کرونا ویروس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر اقتصادی است
کرونا ویروس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر اقتصادی است
ظهور صدها مورد ویروس در دو اقتصاد بزرگ خارج از چین، امید به بهبودی سریع از یک بیماری همه گیر را دارد که در حال حاضر باعث ایجاد نابسامانی در زنجیره های عرضه جهانی شده و سود شرکت را به خطر انداخته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد تعداد آلودگی ها در کره جنوبی، تولید کننده اصلی خودرو، الکترونیک و ماشین آلات، به بیش از ۸۳۰ مورد رسیده است. ایتالیا، که آخر هفته را با تعداد معدودی از موارد آغاز کرد، اکنون نزدیک به ۲۲۰ و پنج مورد مرگ را تأیید کرده است. مقامات ساختمانهای عمومی، مدارس و رویدادهای ورزشی را در برخی از مناطق شمالی صنعتی کشور تعطیل کرده اند.” کرونا ویروس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر اقتصادی است”

در حالی که ژاپن صدها مورد را گزارش کرده است، چهار کشور از ۱۲ اقتصاد برتر جهان – که حدود ۲۷٪ تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد – در حال تلاش برای مهار ویروس هستند. پنجمین کشور – آلمان – در آستانه رکود اقتصادی است.

در موارد خارج از چین نشانگر مرحله جدیدی در نبرد با بیماری ویروس، خطر بیشتر شرکت ها و کارگران آنها و رشد اقتصادی جهانی است .مقامات و رهبران تجارت امیدوار بودند كه اقدامات چشمگیر چینی باعث كاهش گسترش ویروس شود و مانع از كشش آن در سرتاسر جهان شود.

اگر کارخانه های چین می توانستند پس از تعطیل شدن طولانی، تولید را به سرعت آغاز کنند، دومین اقتصاد بزرگ جهان شانس بازگشت به حالت عادی در سه ماهه دوم را دارد.

کریستالینا جورجیووا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، گفت: در این سناریو، رشد جهانی امسال فقط ۰٫۱ درصد ضعیف تر از حد انتظار است. با این حال رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد كه او همچنین به دنبال “سناریوهای شدیدتر” است كه نشان می دهد شیوع بیماری “پایدارتر و گسترده تر” است.” کرونا ویروس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر اقتصادی است”

خسارت اقتصادی

بازارهای سهام، که تا کنون تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از کروناویروس را کاهش داده بودند، اکنون خطر رو به رشد یک ضربه بسیار بیشتر به اقتصاد جهانی است.

افزایش شدید عفونت ها در ایتالیا و کره جنوبی، هشتمین و دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان، واکنش شدیدی را از سوی سرمایه گذاران به وجود آورد. شاخص معیار سهم کره جنوبی نزدیک به ۳٫۹٪، بدترین روز از اکتبر ۲۰۱۸ بود. در ایتالیا، شاخص اصلی بازار بیش از ۵٪ تعطیل شد و ۱،۰۳۱ امتیاز یا ۳٫۶٪ از دست داد.

پیش بینی می شد کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات و تعطیلی کارخانه ها در چین، رشد چین را در سه ماهه اول کاهش دهد، این امر تجارت و رشد جهانی را کند می کند. اما گسترش ویروس خطر خسارت قابل توجهی به اقتصادهایی که بسیار کندتر نسبت به چین در حال رشد هستند – یا مانند آلمان، ایتالیا و ژاپن – که قبلاً در معرض خطر رکود بودند، افزایش می دهد.

کوین گیدیس، رئیس استراتژیست درآمد ثابت در ریموند جیمز گفت: ” اگر ویروس به چین و سایر کشورهای مجاور محدود می شد، این موضوع به عنوان یک مسئله اقتصادی برای آسیا تلقی می شد.” وی افزود: “گسترش ویروس به ایتالیا اکنون این مسئله را به یک موضوع اروپایی و احتمالاً یک مسئله جهانی تبدیل کرده است که می تواند زنجیره تأمین را برای ماهها یا سالها برهم بزند.”

اقتصاد ایتالیا در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹، در مقایسه با سه ماهه قبلی، ۰٫۳٪ قرارداد داشت و برخی از اقتصاددانان انتظار داشتند این کشور در اوایل سال جاری میلادی قبل از تشدید شیوع ویروس، در رکود سقوط کند.” کرونا ویروس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر اقتصادی است”

عمده پرونده ها در ایتالیا در منطقه شمالی لومباردی قرار دارد که پایتخت آن مرکز مالی میلان است. تورین که محل زندگی فیات کرایسلر (FCAU) است، در غرب میلان واقع شده است، در حالی که سایر خودروسازان از جمله فراری در جنوب شرقی آن واقع شده اند. میلان همچنین بسیاری از سازندگان کالاهای لوکس را در خود جای داده است و این شهر تازه میزبان هفته مد سالانه خود است.

مقامات هنوز نخستین حامل ویروس را در ایتالیا کشف نکرده اند. محدودیت هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس در کشور ایجاد شده است، حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.