گره‌ بازار خودرو با شکست انحصار تولید باز خواهد شد
گره‌ بازار خودرو با شکست انحصار تولید باز خواهد شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن تاکید براینکه به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستیم، شرط تولید خودرو مناسب و باکیفیت را حرکت به سمت تولید خودرو امن دانسته و معتقد است برای این مهم بایستی بازار را رقابتی کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در حالی که چندی پیش علیرضا رزم‌حسینی، کیفیت، تنوع و قیمت خودروهای داخلی را در شأن مردم ایران ندانسته و تاکید کرده بود که بایستی رقبای جدید در حوزه خودروسازی وارد شده و بخش خصوصی نیز باید تقویت شود، شب گذشته (جمعه شب) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: پس از نشست‌های متعددی که طی دو ماه گذشته با خودروسازان، مصرف کنندگان، شورای رقابت و انجمن‌ها برگزار شد، در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم که سامان دادن بازار خودرو، تنها با شکستن انحصار تولید امکان‌پذیر خواهد شد.”گره‌ بازار خودرو با شکست انحصار تولید باز خواهد شد”

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه انحصار دو خودروساز دولتی که سهم بالایی از بازار ایران را دارند، باید شکسته شود، تصریح کرد: وزارت صمت و تمامی اقتصاددان‌های کشور، بر این باور هستند که برای داشتن خودروی با کیفیت، با قیمت مناسب و ایمن بایستی بازار رقابتی در داخل، ایجاد شود.

در ماه‌های اخیر بحث آزادسازی واردات خودرو بسیار پررنگ شده است. برخی موافق طرح اعلام شده هستند و عده‌ای انتقادات بسیاری به آن دارند. در همین راستا، گفت‌وگویی با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا انجام دادیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.مدنی از چهار گام مهم برای ساماندهی بازار خودرو می‌گوید. او در عین حال، ورود دولت به بازار خودرو و قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت را از عوامل اصلی به هم ریختگی کنونی صنعت خودروسازی می‌داند و می‌گوید: دولت نباید در مدیریت شرکت‌‌های خودروسازی دخالت کند. مدیرعامل سابق سایپا همچنین فراهم شدن شرایط مناسب برای ورود شرکت‌های خودروسازی خارجی و ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور را راهکار دیگری برای التیام به صنعت خودروی کشور می‌داند. مدنی همچنین با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات خودرو تبعات زیادی برای کشور به همراه داشته، واردات از طریق ارزهای سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور را بهترین روش معرفی می‌کند ومعتقد است، این روش حتی به تعادل بیشتر بازار کمک خواهد کرد. مدیرعامل سابق سایپا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود از گام‌های اصلاحی در سر وسامان دادن به این صنعت می‌گوید. گفت‌وگوی ما با مدیرعامل سابق سایپا را دنبال کنید.
اخیرا صحبت‌های بسیاری پیرامون طرح جدید مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته است. با توجه به شرایط کنونی نظر شما در رابطه با این طرح چیست؟”گره‌ بازار خودرو با شکست انحصار تولید باز خواهد شد”
در سال ۹۷ با ابلاغ برنامه‌ای توسط وزارت صمت واردات خودرو ممنوع شد. این ممنوعیت واردات خودرو برای کشور تبعات بسیار زیادی داشت. واردات خودرو در شرایطی که با آن مواجه هستیم، یک امر ضروری برای تنظیم بازار است.اما با توجه به محدودیت ارزی دولت این نگرانی وجود دارد که در واقع با واردات، ارزهای موجود صرف خرید خودرو شوند. اما طبق پیش‌بینی صورت گرفته، قرار است واردات از طریق «ارزهای حاصل از صادرات»، «خودروسازان» و «ارزهای سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور» صورت گیرد.سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور می‌توانند بدون انتقال ارز خودرو را وارد کنند. این واردات عملا نه تنها ضربه‌ای به خودروسازان ما وارد نمی‌کند بلکه کمک می‌کند تا بازار متعادل‌تر شود و از این آشفتگی حال حاضر رهایی پیدا کنیم. اما خودروسازان با توجه به نداشتن نقدینگی خودرو در حجم زیاد وارد کنند.به نظر بنده واردات خودروسازان تا میزانی که می‌توانند، مشکلی ندارد. مانند گذشته که خودروسازان، خودروها را برای مدتی به صورت CVU (خودروی آماده) وارد می‌کردند و با انجام مذاکرات، این خودرو‌ها به تدریج ساخت داخل می‌شدند و درصد ساخت داخل آنها بالا می‌رفت. به هر حال آنها خودرو‌های کم تیرا‍‍ژ و عمدتا خودروهایی بودند که گرانتر بودند. در ارتباط بخشی که از طریق صادرات قطعه، واردات خودرو صورت گیرد؛ به نوعی تعادل یا تراز ارزی ایجاد می‌شود.اما در حال حاضر به علت نداشتن روابط سیاسی، نمی‌توانیم صادرات زیادی داشته باشیم. از این رو، به نظر من بهترین راه برای واردات خودرو صدور مجوز برای سرمایه‌داران داخلی و خارجی با ارز منشأ خارجی و بدون انتقال ارز است.”گره‌ بازار خودرو با شکست انحصار تولید باز خواهد شد”
  • منبع خبر : ایسنا