توضیحات سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره انتخاب شعار نمایشگاه امسال
توضیحات سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره انتخاب شعار نمایشگاه امسال

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران پیرامون چرایی و نحوه انتخاب عبارت «نه به کتاب نخواندن» به عنوان شعار دوره سی و یکم این نمایشگاه، توضیحاتی ارائه کرد. همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مورد انتخاب عبارت «نه به کتاب نخواندن» به عنوان شعار این دوره از نمایشگاه از سوی شورای سیاستگذاری […]

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران پیرامون چرایی و نحوه انتخاب عبارت «نه به کتاب نخواندن» به عنوان شعار دوره سی و یکم این نمایشگاه، توضیحاتی ارائه کرد.

همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مورد انتخاب عبارت «نه به کتاب نخواندن» به عنوان شعار این دوره از نمایشگاه از سوی شورای سیاستگذاری در روز جاری و انتقادها و حرف و حدیث‌هایی که در این باره در میان اصحاب نشر و اهل قلم در گرفته است، گفت: از میان حدود ۳۰ عبارتی که به عنوان شعار پیشنهادی به شورای سیاستگذاری نمایشگاه ارائه شده بود، پیشنهادهای مختلف از سوی اعضای شورای سیاستگذاری مورد بررسی قرار گرفت و نظرات مختلف اعم از موافق و مخالف در رابطه با هر عبارت مطرح شد. البته اعضا، خودشان را محدود به شعارهای پیشنهادی نکردند و آنچه برای اعضا اهمیت داشت، انگیزشی بودن شعار بود.

وی با بیان اینکه شعار «نه به کتاب نخواندن» با اجماع اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شده است، از این انتخاب دفاع کرد و گفت: این شعار یک شعار انگیزشی است و ناظر بر وضعیت نامناسب کتاب خواندن در کشور است؛ ضمن اینکه این شعار قابلیت ایجاد یک پویش (کمپین) را هم دارد.

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید انتخاب عبارتی که حاوی دو کلمه نفی است، به عنوان شعار نمایشگاه کتاب تهران، چندان واجد عنصر انگیزشی نمی‌تواند باشد و اساساً از حیث زیبایی‌شناختی واژه دارای اشکال است؟ افزود: همانطور که عرض کردم، رویکرد شورای سیاستگذاری نمایشگاه در مورد انتخاب شعار دوره سی و یکم، انگیزشی و همچنین هشداردهنده بودن عبارت در مورد وضعیت کتابخوانی در کشور بود و طبیعتاً نظر شورا این است که شعار انتخاب شده، واجد این ویژگی است.

امیرزاده، شعار نمایشگاه امسال را در کنار شعارهای انتخاب شده برای دوره‌های اخیر، درون یک منظومه تصویر کرد که ناظر بر وضعیت کتابخوانی در کشور و ترغیب مردم به کتابخوانی است و گفت: ما ضمن احترام به نظرات مختلف نسبت به شعار نمایشگاه امسال، برداشت‌ها و نظرات آنها را رصد می‌کنیم و در مقاطع مناسب، از آنها استفاده خواهد شد.