کرونا ترس را در سراسر اقتصاد جهانی منعکس کرد
کرونا ترس را در سراسر اقتصاد جهانی منعکس کرد
بورس اوراق بهادار بدترین هفته خود را از سال 2008 داشت. سیاست‌گذاران گفتند که آنها آماده عمل هستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سرمایه گذاران از ترس اینکه گسترش ویروس اقتصاد جهانی را به رکود تبدیل کند، بازار سهام را به بزرگترین ضرر هفتگی خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ در روز جمعه تحویل داد و این در حالی است که ممکن است یکی از طولانی ترین توسعه اقتصادی تاریخ به پایان برسد.”کرونا ترس را در سراسر اقتصاد جهانی منعکس کرد”

با وجود ویروس موجود در حداقل ۵۶ کشور، شرکت ها انتظارات سود سالانه خود را مجدداً تعدیل می کنند، اقتصاددانان پیش بینی های خود را برای رشد جهانی کاهش می دهند و سیاست گذاران اعلام کرده اند که در صورت لزوم آماده هستند تا برای تثبیت اقتصاد اقدام کنند.

با سقوط دوباره بورس سهام در روز جمعه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بیانیه كوتاهی صادر كرد كه تصدیق می كرد كه بانك مركزی از ابزارهای خود استفاده می كند و “عمل مناسب برای حمایت از اقتصاد خواهد كرد.” پس از اظهارات فدرال رزرو، S&P 500 برخی از خسارت های خود را نادیده گرفت و روز را با ۰٫۸٪ کاهش به پایان رساند، هرچند که این شاخص برای هفته ۱۱٫۵ درصد کاهش یافت.

با این وجود علائم واضحی وجود دارد كه نشان می دهد كه گرفتاری اقتصادی ویروس کرونا آغاز شده است ، زیرا خرده فروشان و سازندگان خانه از تأخیر در حمل و نقل از چین خبر دادند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد تحلیلی مدی ، گفت: “این احساس متفاوت از بحران بازار است زیرا این امر مستلزم ایجاد اختلال در زندگی روزمره است.”

“کرونا ترس را در سراسر اقتصاد جهانی منعکس کرد”

عدم قطعیت چنین شرایطی، پیش بینی آسیب های اقتصادی را برای کارشناسان دشوار کرده است. برخی در حال ارائه احتمالاتی هستند كه اقتصادهای آمریكا و جهانی به ركود فرو می روند .روز جمعه ، محققان مورگان استنلی در یادداشتی به مشتریان ، سه موقعیت ممکن را بیان کردند. از نظر اقتصادی، اقتصاد آمریكا از پیش بینی های قبلی به هیچ وجه آهسته نمی شود، زیرا ویروس کرونا تا حدود زیادی در چین محدود می شود و رمپ های تولید كارخانه چینی در ماه های آینده بازپرداخت می شوند. در شدیدترین سناریو ، که ویروس به طور گسترده ای در سراسر کشورها و بخش های اقتصادی گسترش می یابد ، رشد در سال جاری برای چندین ماه در ایالات متحده متوقف می شود و سال ۲۰۲۰ با رشد ۰٫۵ درصدی به پایان میرسد. محققان گلدمن ساکس در یادداشتی در این هفته گفتند: ” تا زمانی که شیوع بیماری مهار نشود رشد به وضوح به سمت نزولی قرار دارد.”

هفته ای افتضاح برای بازارهای سراسر جهان بود. شاخص Dow Jones  ۱۲درصد کاهش یافت. در اروپا، سهام در انگلیس ۱۱ درصد کاهش یافته، در حالی که آلمان ۱۲ درصد کاهش یافته است. بازارهای آسیا نیز سقوط کرد: ۱۰ درصد در ژاپن و ۸ درصد در کره جنوبی.