۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد
۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای تحقق دیپلماسی اقتصادی، دولت سیزدهم باید تلاش کند بازار سنتی را به بازار مدرن به خصوص در کشورهای همسایه تبدیل کند.

۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی طغیانی، روز (پنجشنبه_۲۱ مرداد ماه) در نشست خبری، اظهار کرد: اولویت مجلس یازدهم از همان ابتدای کار، رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بود و هم اکنون ۹۰ طرح اولویت دار تقدیم مجلس شده است که تکلیف سنگینی را روی دوش مجلس می‌گذارد.وی افزود: سال اول مجلس یازدهم همزمان با کم فروغ ترین سال دولت از نظر اجرایی و کمبود منابع شد. مشکلات شرایط تحریمی با کرونا پیچیده تر شد و درآمدهای ارزی در هیچ دوره‌ای در این سال کاهش پیدا نکرده بود. در سال ۹۹ مقداری اوضاع اقتصادی بهتر شد، به طوری که در ماه های بعد جبران منابع ارزی را تا حدی داشتیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: به هر حال کار دولت دوازدهم به پایان رسید. پارادایم مسائل دولت دوازدهم با پارادایم مجلس متفاوت بود و تاکید روی رفع سریع تحریم‌ها داشت، در حالی که مجلس معتقد بود این حرف بهانه ای برای تداوم تحریم است و تا آخر کار دولت دوازدهم این نگاه وجود داشت.

طغیانی گفت: مجلس معتقد بود در داخل باید مشکلات را حل کنیم تا فشار تحریم‌ها کاهش یابد. اگر از دست دشمن بهانه گرفته شود در مذاکرات نمی توانند دست برتر داشته باشند. بسیاری از مسائلی که در سال ۹۹ رخ داد کاملا قابل حل بود که برخی بی تدبیری ها و کند بودن در اجرا سبب حل نشدن این مشکلات شد. اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم رخ داده است تغییر پارادایم فکری است.وی افزود: برخی از وزرای پیشنهادی برای مجلس شناخته شده اند، اما برخی را به درستی نمی شناسیم و از شنبه بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی آغاز می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: پیچیده شدن معیشت مردم به دلیل تورم و گرانی است. چرا این مشکل به وجود آمد؟ پدیده دائمی که با آن مواجه هستیم رشد نقدینگی است و معدل رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته صفر بوده است، در حالی که در همین مدت ۳۰۰ درصد رشد پایه پولی داشته ایم و در واقع ۷ برابر شده است، اما در تولید ثابت مانده ایم.طعیانی گفت: در برخی از سال ها بی انضباطی مالی در نظام بانکی را شاهد بوده ایم. دو بانک خصوصی در سال ۹۷ به اندازه کل بودجه عمومی کشور خلق اعتبار بانکی داشته اند و رئیس کل بانک مرکزی استدلال می کند که ابزار لازم برای برخورد با بانک های متخلف را ندارد.نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اصلاح قانون بانک مرکزی مصوب شده است که در کمیسیون اقتصادی این موضوع در چند دوره مجلس رسیدگی شد. همچنین تشدید تحریم و مشکل کاهش درآمدهای نفتی سبب بد شدن اوضاع اقتصادی شد. تقاضای ارز در بازارهای نقدی قیمت را تعیین می کند و در بازار حواله رخ می دهد.وی گفت: افزایش نرخ ارز قیمت تولید را بالا برد و چون در بیشتر موارد مواد اولیه وارداتی است در نتیجه قیمت کالا ها نیز چند برابر می شود. برای حل این مشکل باید منابع ارزی متنوع و غیرنفتی را افزایش دهیم و ترمز نقدینگی را بکشیم. اگر درآمد ارزی مان در سال ۶۰ میلیارد دلار شود نرخ ارز با ثبات می شود که امسال نرخ ارز جهش نخواهد یافت.طغیانی درباره مشکل مسکن خبرنگاران، اظهار کرد: در بحث مسکن در همه جای دنیا فرد آورده ای می آورد و دولت با دادن تسهیلات مسکن دار شدن افراد را آسان تر می کند. زوجین ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن  می گیرند و قول پیگیری مسکن خبرنگاران را می دهم و در این باره با وزیر اقتصاد رایزنی خواهیم کرد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یکی از مطالبات مهم بخشی از مردم نگرانی هایی است که در فضای مجازی دارند. اگر کسی در پلتفرم‌های مجازی کلاهبرداری کند قابل پیگیری نیست و در موارد محدودی پلیس فتا می تواند ورود کند. بنابراین فضای مجازی نیاز به ساماندهی دارد و مجلس مدت ها طرح صیانت از حقوق کاربران را دنبال کرد. ارزیابی نهایی ما این بود که این طرح دارای ایرادات جدی است و هم اکنون یک و نیم میلیون کسب و کار غیر رسمی در فضای مجازی وجود دارد.وی گفت: برخی پیشنهاد دادند در کمیسیون ویژه این طرح پیگیری شود که در نهایت هم رای آورد و مقرر شد طرح صیانت در کمیسیون ویژه بررسی شود. درخواست بررسی این طرح در صحن علنی مجلس رای نیاورد.طغیانی افزود: در فضای مردم سالاری نماینده انتخاب می کنیم و وقتی نماینده طرحی را می آورد در نتیجه درخواست مردم را مطرح می کند. برای همه موضوعات نمی توان همه پرسی گذاشت و سیستم را همین گونه پذیرفته ایم.”۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد”

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مغفول ماندن دیپلماسی عمومی_ اقتصادی در دولت‌های مختلف و راهکار تحقق آن، گفت: در مجلس کمیته ای را برای محقق شدن دیپلماسی اقتصادی راه اندازی کردیم و فعال کردن بازارهای ایران در کشورهای همسایه اهمیت زیادی دارد. از ظرفیت این بازارها به خوبی استفاده نکرده ایم و تجارت ما با این کشورها سنتی است و مهمترین کاری که دولت باید انجام دهد تغییر این بازار از سنتی به مدرن است. آفریقا بازار بسیار خوبی وجود دارد که استفاده نمی کنیم. باید مدل سنتی بازار را تغییر دهیم و آن را به روز و مدرن کنیم تا مشکلات بازرگانان ایرانی در این کشورها رفع شود.وی افزود: وابستگی به نفت یکی از مشکلات اقتصادی کشور است. ساختارهای اقتصادی کشور متناسب با افق های پیش رو نیست. برای مثال فرار مالیاتی زیادی داریم و حداقل ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهند و ۲۰ درصد اقتصاد ایران از آن چیزی که درآمد دارند کمتر مالیات می دهند. این مشکل در مشاغل دلالی بیشتر وجود دارد. زمانی که در یک اقتصاد، دلالی به صرفه تر است می توان توقع داشت تولید رونق پیدا کند؟ در اصفهان نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت فولاد توزیع شده است که این رقم در کارخانه فولاد مبارکه ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در حوزه دلالی ارز و طلا وارد شده ایم که قانون مالیات بر عایدی سرمایه مصوب شد. اما مهمتر از آن شفافیت در امور است و باید حساب های شخصی از تجاری تفکیک شود که در دولت قبل اجرا نشد و دولت سیزدهم باید آن را محقق کند.طغیانی افزود: در مجلس تلاش می کنیم زیرساخت های اقتصادی را اصلاح کنیم و تنها با اصلاح این زیرساخت ها است که اقتصاد ایران شکوفا می شود. برای مثال اقتصاد معدن در ایران نسبت به دیگر کشورها تعطیل است و اگر روی اقتصاد معدن کار کنیم به تنهایی می تواند برای کشور به اندازه نفت درآمد داشته باشد که اصول معدن کاری در کشور را بلد نیستیم.”۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد”

وی گفت: چرا مجلس از استیضاح استفاده نکرد؟ سال گذشته بدترین سال اقتصاد کشور بعد از جنگ بود. استیضاح یک وزیر به شدت دارای تبعات اجتماعی است و مردم با مشکلات اقتصادی که داشتند نمی توانستند بپذیرند که دولت و مجلس با یکدیگر جنگ کنند. سوال از رئیس جمهور مانند استیضاح نیست و نمی توانستیم ۶ ماه کشور را بدون رئیس جمهور بگذاریم.طغیانی گفت: از بحث های تقنینی مجلس چند کار به سرانجام رسید. اصلاح ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم یکی از این موارد به سرانجام رسیده بود. خوداظهاری درباره خانه‌های خالی تاثیر زیادی در شناسایی خانه های خالی داشت که به خوبی اجرا نشد تا از احتکار مسکن جلوگیری شود.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقتصاد پویای اصفهان به طور کافی به مردم خودش نمی رسد که در این باره باید تلاش کنیم تا سود صنایع این شهر به مردم آن برسد. در اصفهان مشکل فارغ التحصیلان بیکار را داریم که اگر صندوق مسئولیت های اجتماعی تاسیس شود بسیاری از این مشکلات اقتصادی قابل حل است.وی گفت: آب و آلودگی دو مشکل اصلی استان اصفهان است. دولت دوازدهم زحمت زیادی در حوزه آب اصفهان کشید، اما فقط روی طرح بهشت آباد وقت گذاشت. گام شفاف سازی منابع و مصارف را در حال پیگیری هستیم. باید مشخص باشد که چه میزان آب برداشت می شود و در بالا دست بیش از اندازه آب مصرف می شود. همچنین باید تعریف چشم انداز برای اصفهان داشته باشیم. برای مثال وقتی چشم انداز آب شرب ندارید می توان پروژه های ساخت چند هزار مسکن را کلید زد؟ در گام سوم باید مدیریت مشارکتی ذینفعان را در بخش آب محقق کنیم.  طغیانی افزود: اصفهان سامانه رصد دائمی و پایش آلودگی هوا را ندارد. بودجه ای را در این زمینه جذب کرده ایم تا بتوانیم این سامانه را راه اندازی کنیم. نباید آلودگی اصفهان رکورد بزند. با همین صنعت می توان آلوده نبود. با توسعه ۲۷۰ هکتار شهرک صنعتی محمود آباد موافق نیستیم و توسعه این شهرک در حال حاضر نباید مطرح شود.وی ادامه داد:جذب سرمایه های خارجی به دلیل ریسک بالا در کشور و اصفهان بالا است و در این زمینه ضعف داریم.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: درباره کابینه پیشنهادی شناخت کافی نداریم. سوابق وزیر پیشنهادی نیرو متناسب با پیچیدگی های آلودگی هوا نیست. درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد شناخت داریم و در این حوزه تحصیلات بالایی دارند و ۱۵ سال در مرکز پژوهش های مجلس سابقه کار دارند و از جهت تجربه مدیریتی شاید ضعیف باشند. ایشان خوش فکر و از جهت اقتصادی منطقی مسائل ایران را تحلیل می کنند و نسبت به این وزیر پیشنهادی خوش بین هستم. در کل در مورد کسانی که شناخت نداریم تحقیقات لازم انجام می شود و برای رای دادن به هر وزیری ملاک رسیدن به حجت است.طغیانی گفت: درباره تقسیم استان اصفهان مخالف هستیم و جدا کردن بخش هایی از استان کار اشتباهی است چرا که این امر سبب تضعیف بخش های جدا شده می شود.”۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد

وی گفت: استاندار اصفهان باید در سطح مسائل این استان و عظمت آن باشد و شخصیتی تاثیرگذار و دارای ارتباطات ملی باشد و به تجربه استانداران بومی در اصفهان موفق تر بوده‌اند.نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: بالاترین برآورد رسمی از مصرف برق رمز ارزها ۲ هزار مگابایت است در حالی که امروز بیش از ۱۰ هزار مگابایت برق در کشور کمبود داریم.وی درباره آینده برجام گفت: در مجلس قانون رفع تحریم ها را مصوب کردیم و یک طرفه در برجام امتیاز نخواهیم داد و آمریکا به این توافق به احتمال زیاد باز خواهد گشت.طغیانی گفت: بازار سرمایه روبه بهبود است. دولت نیازمند قرارگاه مهار نقدینگی است و عزم کل دولت را می طلبد.وی گفت: باید از ظرفیت چهار فرمانداری جدید در شرق اصفهان استفاده لازم را ببریم تا مشکلات مردم این مناطق حل شود.نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اصفهان سرمایه گریز نیست و جایی را در کشور نمی‌توانید پیدا کنید که تمام نیازهای صنعتی شما را برطرف کند. در اصفهان مشکل فضای کسب و کار داریم و متوسط این فضا در اصفهان نسبت با کشور کمتر است. پس بهبود فضای کسب و کار در این شهر اهمیت دارد. جذب سرمایه در اصفهان باید متناسب با برنامه آمایش سرزمینی آن باشد و تحقق آن نیازمند داشتن مدیران اجرایی قوی است.

  • منبع خبر : ایسنا