۷ هزار میلیار دلار خرج چی شد؟
۷ هزار میلیار دلار خرج چی شد؟

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد بار ها از  زبان دونالد ترامپ رئیس جمهور کاسب کار آمریکا شنیده  و هنوز هم میشنویم که امریکا در خاور میانه ۷۰۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است و نتیجه ای عایدش نشده است. خیلی جالب خواهد بود که بدانیم این ۷۰۰۰ دلار کجا و چگونه هزینه شده و دوره […]

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد بار ها از  زبان دونالد ترامپ رئیس جمهور کاسب کار آمریکا شنیده  و هنوز هم میشنویم که امریکا در خاور میانه ۷۰۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است و نتیجه ای عایدش نشده است. خیلی جالب خواهد بود که بدانیم این ۷۰۰۰ دلار کجا و چگونه هزینه شده و دوره زمانی این هزینه چه میزان بوده است؟  در خبر نیویورک تایمز اینگونه آمده است که دونالد ترامپ میگوید  کشورش ۷ هزار ميليارد دلار در خاورميانه هزينه کرده است و متاسفانه اوضاع در خاورميانه خيلي بدتر از ۱۷ سال گذشته است که ما وارد اين منطقه شديم.

رويترز هم در گزارش دیگری همین خبر را باشکل دیگری نقل می کند که : ، رئيس جمهور آمريکا با بيان اينکه کشورش ۷ هزار ميليارد دلار در خاورميانه هزينه کرده است اذعان کرده که اشتباه بزرگي مرتکب شديم و اين در حالي بود که زير ساخت هاي ما به بازسازي نياز داشت.

براستی این همه پول کجا هزینه شده است ؟ اگر مبنای هزینه در خاورمیانه را در طول ۱۷ سال گذشته فرض کنیم امریکا در منطقه روی اخراج صدام حسین رئیس جمهور عراق از کویت صرف هزینه کرد که البته بخش مهمی از این هزینه را با بردن نفت از عراق جبران کرده است اما تنها جایی که آمریکا خیلی هزینه کرده و امکان بردن مابه الازای آن را نداشته هزینه ای است که برای ساختن داعش کرده و یا بخشی هم در افغانستان و حضور در عراق و سوریه بوده که هزینه اعزام نیروهای نظامی کرده است.

اینکه فقط بتوانیم آمریکا را متضرر از این حجم از هزینه بدانیم خیلی اشتباه است چرا که در این هزینه ها آمریکا شرکای زیادی داشته است. در ایجاد دولت اسلامی عراق و شام که به «داعش» مشهور شد خیلی از کشورها نقش داشتند.

چرا که میخواستند یک کشور صهیونیستی دیگر وسط سوریه و عراق بسازند اسمش واقعا یک دولت بود ایجاد یک  دولت نیاز به داشتن عقبه فکری عقیدتی سیاسی نظامی و امنیتی داشت. به حسب آنچه در خبر ها آمد ،فقط عربستان ۵۰ میلیارد دلار پول نقد داده بود! ، امارات متحده ۵۰ میلیارد دلار پول نقد داده بود!  کویت و قطر و بحرین روی هم ۳۰ میلیارد دلار کمک کرده بودند!. غول ترین سرویس های جاسوسی دنیا به عبارتی  موساد از اسرائیل ، انگلیس باMI6 ،  سرویس اطلاعاتی سیا از آمریکا همه مسئول تغذیه اطلاعاتی و امنیتی داعش بوده اند!. اردن محل آموزش داعش بود! ، ژاپنِ مجبور به مشارکت در هزینه برای ۲۰۰۰ دستگاه ا تویوتا لند کروزر شده بود!  فرانسه  بدون گرفتن پول سلاح های اتوماتیک میداد!  ترکیه مسول  نقل انتقال نیروی انسانی و ادوات بود! و اقوام اردوغان نفت داعش را در بازارهای دنیا میفروختند و هزینه بخشی از این اداره را تامین میکردند.آمریکا،تجهیز نظامی تسلیحاتی مستقیم میکرد،مخوف ترین تجهیزات نظامی از آسمان برای پشتیبانی داعش  هلی برد میشد! جدیدترین نسل موشک های ضد زره تاو را میدادن،قیمت این موشک ها آنقدر بالاست که گاهی از قیمت  تانکی که با این موشک هامیزدند گران تر در میامد! . در سوریه با ضد زره موشکی تاو، داعش آدم شکار میکرد!  فرمانده میدان و خط شکن های داعش ریش قرمزهای چچنی بودند!

فقط در  یک  فقره جنایت اسپایکر عراق، ۱۷۰۰  نفر را در یک روز سلاخی کرده و سر بریدند!  داعش این بود!  ادوارد اسنودن پیمانکار « ان اس ای » در یک سخن رانی  رسماً گفت داعش محصول پروژه ای به اسم لانه زنبور در سرویس های اطلاعاتی غرب بود!  هیلاری کلینتون در کتاب گزینه های دشوار، رسماً گفت داعش را ما ساختیم و برای رسمیت دادن به اون شخصا به ۱۲۰ کشور سفر کردم!  ترامپ رسماً گفت داعش را اوباما ایجاد کرد! اینجا معلوم میشه ۷۰۰۰ میلیارد دلار کجا هزینه شده است. که الحق باید گفت عمق استراتژیک انقلاب اسلامی چه بنیه ای را در خودش جاداده که فقط بخشی از این پشتوانه بلوغ نهفته در  سیاست عالمانه رهبر عزیز انقلاب  اسلامی با عقبه حضور امام خمینی است که موجب میشود همه عقبه نظام کفر حریف آن نشوند. هزینه ای که متحدان آمریکا در این پروژه که نامش را لانه زنبور گذاشته و میخواستند در آن عسل تولید کنند تبدیل به ندامتی شد که امروز دونالد ترامپ همه دستگاه های پشتوانه این پروژه را به سخره برده و خود را ذلیل و ناتوان می یابد. والسلام

حمید رضا نقاشیان