کشتن برجام : اجرای یک طرفه
کشتن برجام : اجرای یک طرفه
حسن آقای فریدون ، روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه هفته قبل هیئت دولت اظهار فرمود که : آمریکایی‌ها آتش‌بازی در منطقه را یک‌سال است که آغاز کرده‌اند و در حالی که به دنبال آتش‌افروزی هستند، می‌گویند بازی با آتش خطرناک است!

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد روحانی تاکید کرد: خاموش کردن این آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این روزها به نکات جالبی از سوی آمریکایی‌ها رسیده‌ایم، گفت : آنها تا به امروز برجام را توافقی بد می‌دانستند و در این شرایط اگر ایران بخواهد از این توافق فاصله بگیرد، آنها باید خوشحال باشند، اما امروز که جمهوری اسلامی ایران مقداری از این توافق فاصله گرفته است، ناراحتند و داد و فریادشان در جهان بلند شده است. روحانی با اشاره به اینکه طرف‌های ایران در برجام پیوسته در حال توصیه به ایران برای ماندن در برجام هستند، ادامه داد: اگر این توافق خوب است، چرا اروپا و آمریکا به تعهدات و وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند و اگر این توافق بد است، چرا وقتی که ایران می‌خواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا می‌کنند؟ روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدام ایران در کاهش تعهدات برای ضربه زدن به برجام نیست، بلکه در راستای حفظ برجام است؛ چرا که معتقدیم که اگر اقدامی انجام ندهیم، برجام از بین خواهد رفت. این موضوع بخاطر این است که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و به این ترتیب برجام از بین نرود، متقابلاً تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا این ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود. لذا ما در تولیدات و صنعت هسته ای و در غنی‌سازی از مرز ۳۰۰  کیلو عبور کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد و این تنها برای حفظ برجام است، همان‌طور که اعلام کرده‌ایم، اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، بازگشت ایران به شرایط توافق به سرعت انجام خواهد شد و اگر تولید بالایی هم انجام دهیم در مدت کوتاهی آن را به کشوری دیگر مانند روسیه فروخته و در قبال آن کیک زرد دریافت می‌کنیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: توصیه ایران به اروپا و آمریکا، بازگشت به منطق، میز مذاکره، تفاهم، احترام به قانون و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در این شرایط همه باید به برجام عمل کنند.  ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به برجام متعهد بوده و صد درصد به آن عمل کنند، متقابلاً این کار را خواهد کرد،امروز ملت ایران اقدامات دولت و مسئولان را منطقی و صحیح می‌دانند و در عین حال تمام اقداماتی که ایران به واسطه عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات برجام، انجام می‌دهد به سرعت قابل بازگشت است، ایران هرگز قصد لجبازی با دیگران و برهم زدن توافق را ندارد، کما اینکه طرف‌های مقابل به هیچ عنوان نمی‌توانند به اقدامات ایران ایرادی بگیرند، چرا که ایران در پاسخ به درخواست‌های مکرر سران اروپا چندین بار مهلت‌های مقرر را تمدید کرده است. روحانی همچنین اشاره به اینکه مسئولان اروپایی حتی به آنچه که به ایران در این مدت برای حل مشکلات ‌قول داده و توصیه کرده‌اند، عمل نکرده‌اند، اشاره کرد و ادامه داد که ایران در این مدت به هیچ عنوان عجله نکرده است و مردم بدانند که لحظه‌ای در برجام احساسی عمل نکرده و کاملاً براساس منطق و عقل اقدام کرده‌ایم.

لحن روحانی واقعا آشتی جویانه است و حکایت از این دارد که من هم اگر در این گرداب برای اقدام علیه شما ایستاده ام، مجبورم و دنیای غرب بهتر است شرایط مرا هم در مقابل ملتم در نظر بگیرد. اینکه روحانی مصرانه علاقمند به اجرای دوطرفه برجام است البته مورد نظر اروپا نیز هست اما رژیم صهیونیستی که آتش بیار این مناقشه بوده و هست و برای چند سالی دیگر هم شدید تر خواهد بود را مسم و حتمی الضدور بدانید اما اینکه این رژیم روز به روز عقب رانده میشود و روزی خود بطور خود کار خاموش خواهد شد نیازمند تدبیر ماست. هرچه پخته تر عمل کنیم جایگاه نظام مستحکم تر خواهد شد. والسلام

حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد