اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به آبیاری نوین توسط صندوق حمایت از توسعه کشاورزی
اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به آبیاری نوین توسط صندوق حمایت از توسعه کشاورزی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی گفت: 39 هزار و 672 میلیارد ریال برای 737 هزار و 615 هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه نوین آبیاری اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سید عبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امروز در نشست خبری گفت: صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی یک نهاد توسعه‌ای بهره‌ور هستند که در راستای تحقق توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و کارآفرین، بهبود رقابت‌پذیری و افزایش ارزش افزوده بخش در چارچوب نظام شبکه‌ای صندوق‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با ارئه گزارشی از عملکرد شرکت مادر تخصصی و صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی درباره روند تشکیل، افزایش سرمایه، عاملیت اعتبارات دولتی و عملکرد تسهیلاتی صندوق‌ها، گفت: از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۱۰ صندوق تشکیل شد و در سال ۱۳۹۷ با شکل‌گیری ۲۰ صندوق غیردولتی به ۱۳۰ صندوق ارتقاء یافت و تا پایان مرداد ماه امسال تعداد صندوق‌ها به ۱۴۱ صندوق در سطوح استانی، تخصصی، ملی، منابع طبیعی، زنان و شهرستان افزایش یافته که از این تعداد در حال حاضر ۳۲ صندوق استانی، ۹ صندوق منابع طبیعی، ۱۰ تخصصی و ملی، ۷۱ صندوق شهرستانی و ۱۹ صندوق زنان هستند.

رضوی اردکانی تصریح کرد: ۱۴۱ صندوق غیردولتی با سرمایه اولیه ۱۶۰۷ میلیارد ریال تشکیل شدند و سرمایه خود را هم اکنون به ۱۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال افزایش دادند و تعداد تشکل‌های سهام‌دار این صندوق‌ها ۷ هزار و ۷۳۷ تشکل و تعداد افراد حقیقی ۱۱۲ هزار تن هستند.

این مقام مسئول درباره اطلاعات مربوط به صادرات نیز گفت: از نیمه دوم شهریور ماه ۱۳۹۶ تا شهریور ماه ۱۳۹۷، تعداد ۴۷ صندوق استانی و شهرستانی ۶۶ هزار و ۸۹۲ تن انواع محصولات کشاورزی را به ارزش یک هزار و ۸۴۷ میلیارد و ۴۸۹ میلیون ریال صادر کردند که صندوق‌ها حدود ۳۶ درصد ارزش این محصول را به صادرکننده تسهیلات پرداخت کردند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی درباره عمکرد تبصره ۳ بند (ب) ماده ۳۱ قانون احکام دائمی توسعه کشور گفت: در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و در پنج ماهه اول امسال ۵۴۹ میلیارد ریال از این محل به صندوق‌ها اختصاص یافته و بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ هم مبلغ ۲۵۶۳ میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه صندوق‌ها لحاظ شود.

وی افزود: تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به جامعه سهام‌داران از محل منابع مختلف تا پایان سال ۹۷ معادل ۱۰۵ هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال و در مجموع ۱۰۸ هزار و ۷۰ میلیارد ریال می‌باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق‌ها برای نخستین بار با فعالیت آبیاری در سال ۱۳۸۷ آغاز شد، گفت: در طول این سال‌ها صندوق‌ها علاوه بر عاملیت آبیاری، فعالیت‌‌های دیگر را در سطح کشور عهده‌دار شدند تا جایی که ظرفیت اجرایی صندوق‌ها درباره اجرای عاملیت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. به نحوی که سنوات گذشته در پروژه محوری سامانه نوین آبیاری تا پایان سال ۹۷ مجموعاً ۱۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال و در مجموع تاکنون ۳۹ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال برای ۷۳۷ هزار و ۶۱۵ هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه نوین آبیاری اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ قرار است مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال به عنوان عاملیت در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جهت توزیع بین متقاضیان بخش قرار گیرد.

رضوی اردکانی درباره اهداف بلندمدت صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: تحقق مدیریت بهینه تأمین، تجهیز و تجمیع منابع مالی، تحقق مدیریت بهینه تخصیص منابع مالی، افزایش بهره‌وری، تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، پوشش جامعه هدف و توسعه و گسترش خدمات و نهادهای مکمل به عنوان اهداف صندوق‌های یاد شده در مقطع زمانی بلندمدت می‌باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که سقف تسهیلاتی که به کشاورزان سهامدار داده می‌شود چقدر است؟ گفت: هر سهامدار نسبت به مالکیت زمین و میزان آورده‌ای که که درصندوق دارد، حداقل به میزان دو برابر میزان آورده تسهیلات می‌گیرد که معمولا بازپرداخت آن حداکثر یکساله و با کارمزد ۴ درصد است.

اردکانی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزان استان اردبیل از این صندوق‌ها اطلاعی ندارند،‌گفت: هنوز صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در استان اردبیل دایر نشده است و امیدوارم سال آینده که اینجا نشست داریم خبر راه‌اندازی این صندوق را در استان اردبیل به خبرنگاران اعلام کنم.

  • منبع خبر : فارس