کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟
کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟
معاون وزیر راه و شهرسازی از عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد به عنوان جذابترین پروژه عمرانی، در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در خصوص جزئیات عرضه و ورود پروژه‌های عمرانی به بازار سرمایه گفت: قرار است ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از بازار سرمایه تأمین مالی شود.” کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟”

وی افزود: در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح‌ها از یک سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از سوی دیگر، این تأمین مالی صورت گیرد. به محض آماده شدن جزئیات، این پروژه‌ها اعلام عمومی می‌شود.

اسلامی یادآور شد: در خصوص نحوه عرضه چند الگو داریم یکی عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه‌ای مستقل و دیگری به صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.

معاون وزیر راه: ۱۴ پروژه عمرانی از بورس تأمین مالی می‌شود

در همین خصوص امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با سازمان بورس ادامه دارد، از افزایش تعداد پروژه‌های عمرانی قابل عرضه به بازار سرمایه از ۱۲ به ۱۴ پروژه خبر و ادامه داد: قرار است تعدادی از پروژه‌های مسکن سازی نیز در قالب صندوق‌های زمین و ساختمان وارد بازار سرمایه شود که در اولین گام، ساخت هزار واحد مسکونی از طریق بورس تأمین مالی می‌شود.” کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟”

وی درباره پروژه‌های عمرانی نیز گفت: این ۱۴ پروژه که قرار است از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شوند، پروژه‌های آزادراهی، بزرگراهی و ریلی هستند.

غفاری در پاسخ به این پرسش که اسامی پروژه‌ها چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: برای آنکه تالی فاسد نداشته باشد، فعلاً از اعلام نام پروژه‌ها خودداری می‌کنیم اما تا جایی که می‌دانم، پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد یکی از جذابترین پروژه‌هایی است که قرار است سهام صندوق پروژه آن در بورس عرضه شود.” کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟”

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی برای سهامداران در پروژه‌های عمرانی وجود دارد که سهام صندوق پروژه‌های عمرانی را خریداری کنند، اظهار داشت: قانون بودجه سال جاری برای نخستین بار به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده تا از همه پروژه‌های زیرساختی بخش حمل و نقل اعم از آزادراه، بزرگراه و جاده‌های اصلی عوارض دریافت کند.

معاون وزیر راه افزود: این در حالی است که تا پیش از این ما صرفاً می‌توانستیم در پروژه‌های آزادراهی از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده کرده و اصل و سود سرمایه را از طریق عوارض آزادراهی، مستهلک کنیم؛ اما در حال حاضر برای سایر پروژه‌های زیرساختی نیز این امکان فراهم شده است. بنابراین جذابیت این پروژه‌ها بسیار بالاست؛ چون خریدار سهام صندوق‌های پروژه‌های مذکور مطمئن هستند که در صورت خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها، سودده خواهند بود.

معاون شرکت ساخت: طرح‌های سودده به بازار سرمایه می آیند

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در همین خصوص  تصریح کرد: به دستور وزیر راه و شهرسازی تعدادی از پروژه‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی قرار است از محل بازار سرمایه تأمین مالی شوند.

وی افزود: اکثر پروژه‌های ریلی که اولویت کشور است، در قانون بودجه امسال ذکر شده عمدتاً طرح‌هایی که در پیوست یک قانون بودجه آمده و منابع مالی زیادی نیاز دارد، قرار است از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شوند که طرح‌های ریلی از قبیل راه آهن شیراز-بوشهر، راه آهن زاهدان-مشهد و خط آهن اصفهان-اهواز را شامل می‌شود.

به گفته خطیبی، منابع زیادی برای ساخت این پروژه‌ها لازم است و نمی‌توان آنها را با منابع بودجه عمومی در کوتاه مدت احداث کرد؛ لذا به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است این پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده تا روند احداث آنها به سرعت طی شود. کدام پروژه‌ ‌های عمرانی سهام‌شان به بازار سرمایه می‌آید؟”

معاون مدیرعامل شرکت ساخت اظهار داشت: ساخت خط آهن چابهار-زاهدان نیز از محل صندوق توسعه ملی تأمین مالی می‌شود و ما دغدغه‌ای در این خصوص نداریم لذا این پروژه قرار نیست به بازار سرمایه بیاید. در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون یورویی که باید دریافت می‌کردیم، تا کنون ۳۰ میلیون یورو دریافت و مصرف کرده‌ایم و ۷۰ میلیون یوروی دیگر هم سازمان برنامه و بودجه به صندوق توسعه ملی دستور واریز داده است که این صندوق وجه مذکور را به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز خواهد کرد.

خطیبی خاطرنشان کرد: باید روش‌های تأمین مالی پروژه‌های عمرانی را متنوع کنیم و صرفاً نمی‌توان از منابع بودجه عمرانی این پروژه‌ها را بسازیم؛ هرچند که فاینانس توانست در چند سال اخیر کمک خوبی به توسعه پروژه‌های عمرانی کند، اما به دلیل بازگشت تحریم‌ها، این روش نیز فعلاً کارساز نیست و باید به سراغ روش‌های جدید برویم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی در این پروژه‌ها وجود دارد تا سهامدار راغب به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های پروژه‌های عمرانی شود؟، گفت: این دستور اخیر وزیر راه به عرضه سهام صندوق‌های پروژه در بازار سرمایه، به طرح‌های ریلی ای تعلق می‌گیرد که عمدتاً به بنادر وصل شده و کریدورهای ترانزیتی ما را تکمیل می‌کنند که سودده بودن آنها تضمین شده است.

  • منبع خبر : مهر