کاهش قیمت ۷ گروه خوراکی
کاهش قیمت ۷ گروه خوراکی

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد تغییرات نرخ کالاها و خدمات به استناد گزارش مرکز آمار در مهر ماه نشان می‌دهد که نرخ گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، نسبت به شهریور ماه کاهش ۱.۱ درصدی داشته است؛ در حالی که نسبت به مهر ماه سال قبل رشد ۳۳.۶ درصدی یافته است.”کاهش قیمت خوراکی‌ها/رشد ۶.۲ درصدی نرخ آب، برق و […]

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد تغییرات نرخ کالاها و خدمات به استناد گزارش مرکز آمار در مهر ماه نشان می‌دهد که نرخ گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، نسبت به شهریور ماه کاهش ۱.۱ درصدی داشته است؛ در حالی که نسبت به مهر ماه سال قبل رشد ۳۳.۶ درصدی یافته است.”کاهش قیمت خوراکی‌ها/رشد ۶.۲ درصدی نرخ آب، برق و سوخت”

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به شهریور ماه برای نان و غلات ۱.۴ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۱.۵ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۰.۴ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۱.۹ درصد بود.

از سوی دیگر، آمار نشان می‌دهد در این گروه، نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۲.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۲.۶ درصد، ماهی‌ها و صدف داران یک درصد، میوه و خشکبار ۲.۶ درصد، خوراکی ها ۱.۷ درصد، سبزیجات ۴.۶ درصد و محصولات و خوراکی های طبقه بندی نشده در جای دیگر ۲.۴ درصد با کاهش مواجه شده است.

البته نرخ کالاهای این گروه، نسبت به مهر ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۳۲.۶ درصد، نان و غلات ۳۲.۲ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۵۴.۵ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۵۴.۵ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۵۴.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۳۳.۶ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۲۱.۱ درصد، میوه و خشکبار ۱۵.۶ درصد، سبزیجات ۱۴.۲درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۴۳.۹ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۵۵.۶ درصد و محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر ۸۴.۹ درصد رشد را شاهد بودیم.

 

از سوی دیگر، نرخ دخانیات نیز نسبت به شهریور ماه هیچ تغییری نداشته اما نسبت به مهر ماه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به شهریور ماه سال جاری و رشد ۴۰ درصدی نسبت به مهر ماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به طور کلی رشد ۴.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۳.۵ درصدی نسبت به مهر ماه سال گذشته داشته است؛ ضمن اینکه در این گروه، بخش مسکن ۴.۲ درصد نسبت به شهریور ماه و ۲۱.۸ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است. همچنین نرخ آب، برق و سوخت نیز به صورت جداگانه نسبت به شهریور ماه ۶.۲ درصد و نسبت به مهر ماه سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است.

“کاهش قیمت ۷ گروه خوراکی”

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به شهریور ماه سال جاری و مهر ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۴ درصدی و ۴۲.۳ درصدی رو به رو بوده است و همچنین بخش مربوط به بهداشت و درمان ۲.۶ نسبت به  شهریور ماه و ۲۵.۱ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته رشد داشته است. نرخ بخش حمل و نقل هم نسبت به شهریور ماه با کاهش یک درصد و نسبت به مهر ماه سال قبل ۲۸.۳ درصد رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ و آموزش به ترتیب با رشد ۲.۱ درصد و ۱۲.۷ درصد نسبت به شهریور ماه و ۳۳.۸ درصد و ۲۲.۷ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته مواجه بوده است.

“کاهش قیمت ۷ گروه خوراکی”

نرخ هتل و رستوران نیز نسبت به شهریور ماه سال جاری و مهر ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۷ درصد و ۳۸.۱ درصد مواجه شده است و همچنین نرخ ارتباطات نیز به ترتیب نسبت به شهریور ماه امسال و مهر ماه سال گذشته با کاهش ۰.۶ درصد و رشد ۲.۲ درصد مواجه شده است.

  • منبع خبر : مهر