کمک به صنعت گردشگری
کمک به صنعت گردشگری
رئیس کل بانک مرکزی از همراهی و کمک نظام بانکی به فعالان صنعت گردشگری خبرداد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رئیس کل این بانک طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: امروز ۱۶ فروردین ۹۹ در معیت معاون اول محترم رئیس جمهور، در جلسه فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شرکت کردم.”همراهی نظام بانکی به فعالان صنعت گردشگری”

مسئولین بخش های مختلف و نیز روسای اتحادیه های صنفی مسائل و مشکلات ناشی از شیوع کرونا در اوج فعالیت هایشان را تشریح کردند. انصافاً هتل‌ها، مراکز گردشگری، صنایع دستی و دفاتر مسافرتی، اوج فعالیت و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری و تدارکاتشان ایام عید است که کلاً متوقف شدند.

در مورد تعویق اقساط تسهیلاتشان و نیز دوره تنفس تسهیلات جدیدی که برای جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ اشتغالشان قرار است بگیرند، پیشنهاداتی داشتند که قابل توجه بود.”کمک به صنعت گردشگری”

این نکته را تاکید کردم مهمترین لطمه و آسیب این ویروس گرفتن جان بسیاری از هم وطنان است که آثار اقتصادی، در مقایسه با آن ضایعات تاسف‌بار، اهمیت بسیار کمتری دارد. البته آثار مالی و اقتصادی آن هم مهم است، ولی با توجه به مشکلات جدی بودجه‌ای دولت به خاطر فشار تحریم‌ها، اینکه فکر کنیم همه آسیب های وارده قابل جبران باشد، مقدور نیست، ولی این اطمینان را دادم که نظام بانکی حداکثر همراهی و کمک را به فعالان گردشگری خواهد کرد چرا که رونق گیری فعالیت این بخش از خدمات، منوط به برگشت شرایط کاملاً عادی از نظر ریشه‌کنی ویروس است.

پرونده ویروس کرونا هنوز بسته نشده و هشدارها درباره منع سفرهای غیرضروری همچنان پابرجا است، با این حال تعطیلات پایان هفته، به برخی آژانس های مسافرتی انگیزه داده تا دست به کار شوند و به شهرهایی مثل مشهد، تور بگذارند. معاون گردشگری این رفتار را تخلف محرز دانسته و رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هم تقصیر را گردن «آژانس نماها» انداخته است.

این تورها بیشتر با قطار و هوایپما اجرا می شوند که این مدت تردد آن ها به نسبت خودروی مسافران، کمتر محدود شد.  اقامت مسافران تور هم در هتل هایی است که معلوم نیست، بعد از یک دوره تعطیلی کرونا، اجازه پذیرش مهمان را گرفته اند یا نه.

علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ قبلا با ابلاغ دستورالعمل «جامع پیشگیری از شیوع بیماری کرونا»، تاکید کرده بود: واحدهای گردشگری تعطیل شده، حق بازگشایی خودسرانه را ندارند.”کمک به صنعت گردشگری”

در پروتکل بازگشایی واحدهای اقامتی تعطیل شده بر اثر شیوع کرونا تاکید شده که «۱ ـ تمام واحدهای اقامتی برای بازگشایی، مراتب را به صورت کتبی به معاونت گردشگری استان اعلام و مجوز فعالیت مجدد دریافت کنند. ۲ ـ هیچ‌یک از واحدهای تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام به معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت. ۳ ـ سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش پیش از بازگشایی کنترل و تست شود. ۴ ـ تمام مواد غذایی فاسدشدنی در صورت اتمام تاریخ مصرف معدوم شود. ۵ ـ برق، گاز و آب شرب تمام قسمت‌ها برقرار شود. ۶ ـ تا حد ممکن از پرسنل قبلی به منظور کار دعوت شود. ۷ ـ پیش از بازگشایی واحد تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی نظافت و گندزدایی شود. ۸ ـ پیش از شروع مجدد فعالیت از سلامت پرسنل به وسیله انجام معاینات طب کار و تهیه کارت بهداشت اطمینان حاصل کنند. ۹ ـ مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود. »

  • منبع خبر : فارس