۳۸ درصد سیگار بازار قاچاق است
۳۸ درصد سیگار بازار قاچاق است
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه قاچاق سیگار باید تا سال بعد به صفر برسد، گفت:۳۰ میلیارد نخ فاصله بین مصرف و تولید داخل است که کارشناسان معتقدند این میزان از مسیر قاچاق وارد می شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علی مویدی خرم آبادی در مورد قاچاق سیگار، اظهار داشت: نیاز کل کشور ۸۰ میلیارد نخ سیگار در سال است که خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفته و ارتقای تولید داخل در حال حاضر ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود.” ۳۸ درصد سیگار بازار قاچاق است”

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ۳۰ میلیارد نخ فاصله بین مصرف و تولید داخل است که کارشناسان معتقدند این ۳۰ میلیارد نخ از مسیر قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به فعال شدن سامانه رهگیری سیگار، تاکید کرد: با راه اندازی سامانه رهگیری سیگار، خود به خود قاچاق سیگار باید تا سال آینده به صفر برسد.

مویدی گفت: بعد از این سامانه، اطلاع رسانی خواهد شد تا مصرف کنندگان سیگار متوجه باشند سیگارهایی که زیر پوششی خارج از این سامانه قرار داشته باشند قاچاق بوده و نباید خریداری کنند، زیرا در این صورت سلامتشان را به خطر می‌اندازند.” ۳۸ درصد سیگار بازار قاچاق است”

به گزارش مهر، طرح رهگیری سیگار یک سامانه هوشمند است و نظارت بر اصالت کالا علاوه برنهادهای مسئول بر عهده مصرف کننده است که می‌تواند از طریق سامانه مرتبط، در کمترین زمان استعلام لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است که سیگار اولین محصولی است که کد رهگیری آن عملیاتی می‌شود.

 طبق این آمار واردات رسمی سیگار که از سال ۱۳۹۷ به صفر رسیده بود همچنان متوقف است، اما صادرات این محصول در این مدت ۴۶.۷ درصد کاهش داشته، به طوری که صادرات سیگار از ۱۵۰ میلیون نخ در هشت ماه منتهی به آبان سال گذشته به ۸۰ میلیون نخ در مدت مشابه امسال رسیده است.

برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از میزان قاچاق سیگار نیز نشان می‌دهد در حالی که میزان قاچاق سیگار در هشت ماهه سال گذشته ۱۴ میلیارد ۲۱۰ میلیون نخ تخمین زده شده بود، این رقم در مدت مشابه امسال هشت میلیارد و ۱۶ میلیون نخ برآورد شده که حاکی از کاهش ۴۲.۶ درصدی برآورد قاچاق سیگار است.

لازم به ذکر است که برآورد مصرف سیگار طی این هشت ماه معادل ۴۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون نخ در کل کشور است.

  • منبع خبر : مهر