کاهش ۲۲ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
کاهش ۲۲ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که تا پایان سال ۹۶ بالغ بر ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بود، مهرماه ۹۷ به ۱۶۰ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان رسید اما در ۵ ماه پایانی سال روند نزولی به خود گرفت به طوری که اسفند سال گذشته حجم این بدهی ۱۳۸ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  آمار جداول متغیرهای پولی و بانکی پایان سال ۹۷ نشان می دهد دارایی های (ناخالص) خارجی بانک مرکزی در پایان این سال ۱۴٫۳ درصد رشد داشته است.

اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ که به موجب آن بخشی از بدهی بانک های دولتی و غیردولتی با بانک مرکزی تسویه و به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منظور می شود، باعث شده است بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته با رشد ۱۷۱٫۸ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان برسد. 

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال ۹۶ معادل ۲۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که با این حساب در سال گذشته بدهی دولت به بانک مرکزی ۴۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رشد کرده است.

اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه علاوه بر تاثیر در این بخش، بر بخش بدهی بانک های تجاری دولتی به بانک مرکزی، بدهی بانک های تخصصی دولتی به بانک مرکزی و بدهی بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی تاثیرگذار بوده است. در سال گذشته تا مهر ماه میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی به رکورد ۱۶۰ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان رسیده بود اما در پایان اسفند ماه این عدد به ۱۳۸ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

بخشی از کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی ناشی از بازپرداخت اضافه برداشت از سوی برخی بانک هاست اما بخش قابل توجه دیگر آن قطعا به دلیل اجرای فرایند انتقال بدهی بانک ها به حساب دولت بوده است.

بدهی بانک های تجاری دولتی به بانک مرکزی در پایان سال ۹۷ معادل ۲۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که ۳۵٫۳ درصد (۱۵۹۰ میلیارد تومان) کاهش داشته است.

بدهی بانک های تخصصی دولتی به بانک مرکزی با ۱٫۲ درصد افزایش ۴۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان محاسبه شده است و بدهی بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری در اسفند ماه ۹۷ در مقایسه با پایان سال ۹۶، به میزان ۸٫۹ درصد رشد کرده است که این رشد معادل ۷۱۷۰ میلیارد تومان است.

بدهی بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری در مهر ماه سال گذشته ۱۰۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان درج شده بود و کاهش آن به ۸۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۷ حکایت از کاهش ۲۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومانی این بدهی دارد. البته معلوم نیست چه میزان از این کاهش به دلیل بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی و چه میزان آن ناشی از تهاتر و انتقال بدهی ها به دولت بوده است.

  • منبع خبر : فارس