کاهش قیمت نفت عربستان سعودی یک شوک در بازار
کاهش قیمت نفت عربستان سعودی یک شوک در بازار
تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده و سایر کشورها با کاهش درآمد، سرمایه‌گذاری و ضرر شغلی، رو به رو هستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد تحول ناگهانی بازارهای نفت ممکن است قربانیانی را در سرتاسر جهان داشته باشد، از شرکتهای انرژی و کارگران آنها گرفته تا دولتهایی که بودجه آنها به قیمت نفت خام وابسته است.”کاهش قیمت نفت عربستان سعودی یک شوک در بازار ”

ارزیابی ممکن است ماهها طول بکشد. اما تأثیر آن بر اقتصاد آمریکا به ویژه در تگزاس و سایر ایالت هایی که نفت بازار کار را سوق می دهد، قابل توجه است.

با کاهش روند تجارت، حمل و نقل و سایر فعالیتهای اقتصادی پر انرژی، تقاضا احتمالاً ضعیف خواهد بود. حتی اگر روسیه و عربستان سعودی اختلافات خود را حل کنند – این امر باعث شد سعودی ها پس از امتناع روسیه از کاهش تولید، قیمت ها را کاهش دهند. می تواند قیمتها جهانی نفت را برای سالها پایین نگه دارد.

اگر فشار قیمتی بیش از چند هفته ادامه یابد ، بسیاری از شرکتهای کوچکتر نفتی آمریکایی با ورشکستگی روبرو می شوند ، در حالی که شرکتهای بزرگتر برای محافظت از سود سهام خود را به چالش می کشد. هزاران کارگر نفت در حال تعدیل هستند.

این نبرد سختی را به بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت و همچنین به ویژه ونزوئلا و چندین کشور آفریقایی با پیامدهای سیاسی که پیش بینی آن دشوار است تحمیل خواهد کرد.

تنها برندگان ممکن است رانندگانی هستند که هزینه کمتری برای بنزین پرداخت می کنند – به ویژه آنهایی که اتومبیل های قدیمی تر و درآمد کمتری دارند.

دانیل یرگین، مورخ انرژی و نویسنده کتاب “جایزه: تلاش حماسی برای نفت، پول و قدرت” گفت: “چه روزی، چه ساعتی؟” وی گفت: “این یک برخورد نفت، ژئوپلیتیک و ویروسی است که در کنار هم بازارها را به سمت عقب رانده است. با پیشرفت ویروس، کاهش تقاضا برای نفت در سراسر جهان حرکت خواهد کرد. ”

عربستان سعودی و روسیه از قیمت های پایین صدمه دیده اند و دلایلی برای سازش دارند ، اما هر دو یک بالشتک برای جذب حداقل خسارت های مالی برای چند ماه دارند.

عربستان سعودی برای تأمین برنامه های اجتماعی فراوان خود به قیمت های بالای نفت وابستگی دارد، اما کمترین هزینه تولید در بین تولید کننده ها را دارد، بنابراین می تواند حتی با قیمت های پایین تر نیز سودآوری کند. روسیه دارای ذخایر مالی کافی است و می تواند ارزش ارز خود را روبل پائین بیاورد تا بتواند حتی اگر قیمت ها کاهش یابد جریان پول را از طریق اقتصاد خود حفظ کند.

این باعث می شود تولید کنندگان با هزینه بالاتر و شرکت های خدماتی که برای آنها حفر می کنند، سریعاً آسیب پذیر شوند. Diamondback Energy ، یک شرکت با اندازه متوسط مستقر در تگزاس، برنامه های تولید خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش داد و تعداد خدمه شکستگی هیدرولیک را از ۶ نفر به ۹ نفر کاهش داد. انتظار می رود شرکت های دیگر در روزهای آینده این درخواست را پیگیری کنند.

گلدمن ساکس در یادداشت سرمایه گذاری روز دوشنبه گفت که شرکت های بزرگی همچون شورون و ConocoPhillips آماده هستند تا شوک را برطرف کنند ، اما این که اکسون موبیل می تواند مجبور شود هزینه های اکتشاف و تولید جدید را که اخیراً در غرب تگزاس، نیومکزیکو و آبهای گویان متمرکز شده اند، کاهش دهد.