کاهش نرخ بهره بانکی برای جلوگیری از رکود در آمریکا
کاهش نرخ بهره بانکی برای جلوگیری از رکود در آمریکا
سهام، بازده خزانه‌داری، به دلیل نگرانی از ویروس فرو ریخت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل گزارش بلومبرگ اکنون فدرال رزرو آماده است تا نرخ بهره را در این ماه کاهش دهد، گرچه می داند سیاست های پولی نمی تواند کاملاً اقتصاد ایالات متحده به دلیل تهدید ویروس در منطقه امن نگاه دارد.

جروم پاول رئیس فدرال با انتشار بیانیه نادری در روز جمعه، كاهش نرخ در را آغاز كرد و متعهد شد كه “برای عملكرد مناسب” برای حمایت از اقتصاد عمل كند.

وی به دلیل ضرر و زیان در سهام ایالات متحده به این تضمین فشار آورد زیرا سرمایه گذاران از ترس اینکه شیوع ویروس به اقتصاد آمریکا و جهانی آسیب برساند، ابراز نگرانی کردند.

معامله گران و مجموعه ای از بانک های وال استریت اکنون انتظار دارند که بانک مرکزی فدرال نرخ بهره را در هفته های آتی کاهش دهد.

با این وجود شک وجود دارد که میزان کاهش نرخ تأثیر در شرایط اضطراری بهداشتی که هم باعث کاهش عرضه و هم تقاضا در اقتصاد خواهد شد. مهم نیست که صندوق بین المللی پول چه می کند، اگر آنها نتوانند مواد لازم را از خارج از کشور دریافت کنند، کالاها را نمی توانند صادر کنند. در صورت ترس از ترك خانه خود، مصرفكنندگان نيز بعيد به نظر مي رسند بتواند خرج کنند.

پیتر هوپر، یک مقام سابق بانک مرکزی که اکنون رئیس جهانی تحقیقات اقتصادی برای Deutsche Bank AG است ، گفت: “آنها نمی خواستند به سقوط آزاد ادامه دهند .آنها می دانند که تنها کاری که سیاست پولی می تواند انجام دهد این است که شاخص ریسک را افزایش دهد.”

در پی بیانیه پاول، قیمت سهام کاهش یافت. شاخص S&P 500 روز جمعه با ۰٫۸٪ کاهش به پایان رسید و در ۱۵ دقیقه پایانی معاملات ۳٪از ضررها بازگشت. در این هفته، این شاخص ۱۱ درصد از دست داد. اما در پی انتشار خبرها مربوط به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا، سرمایه گزاران در نگرانی به سر می برند.

اقتصاددانان گلدمن در گزارشی گفتند: “بانکداران مرکزی جهانی به شدت بر روی خطرات و کم کردن تاثیرات اقتصادی ویروس متمرکز هستند.” “ما شک داریم که آنها تأثیر یک حرکت هماهنگ مبنی بر اعتماد به نفس را بیشتر از مجموع تأثیرات هر حرکت فرد بدانند.”