کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور/ ذخایر مخازن کاهش یافت
کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور/ ذخایر مخازن کاهش یافت
تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۵۳.۷۰ میلیارد متر مکعب بوده است که نشان دهنده کاهش ۳۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم فصلی مقدار بارش بلندمدت کشور در تابستان ۱۲ میلیمتر است که سهم ۵ درصدی بارش‌ها را در کل فصول سال به خود اختصاص داده است.” ذخایر مخازن کاهش یافت”

براساس آمار میزان بارش تجمعی سال آبی ۹۹-۹۸ در تیر ماه سال جاری ۳۰۹.۲ میلیمتر بوده است. این در حالی است که متوسط بلندمدت بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۱۷ مرداد سال جاری ۲۴۳.۹ میلیمتر بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پرباران‌ترین سال آبی در کشور سال ۷۱-۷۲ بوده است و مشابه این دوره سال آبی گذشته (۹۷-۹۸) نیز پرباران‌ترین سال آبی به حساب می‌آید، این در حالی است که سال آبی ۸۶-۸۷ کم باران‌ترین سال آبی کشور است.

بررسی وضعیت بهره برداری از مخازن سدهای کشور از ابتدای مهر ماه ۹۸ تا ۱۷ مرداد ۹۹ نشان می‌دهد ظرفیت کل مخازن سدهای کشور در سال جاری آبی ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است این در حالی است که موجودیت مخازن در سال جاری ۳۲.۳۴ میلیارد متر مکعب است که این رقم برای سال گذشته ۳۴.۰۳ میلیارد متر مکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

از سوی دیگر ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۵۳.۷۰ میلیارد متر مکعب بوده است که این رقم در سال گذشته ۸۶.۶۷ میلیارد متر مکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۳۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته است.”ذخایر مخازن کاهش یافت”

بررسی‌ها نشان می‌دهد خروجی آب از سدهای کل کشور در سال جاری آبی ۴۹.۷۶ میلیارد متر مکعب بوده است در حالی که سال گذشته این میزان ۷۲.۵۳ میلیارد متر مکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۳۱ درصدی خروج آب از سدهای کشور است.

 از دی‌ماه سال ۹۷ تا دی‌ماه امسال ۱۱ سد ملی بزرگ در کشور به بهره‌برداری رسیده که ساخت این سدها در مجموع ۳ هزار و ۱۸۱ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

از مهم‌ترین سدهای به بهره‌برداری رسیده در این مدت می‌توان به سد سردشت با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان، سد احمد بیگلو مشگین شهر اردبیل با ۲۳۲ میلیارد تومان، سد زنگلانلو شهرستان درگز استان خراسان رضوی با اعتبار ۲۲۹ میلیارد تومان، سد حاجیلر چای شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی با هزینه ۲۰۶ میلیارد تومان، سد ازگله ثلاث باباجانی و سد جامیشان سنقر استان کرمانشاه به ترتیب با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان و ۱۷۲ میلیارد تومان اشاره کرد.

حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در کشور در طول یک سال گذشته از دی ماه سال ۱۳۹۷ تا دی ماه امسال از ۵۱ میلیارد و ۸۶۸ میلیون مترمکعب به ۵۲ میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

از سال ۹۲ تاکنون ۳۷ سد ملی بزرگ با حجم مخزن ۱۴ میلیارد و ۱۵۵ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسیده که بدین ترتیب در زمان حاضر حجم مخازن سدهای کشور رقمی بیش از ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب را نشان می‌دهد.

  • منبع خبر : مهر