گواهی ثبت  ‌نام مالیات بر ارزش افزوده حذف شد
گواهی ثبت  ‌نام مالیات بر ارزش افزوده حذف شد
براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد.”گواهی ثبت ‌نام مالیات بر ارزش افزوده حذف شد”

در نامه هادی خانی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی، آمده است:

پیرو دستور العمل شماره ۲۰۰/۹۹/۵۰۶ مورخه ۹۹/۲/۲۱ با موضوع «شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده»، به اطلاع می‌رساند با عنایت به اینکه مطابق مفاد دستورالعمل مذکو، ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد. لینک ثبت درخواست گواهینامه ثبت نام برای مودیان غیرفعال گشته و امکان« بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده» در صفحه اصلی مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir جایگزین « بررسی گواهینامه ثبت نام مودیان» گردیده است، لذا مقتضی است در این خصوص اطلاعات اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

“گواهی ثبت ‌نام مالیات بر ارزش افزوده حذف شد”
 مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود. ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا نهایتا توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که کلیه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) بایستی علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.طبق ماده ۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، به تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالا یا خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین، ارزش افزوده گفته می شود. این مفهوم به فرایند تولید مربوط است و نه به کالای خاص. مالیات ارزش افزوده نوعی مالیات عام (بر عموم کالاها و خدمات مگر موارد معاف تعلق می‌گیرد) است که به صورت چند مرحله‌ای از اضافه ارزش کالاهای تولید شده یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ می‌شود.

به عبارت دیگر مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

  • منبع خبر : ایران جیب