مطبوعات «چوب بی محلی» دولت را می خورد!
مطبوعات «چوب بی محلی» دولت را می خورد!

به گزارش گروه فرهنگی صبح اقتصاد، حمید محجوب از فعالان فرهنگی در یادداشتی ضمن اشاره به پیش روبودن نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، از عدم حمایت دولت از مطبوعات انتقاد کرد. چند روزی بیشترنمانده است تا آغازبیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که اصحاب فرهنگ و رسانه با کنار هم قرار گرفتن، خله […]

به گزارش گروه فرهنگی صبح اقتصاد، حمید محجوب از فعالان فرهنگی در یادداشتی ضمن اشاره به پیش روبودن نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، از عدم حمایت دولت از مطبوعات انتقاد کرد.

چند روزی بیشترنمانده است تا آغازبیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که اصحاب فرهنگ و رسانه با کنار هم قرار گرفتن، خله های فرهنگی را بررسی و دغدغه های خودشان را مطرح می کنند که یکی از دغدغه های اصلی در این حوزه عدم حمایت دولت از مطبوعات است.

همواره علاوه‌ بردولت‌ها، که مطبوعات و کتاب را به عنوان شاخص‌های فرهنگی در کانون توجه خود قرار داده‌اند، صاحب‌نظران، کارشناسان و عموم مردم  به روزنامه و کتاب هم‌طراز و همسنگ، توجه خاص داشته‌اند.

متاسفانه در دهه اخیر، رفته رفته فرهنگ مطبوعه‌خوانی و راهبرد توجه جدی به مطبوعات کم فروغ شده و جز فربه شدن شاکله کمی آن، رونق و بارقه‌ای چشمگیر نیافته است. اقتصاد مطبوعات روز به روز نحیف‌تر از پیش رُخ می‌نماید و این امر نگرانی‌های عمیق اهالی مطبوعات را در پی داشته است.

برای ایجاد تحول اساسی در این هسته اصلی فرهنگ معاصر کشور و نیز نجات اقتصاد مطبوعات درحال احتضار، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دوره وزیری آقای جنتی با پشتوانه  حمایت حداکثری و هم‌اندیشی مدیران مسئول مطبوعات طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات با هدف احیای اقتصاد مطبوعات ایران را کلید زد.

در این طرح دو هدف عمده تعبیه شده است؛ یکی تحریض و تشویق مردم به مطبوعه خوانی باهدف تقویت فرهنگ عمومی از این رهگذار، و دیگری اختصاص یارانه سهم خرید نشریات به مردم و مالکان مطبوعات بخش خصوصی، باهدف احیای اقتصاد مطبوعات واشتغال زایی پایدار در این حوزه. این طرح امید و نشاط را به مطبوعات بازگرداند و با استقبال فراوان اصحاب مطبوعات مواجه شد و همگان در اجرای موفقیت آمیز آن، با معاونت مطبوعاتی همکاری و همراهی لازم را از خود نشان دادند.

اما پس از چندی ازاجرای این طرح متأسفانه چنین به نظر رسید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌التفات به کارکرد فرهنگی، اقتصادی و راهبرد اشتغالزایی طرح موصوف، در اختصاص اعتبارات مالی قانونی، تعلل نموده و بیم آن می‌رود که این طرح با شکست و یاس اصحاب مطبوعات  مواجه شود.

این درحالی ست که حوزه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، با بودجه‌های کلان، حمایت و تقویت شده و از حیث اعتبارات یارانه‌ای کتاب و حوزه چاپ و نشر، از وضعیتی مطلوب و امیدوار کننده بهره‌مند است.علی ایحال وضعیت حمایتی از مطبوعات و اثرگذاری آن در جامعه مورد غفلت واقع شده است.

در این راستا گردش مالی چند میلیاردی فصل پاییز سال ۹۵ در طرح فروش پاییزه کتاب، اتفاق فوق العاده و ثمربخشی بود که اختصاص تخفیف به خریداران کتاب، توزیع یارانه به کتابفروشی‌ها و رونق بازار کتاب از نتایج مفید اقتصادی و فرهنگی توجه به حوزه کتاب است.

اما پرسش مهم عموم اصحاب مطبوعات این است که چرا در حوزه مطبوعات دولت چنین اقدام اثربخشی نداشته است؟ چرا علیرغم قول مساعد رئیس جمهور و معاونش نوبخت در نمایشگاه مطبوعات سال ۹۵، یارانه مطبوعاتی به درستی پرداخت نمی شود و با مشکلات بسیاری مواجعه است؟

آیا باز هم آقای روحانی در نمایشگاه امسال قول مساعدت واهی را می دهد؟ باید در انتظار باشیم و ببینیم که چه پاسخی برای مساعدت قبلی خود دارند!!