گرانی چند باره قیمت لبنیات
گرانی چند باره قیمت لبنیات
برخی اخبار حاکی از آن است که محصولات لبنی برای چندمین‌بار با افزایش قیمت همراه شده است و برخی مسئولان این حوزه مدعی‌اند، صنایع لبنی ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  برخی اخبار حاکی از آن است که محصولات لبنی برای چندمین‌بار با افزایش قیمت همراه شده است و برخی مسئولان این حوزه مدعی‌اند، صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات شدند ولی توجهی نمی‌شود و کارخانه‌های لبنی تحت فشار هستند. اضافه بر آن گفته می‌شود میزان استفاده مردم از دلستر و ماءالشعیر به شدت کاهش یافته است و قیمت این محصول از سال قبل تا کنون ۳۰ درصد گران شده است.”گرانی چند باره قیمت لبنیات”

در حاليکه چند روز قبل خبر از گراني قابل توجه محصولاتي همچون گوشت، مرغ و مواد شوينده منتشر شد، اکنون براي چندمين بار است که در سال جاري، صحبت از افزايش قيمت محصولات لبني به ميان آمده است. اين در حالي است که لبنيات پيش از اينها پله‌هاي گراني را يکي پس از ديگري طي مي‌کرد و طبق آخرين آمار انتشاريافته قيمت شير پاستوريزه نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد گران‌تر شده بود. اضافه بر آن بسياري از کارشناسان و کارخانه‌داران لبنيات معتقدند که دولت نقش پر رنگي در قيمت‌گذاري لبنيات و فرآورده‌هاي اين مجموعه دارد.

افزايش قيمت دوباره محصولات لبني

لازم به ذکر است محمدرضا بني‌طبا، سخنگوي انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني، از افزايش هزينه‌هاي توليد چون شيرخام، حمل و نقل، بسته‌بندي و چربي سخن گفت و با اشاره به اينکه قيمت‌گذاري دستوري شرکت‌هاي لبنياتي را تحت فشار قرار داده است، بيان کرد: قيمت مصوب شيرخام ۳۱۰۰ تومان است اما تا به امروز نه تنها اين قيمت در خريد و فروش شير خام رعايت نشده بلکه ۳۰ درصد هم افزايش يافته و شرکت‌هاي لبني، شير خام را با قيمت بيش از ۴۰۰۰ تومان از دامداران خريداري مي‌کنند.گرانی چند باره قیمت لبنیات”

او ادامه داد: ستاد تنظيم بازار ۲۶ شهريور مصوبه‌اي را ابلاغ کرد که مطابق آن بايد سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با توجه به افزايش هزينه نهاده‌هاي دامي براي محصولات لبني و شير خام، قيمت‌گذاري جديدي کند، اما از آن زمان تاکنون هيچ اقدامي صورت نگرفته و اين در حاليست که هزينه‌هاي توليد همچنان رو به افزايش است. اين مقام مسئول همچنين تصريح کرد: هزينه‌هاي حمل و نقل ۴۰ درصد افزايش يافته و قيمت مواد پتروشيمي نيز طي شش ماه با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است. همچنين قيمت مصوب چربي هر يک‌دهم درصد ۵۰ تومان است که در بازار با قيمت بيش از ۷۰ تومان معامله مي‌شود. کاغذ بسته‌بندي تتراپک در بازار يافت نمي‌شود و اگر هم پيدا شود بسيار گران است و با وجود اين شرايط قيمت لبنيات همچنان سرکوب مي‌شود. او افزود: صنايع لبني طي دوماه گذشته بارها با سازمان حمايت و تنظيم بازار مکاتباتي داشتند و خواستار رسيدگي به اين موضوع شدند ولي توجهي نمي‌شود و کارخانه‌هاي لبني تحت فشار هستند. سخنگوي انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني در بخش ديگري از صحبت‌هايش اظهار داشت: براي مثال شيرکم‌چرب ۵/۱ درصدي يک ليتري ۵۶۰۰ تومان قيمت‌گذاري شده در حالي که قيمت تمام شده آن حدود هفت هزار تومان مي‌شود.

گراني و کاهش تقاضا

اين روزها گراني اکثر بازارهاي ايران را فراگرفته است و در اين ميان قيمت برخي اجناس قابل توجه است. افزون بر بازار لبنيات، حميدرضا کمال علوي، دبير انجمن صنفي توليدکنندگان ماءالشعير و مالت، درباره وضعيت بازار اين محصول اظهار کرد: مصرف ماءالشعير به خاطر قيمت و وضعيت اقتصادي کم شده و تقريبا از سبد مصرف خانوار در حال حذف است. مردم نهايتا بتوانند مواد مصرفي اوليه خود را تامين کنند و ديگر براي اينگونه اقلام هزينه نمي‌کنند. بر اساس گزارش ايلنا، او ادامه داد: اين محصول بين ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش تقاضا داشته است، اضافه بر آن از سال گذشته دو مرحله افزايش قيمت داشتيم که در هر مرحله حدود ۱۰ الي ۱۵ درصد افزايش يافته که در مجموع حدود ۳۰ درصد است.گرانی چند باره قیمت لبنیات”

  • منبع خبر : ایران جیب