کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها
کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها
شیوع کرونا، که در چین سرچشمه گرفته است، ده ها هزار نفر را آلوده کرده است. گسترش آن باعث شده است كه مشاغل در سراسر جهان هزینه های خود را بشمارند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد “کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها”در اینجا هشت نقشه و نمودار کلیدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تاثیری که تاکنون در اقتصادها و صنایع مختلف دیده می‌شود را درک کنید.

احتمال رکود اقتصادی

اگر اقتصاد در حال رشد باشد، این به معنای ثروت بیشتر و مشاغل جدید است .با مشاهده درصد تغییر در تولید ناخالص داخلی یا ارزش کالاها و خدمات تولید شده، به طور معمول در طی سه ماه یا سال اندازه گیری می شود.

براساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) ، اقتصاد جهان می تواند از سال ۲۰۰۹ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمترین سرعت رشد کند.

پیش بینی اتاق فکر از رشد اقتصادی فقط ۲٫۴٪ در سال ۲۰۲۰ ، کمتر از ۲٫۹٪ در ماه نوامبر است.

همچنین گفته شده است که شیوع “طولانی تر و شدیدتر” می تواند رشد را به ۱٫۵٪ در سال ۲۰۲۰ کاهش دهد زیرا کارخانه ها فعالیت خود را متوقف می کنند و کارگران در خانه می مانند تا سعی در مهار ویروس داشته باشند.

 

سهام جهانی متضرر می شود

سرمایه گذاران از تاثیر ویروس با انتشار آن در خارج از چین نگران شده اند .جابجایی های بزرگ در بورس سهام، که سهام در شرکت ها خریداری و فروخته می شوند، می‌توانند بر سرمایه‌گذاری در برخی از انواع حساب‌های بازنشستگی یا پس‌انداز فردی (Isas) تأثیر بگذارند.

هفته گذشته بهمن ماه بدترین عملکرد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای بورس‌های بزرگ مشاهده شد.

از آن زمان بورس اوراق بهادار اروپا و آمریکا روند صعودی جزئی را تجربه کرده است، زیرا امید می‌رود کشورها برای محافظت از اقتصاد در برابر شیوع ویروس مداخله کنند.

به عنوان مثال، بانک مرکزی آمریکا در پاسخ به نگرانی های زیاد نرخ بهره را کاهش داد. در تئوری، این باید وام را ارزانتر کرده و هزینه ها را برای رونق اقتصاد ترغیب می کند.

“کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها”

فعالیت کارخانه ها کاهش یافت است

چین سومین تولید را در سطح جهان تشکیل می دهد و بزرگترین صادر کننده کالا در جهان است.

اما فعالیت در به اصطلاح “کارگاه جهان” کاهش یافته است زیرا کارخانه ها فعالیت خود را متوقف می کنند تا از گسترش ویروس جلوگیری کنند.

ناسا گفت: ماهواره های کنترل آلودگی افت قابل توجهی از دی اکسید نیتروژن را در سراسر کشور مشاهده کرده اند. شواهد نشان می دهد که “حداقل تا حدی” به دلیل کندی اقتصادی ناشی از شیوع بیماری است.

این محدودیت ها روی زنجیره های تأمین شرکت های بزرگی مانند Diageo ، JCB و Nissan تأثیر گذاشته است که به تولید چین و ۳۰۰ میلیون کارگر مهاجر آن وابسته هستند.

مشتریانی که کمتر خریداری می کنند

ترس از شیوع ویروس کرونا بدان معنی است که برخی از افراد تصمیم می گیرند از فعالیتهایی که ممکن است آنها را در معرض خطر عفونت قرار دهند، مانند مراجعه به خرید، خودداری کنند.

رستوران ها، نمایندگی های اتومبیل و فروشگاه ها همه از کاهش تقاضای مشتری خبر داده اند.

به عنوان مثال فروش خودروهای چینی در نیمه اول فوریه ۹۲ درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه مشتریان از نمایشگاه ها دور می شوند، بیشتر خودروسازان مانند تسلا یا ژلی در حال حاضر فروش آنلاین اتومبیل هستند.

پیش بینی می شود محموله های تلفن های هوشمند در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ضربه بزرگی به همراه داشته باشند، البته این شرایط در آینده بهبود میابد.

“کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها”

 

صنعت توریسم ومسافرات بیشترین ضربه اقتصادی را خورده است

روزانه تعداد موارد تشخیص داده شده در سراسر جهان رو به افزایش است. بسیاری از کشورها محدودیت های سفر را برای مهار شیوع ویروس معرفی کرده اند.

به عنوان مثال ، دولت انگلستان در مورد همه سفرها به استان هوبی در چین ، که منشاء ویروس است، توصیه می‌کند. همچنین مشاوره سفر ویژه ای برای ایتالیا صادر شده است، که نخستین کشور اروپایی بود که گزارش از افزایش چشمگیر موارد داشت.

صنعت مسافرتی بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است که خطوط هوایی پروازها را قطع کرده و گردشگران سفر و تعطیلات تجاری را لغو می‌کنند.

داده های شرکت تحلیلی ForwardKeys نشان می‌دهد پروازهای بین المللی رزرو شده از چین در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ با ۵۵٫۹ درصد افت کرده است.

 

کارشناسان صنعت مسافرتی انگلیس نگرانی خود را در مورد نگه داشتن گردشگران چینی در خانه ابراز کرده اند. در ۱۲ ماه تا سپتامبر۲۰۱۹ ، ۴۱۵۰۰۰ بازدید از چین به انگلیس وجود داشته است. مسافران چینی نیز به طور متوسط برای بازدید از انگلیس هرکدام ۱۶۸۰ پوند هزینه می کنند.

از آنجا که وقایع در مقیاس بزرگ لغو می شوند و تعداد لغو پروازها افزایش می‌یابد، این نگرانی وجود دارد که این صنعت بتواند آمار بیشتری بگیرد.

“کرونا و هشت نمودار در مورد چگونگی متزلزل شدن اقتصادها”

برخی از نقاط روشن

پیدا کردن نکات مثبت متاثر از این واقعیه که کار و جان مردم را تحت فشار قرار داده, بسیار مشکل است اما از نظر صرفاً تجاری، برخی از نقاط روشن وجود دارد. به عنوان مثال ، غول کالاهای مصرفی Reckitt Benckiser شاهد افزایش فروش محصولات Dettol و Lysol بوده است.

قیمت طلا – که غالباً در موارد عدم قطعیت “یک پناهگاه امن” محسوب می شود – نیز افزایش یافته است. قیمت ن آن در فوریه به بالای معدل هفت سال ۱۶۸۲٫۳۵ دلار در هر اونس رسید.

سرمایه گذاران نگران هستند که گسترش ویروس در خارج از چین بیشتر به اقتصاد و تقاضای جهانی آسیب برساند.