‌بینی نمی‌کردند.»وی گفت: «تولیدکنندگان محصولات فولادی با‌وجود کاهش فروش از حجم تولید خود کم نکردند و از سویی صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنند.»روز گذشته طی تماس با فروشندگان آهن‌آلات با پیش‌بینی‌های متعددی روبه‌رو شدیم. برخی از آنها می‌گفتند بازار قابل پیش‌بینی نیست چرا که بازار این بخش به سیاست و نرخ ارز گره خورده است. گروهی دیگر رکود در ساخت‌وساز و طرح‌های عمرانی را دلیلی برای کاهش قیمت‌ها اعلام کردند و گفتند: وقتی تقاضا مسیر کاهشی به خود می‌گیرد تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود در بورس کالا را کاهش می‌دهند.
در این میان یکی از سایت‌های فروش آنلاین آهن در سایت خود نوشت: «از نخستین روز هفته بازار آهن با افت قیمت‌ها و جو منفی آغاز به کار کرد. این کاهش با‌وجود افزایش قیمت شمش در بورس کالا است. واحد‌های تولید‌کننده محصولات فولادی نرخ پیشنهادی فروش را بین ۲۰ تا ۷۰ تومان در هر کیلو با کاهش اعلام کردند.»

  • منبع خبر : ایران آنلاین