۶۶ میلیارد دلار؛ درآمد نفتی ایران درسال ۹۶
۶۶ میلیارد دلار؛ درآمد نفتی ایران درسال ۹۶
بانک مرکزی با ارائه آخرین آمار از تحولات اقتصادی، درآمد نفتی کشور در سال ۹۶ را حدود ۶۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بانک مرکزی با ارائه آخرین آمار از تحولات اقتصادی کشور، درآمد صادرات نفتی شامل نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و میعانات گازی را در سال ۹۶ رقمی بالغ بر ۶۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار اعلام کرد.

بر پایه این آمار رقم صادرات نفتی کشور در سال ۹۵، ۵۵ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار و در سال ۹۴ هم ۳۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که درآمد حاصل از صادرات نفت در سال ۹۶، ۱۸ و یک دهم درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است. همچنین درآمد حاصل از صادراتی نفتی در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

بر همین اساس درآمد صادرات غیرنفتی در سال ۹۶ به ۳۲ میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۹۵ چهارده و نیم درصد رشد نشان می‌دهد. بر پایه آمارهای بانک مرکزی صادرات غیر نفتی کشور در سال ۹۴ حدود ۳۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار و در سال ۹۵ بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار بوده است. این ارقام نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ فقط ۳.۷ درصد رشد داشته است و بخش زیادی ازدرآمدهای ارزی کشور همچنان وابسته به صادرات نفتی است.

۲۰ تا ۳۰ درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و ۱۴.۵ درصد آن نیز برای تولید و هزینه اکتشاف نفت به حساب شرکت ملی نفت واریز می‌شود.

  • منبع خبر : مهر