عرفان حلقه افسانه بود (قسمت ۵ )
عرفان حلقه افسانه بود (قسمت ۵ )

بسم الله الرحمن الرحیم قسمت پنجم، رحمت عام الهی از دیدگاه عرفان حلقه یکی از عمده مسائلی که در عرفان حلقه موجب التقاط معنایی شده اصطلاح رحمت عام الهی است. بطوریکه معنی جدید و مصادیق خاصی را برای رحمت عام الهی در نظر گرفته که به هیچ عنوان مورد تأیید دین مبین اسلام نمی باشد […]

عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت پنجم، رحمت عام الهی از دیدگاه عرفان حلقه

یکی از عمده مسائلی که در عرفان حلقه موجب التقاط معنایی شده اصطلاح رحمت عام الهی است. بطوریکه معنی جدید و مصادیق خاصی را برای رحمت عام الهی در نظر گرفته که به هیچ عنوان مورد تأیید دین مبین اسلام نمی باشد ناگفته نماند که طاهری در تعریفاتی که از اصطلاحات و واژگان اسلامی مطرح می کند، نظرات شخصی خود را جایگزین معنی حقیقی آن اصطلاحات کرده که یکی از آن اصطلاحات، رحمت عام می باشد، این نکته در شناخت مبانی نظری این فرقه بسیار اساسی است چرا که مشاهده می شود، مکتوبات ایشان ظاهری بسیار اسلامی آمیخته از اصطلاحات حج و معراج و صلات و خمس و زکات و… بوده اما باطنی کاملا حلقه ای برگرفته از نظریات شخصی است که با آنها در این شمارگان کمابیش آشنا شده اید به عنوان مثال تعریفی که از منجی موعود داشته در واقع امام زمان نیست بلکه معلمی است که معرفت جدید به بشر عرضه می کند و کتاب های آسمانی را کشف رمز می کند و متوجه شدیم که مصداق این تعریف نزدیک به تعریفی است که طاهری از شخص خود به عنوان معلم نموده است. از این رهگذر پیش از آنکه به بیان رحمت عام الهی از نگاه اسلام بپردازیم نگاهی اجمالی به تئوری رحمت عام الهی از دیدگاه مؤسس عرفان حلقه خواهیم انداخت تا اذهان خوانندگان این نگرش را شخصا مورد نقد قرار دهند، به این دلیل که موضوع رحمت عام الهی یکی از روشن ترین مباحث دین مبین اسلام بوده و نیازی به کنکاشهای علمی و عقلانی ژرف ندارد و در متون اصلی دین به این موضوع اشاره کافی و وافی شده است.

طاهری معتقد است که رحمت عام الهی (اتصال به شبکه شعور کیهانی) زمینه ای را برای انسان ها فراهم می کند که در سایه این رحمت، همه می توانند به تعالی برسند و دیندار و بی دین گناه کار و بی گناه در کنار هم از افاضات رحمانی بهره برده و به معارف والای عرفانی و معرفتی دست پیدا می کنند در این صورت که مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی و غیره همگی در یک صف به خدای متعال رسیده و از نعمات معنوی و الهی برخوردار خواهند بود و هیچ فرقی میان آنها با یکدیگر نیست چون این یک رحمت عام الهی است که گستره آن تمام جهان را پوشانیده است. پس در شرایطی اگر یک مسیحی یا یک یهودی هشت ترم این عرفان را طی نماید و با امضای سوگند نامه همچنین با تفویضاتی که از سمت طاهری برای اتصال به شبکه شعور کیهانی ایجاد می گردد و گذراندن دوره های مستری می تواند به عنوان مربی بدون تغییر دین خود دیگران را به عرفان به ظاهر اسلامی حلقه دعوت کند و آموزش دهد! به طوری که اعضای شرکت کننده و متعلمین همه مسلمان هم باشند ایرادی ندارد و ایشان با برخورداری از رحمت عام الهی به شبکه شعور کیهانی متصل شده و دیگران را نیز از این روزی بهره مند می نماید.

طاهری در کتاب خود می آورد که : خداوند توجه ویژه ای به انسان مبذول داشته و نسبت به او با رحمت تمام برخورد کرده است که از عشق ناشی شده است. رحمت عام شامل همه انسانها می شود و انسان در این مورد حق انتخاب داشته و می تواند از آن استفاده کند و برای برخورداری از آن هیچ اجباری ندارد.

به طور کلی همه ی انسان ها صرف نظر از نژاد، ملیت، جنسیت، سن و سال، سواد، و معلومات، استعداد و لیاقت های فردی، دین و مذهب، گناهکاری و بی گناهی،پاکی و ناپاکی و . . . می تواند از رحمت عام الهی برخوردار شوند[۱].

وی معتقد است که همان طور که خلقت عبث و بیهوده خلق نشده لذا خلقت وحرکت انسان نیز به دنبال هدفی و الاست و مسیر خود را طی می کند که با اتصال به شبکه شعور کیهانی در قالب رحمت عام الهی معنی حقیقی خود را پیدا می کند و از حالت عبث بودن خارج می شود، ایشان داستان عدم اطاعت شیطان از خداوند را به گونه ای یک لج و لج بازی دو طرفه بین خدا و شیطان می انگارد ولی موضوع به این ختم نمی شود و کمال انسانی در این میان مطرح است که با رحمت عام الهی (اتصال به شبکه شعور کیهانی) معنی پیدا می کند، وی در این باره می نویسد:  این حرکت، فقط لج و لجبازی بین خدا و شیطان نبوده و هدف بزرگی را دنبال می کند و آن، رسیدن انسان به کمال و تعالی است. برای تحقق این حرکت، تسهیلاتی از جانب خداوند برای انسان پیش بینی شده است ، که این تسهیلات در چارچوب رحمت عام الهی قابل بحث و بررسی هستند.

بدون کمک گرفتن از رحمت عام خداوند انسان نمی تواند پا را از حدی فراتر بگذارد.[۲]

دقت شود که ایشان تاکید دارد که این رحمت عام الهی است و عمومیت دارد اما در همین متن اشاره می کند که بدون کمک گرفتن از این رحمت عام انسان نمی تواند قدمی از پیش بردارد.

از نگاه اسلام در مورد رحمت عام الهی که صفت رحمانیت خدا در آن تجلی دارد باید گفت که رحمت عام عبارت است از اعطا آنچه مخلوق در طریق وجودی و حیاتش مستعد به دریافت آن است، می باشد و این رحمت شامل همه موجودات اعم از حیوان و انسان ونباتات و غیره می شود.

بطوری که همه سر سفره کریمانه خالق هستی ارتزاق کرده و به حیات مادی و معنوی خود ادامه می دهند این رحمت نیز همانطور که گفته شد شامل همه حتی کافر، مسلمان، بی دین، با دین، ظالم غیر ظالم و… می شود و اختصاصی نیست. من باب مثال به دنیا آمدن و امور دیگری چون غذا خوردن نفس کشیدن، تولید مثل، ارتزاق از نعمات زمینی و آسمانی، بهره گیری از نعمت تابش خورشید، باران، شرایط آب و هوایی و غیره که این نعمتها کاملا در اختیار همه اقشار مردم و انسانها قرار دارد چرا که “باران رحمت بى‏حسابش همه را رسیده، و خوان نعمت بى‏دریغش همه جا کشیده پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندَرد و وظیفه روزی خواران به خطای منکر نبُرد”[۳]

به عنوان نمونه در ادامه به ذکر آیاتی خواهیم پرداخت که نشانگر رحمت عام خداوند خواهد بود:

  • فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَهٍ واسِعَهٍ وَ لا یُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ [۴] ترجمه: اگر تو را تکذیب کنند (و این حقایق را نپذیرند)، به آنها بگو: «پروردگار شما، رحمت گسترده‏اى دارد(رحمت عامی که شامل همه میشود) اما مجازات او هم از مجرمان دفع شدنى نیست! (و اگر ادامه دهید کیفر شما حتمى است)

در این آیه با توجه به اینکه در ابتدا می فرماید اگر رسالت و حقایق دین تو را نپذیرفتند به آنها بگو که خداوند رحمت گسترده ای دارد و این طور نیست که سریعا حیات را از شما بگیرد بلکه رحمت عام خداوند شامل حال همه می گردد.

طاهری رحمت عام را چیزی جز حلقه های متعددی که با اتصال از طریق این فرقه دریافت می گردد نمیداند و می گوید اساس این عرفان بر این مبنا است و با این عرفان است که می توان به این رحمت عام دست پیدا کرد و می نویسد : اساس این عرفان بر اتصال به حلقه های متعدد شبکه شعور کیهانی استوار است و همه مسیر سیر و سلوک آن از طریق اتصال به این حلقه ها صورت می گیرد فیض الهی به صورت های مختلف در حلقه های گوناگون جاری بوده که در واقع همان حلقه های رحمت عام الهی است.[۵]

مشاهده می شود که ایشان معتقد است این رحمت یک رحمت عام الهی است و بادین و بی دین و سیاه و سفید فرقی در کسب آن ندارد اما هم اکنون خواندیم حلقه های متعدد رحمت عام با اتصال به حلقه های متعدد شعور کیهانی تعریف شده در فرقه عرفان حلقه میسر است و این اتصالات جز با امضای سوگندنامه و تفویض آن از طریق مجموعه طاهری امکان پذیر نیست. و نتیجه این که فرد برای دریافت این رحمت عمومی باید ابتدا وارد عرفان حلقه شود تا بتواند از این فیوضات بهره مند شود و در واقع، عمومی هم نیست بلکه کاملا اختصاصی و انحصاری است  و جالب اینکه طاهری این مسائل را فراموش نموده که رحمت عام الهی در انحصار اتصالات به شبکه موهوم کیهانی است و می نویسد: فیض و رحمت الهی در انحصار هیچ گروه خاصی نیست، افراد و گروه ها فقط می توانند معرف آن باشند[۶] .  

پس دقت می فرمایید که رحمت عام در عرفان حلقه با معارف اسلامی چقدر تفاوت دارد :

رحمت عام در عرفان حلقه یعنی اتصال به حلقه های متعدد شبکه شعور کیهانی با ورود به فرقه عرفان حلقه و دریافت سوگند نامه است

و رحمت عام در دین مبین اسلام آنچه که خدای متعال بر خود واجب نموده که به طور مطلق‌، فراگیر و بی مقابل به انسانها و دیگر موجودات بی هیچ انحصاری اعطا می نماید و غضب الهی در ان راه ندارد و خدا همه را به یک چشم می بیند بر خلاف رحمت خاص و رحیمیت.

با این توضیح مختصر دقت نماییم تا فریب اصطلاحات به ظاهر اسلامی عرفان حلقه را نخوریم و در قضاوت خود در خصوص این فرقه دقت بیشتری نماییم

[۱] . انسان از منظری دیگر ص۵

[۲] .همان ص ۲

[۳] . دیباچه گلستان سعدی

[۴] . انعام/۱۴۷

[۵] . انسان از منظری دیگر ص ۱۸ نسخه دیجیتالی

[۶] .انسان از منظری دیگر ص ۵

حجت الاسلام محمد رضا انهاری