اظهارات نوبخت در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران
اظهارات نوبخت در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران

سخنگوی دولت گفت: محمد علی نجفی شهردار تهران از فردا چهارشنبه در جلسات هیات دولت شرکت خواهد کرد. محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران، در بخش پرسش و پاسخ درباره کاهش شمار زندان واعدام معتادین و قاچاقچیان مواد مخدر گفت آنچه که امروز در مجلس مطرح است لایحه […]

نوبخت

سخنگوی دولت گفت: محمد علی نجفی شهردار تهران از فردا چهارشنبه در جلسات هیات دولت شرکت خواهد کرد.

محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران، در بخش پرسش و پاسخ درباره کاهش شمار زندان واعدام معتادین و قاچاقچیان مواد مخدر گفت آنچه که امروز در مجلس مطرح است لایحه نیست که ما در مورد آن نظر داشته باشیم و نمایندگان می توانند از حق قانونی خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: قطعا شورای نگهبان درباره این موضوع نگاه دقیقی دارد و فکر می کنم که فیلترهایی که این موضوع را بررسی خواهند کرد، اجازه عبور آن را نخواهند نداد زیرا عقل جمعی این موضوع را تایید نمی کند.
وی درباره اعلام دارایی های وزرا و اعضای دولت جدید به قوه قضاییه نیز اظهار داشت: اعلام دارایی های وزرا رویه قانونی است و فرم هایی در اختیار وزرای جدید داده می شود تا اموال خود، خانواده، نزدیکان و فرزندانشان را اعلام کنند که اعضای جدید دولت در حال ارائه این اموال هستند.
نوبخت گفت البته بنده در اول دولت یازدهم اموال خود را اعلام کردم و جدیدا از بنده نخواستند که اموال خود را اعلام کنم.
سخنگودی دولت همچنین درباره سفر رییس جمهور به سازمان ملل اظهار کرد معمولا این سفر در هفته پایانی شهریورماه صورت می گیرد و می دانم تمهیداتی مقدماتی برای انجام آن در دست اقدام است ولی باید در این زمینه با احتیاط صحبت کرد تا قعطیت یابد.
معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقاد برخی از جریان های سیاسی از گفت وگوی رییس جمهوری با مردم اظهار کرد: رییس جمهوری صادقانه سخنان خود را مطرح کردند و افراد مختلف ارزیابی های متفاوتی داشتند. رییس جمهوری، خدای خود و مردم را مد نظر قرار می دهند و من بعنوان عضو دولت شهادت می دهم که رییس جمهوری به دنبال اجرایی کردن وعده های اش به مردم است.
وی همچنین درباره میزان سرمایه گذاری در دولت یازدهم و دوازدهم و پس از برجام اظهار داشت: همین اعدادی که در این جلسه گفته شد نشان دهنده جهش قابل توجهی در سرمایه گذاری است، کارهایی مانند نسبت کفایت سرمایه و صورت های مالی را نیز بانک ها باید انجام دهند تا دیگر بانک ها با ما وارد معامله شوند.
نوبخت اظهار داشت تهدیدات امریکا نیز نتوانسته که همه زندگی ما را قفل کند و به طور مثال در ابتدای دولت یازدهم فقط یک میلیون بشکه نفت می فروختیم ولی امروز این میزان بشکه نفت افزایش یافته و پولش را نیز راحت می گیریم که نشاندهنده گشایش های فراوانی پس از برجام است.

** هر زمان می خواهیم طلبکارانه با طرف های خارجی صحبت کنیم در داخل برای مشکل ایجاد می کنند
وی با انتقاد برخی گروه های داخلی گفت: هر موقع می خواهیم طلبکارانه با طرف های خارجی صحبت کنیم متاسفانه در داخل برای مشکل ایجاد می شود و برخی گروه های سیاسی می گویند دیدید همانگونه که ما می گفتیم شد و هیچ اتفاقی نیافتاد، به خاطر همین نیز کمی با احتیاط تر برخورد می کنیم.
نوبخت همچنین درباره اجازه دستگاه ها برای هزینه بودجه های جاری باقی مانده در طرح های عمرانی اظهار داشت: به دستگاه ها اجازه خواهیم داد که اگر طرح خوبی داشتند و از بودجه جاری آن ها باقی مانده بود در طرح های عمرانی هزینه کنند.
رییس سازمان برنامه و بو دجه گفت از این به بعد مصمم هستیم که سفت و سخت بگیریم و در دولت صرفه جویی شود که پیش بینی هم می کنیم سیل انتقادها به سازمان برنامه و بودجه بیشتر شود اما این سازمان با همه انتقاد ها باید از جایی کوچک کردن دولت و اقتصاد مقاومتی و اصلاح اقتصادی را آغاز کند.
نوبخت همچنین درباره ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی اظهار داشت: دو سال متوالی بود که تراز بازرگانی غیر نفتی ایران مثبت شده اما چند ماهه اول امسال میزان واردات از صادرات پیشی گرفت که با اهداف دولت سازگاری نداشت و باید محدودیت هایی درباره واردات اعمال می شد. به همین دلیل سیاست های جدیدی را وزارت صنعت مدنظر قرار داده که بوسیله وزیر محترم این وزارتخانه اطلاع رسانی خواهد شد البته ارائه گزارش از طرف آقای شریعتمداری منوط به جمع بندی گزارشی درباره صادرات و واردات به وی خواهد بود.
وی همچنین درباره افزایش بدهی خارجی در دولت یازدهم نیز اظهار داشت اگر منظور تعهدات است بله، ما تعهدات زیادی داریم ولی اگر منظور سررسید است که ما سعی می کنیم سررسید بدهی های خود را که شامل اوراق و تعهدات خارجی است یک یا دو روز زودتر پرداخت کنیم تا طرف های خارجی بیشتر به ما اعتماد کنند.
نوبخت همچنین درباره کشته شدن کوله بری در مرز کشور اظهار داشت: وزارت کشور طرح بسیار خوبی برای ساماندهی کوله بران داشته که امیدوارم در آینده با اجرایی شدن آن اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد: سایت سخنگو نیز از این به بعد بیشتر فعال می شود تا اگر سوال و یا مطلبی در ذهن خبرنگاران بود و در جلسه به آن پاسخ داده نشد در سایت درباره آن اطلاع رسانی شود.

** رییس جمهور مواضع صریح، شفاف و شجاعانه ای در شورای امنیت ملی در زمینه حصر اتخاذ کردند
نوبخت همچنین درباره موضوع حصر و اظهارات سخنگوی قوه قضاییه که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت قبلا خبرنگاران نیز این سوال را پرسیدند که من از قول وزیر اطلاعات درباره خروج ماموران اطلاعاتی از منزل، اطلاع رسانی کردم که متاسفانه از طرف آقای اژه ای رد شد ولی بعدا وی آن را تصحیح کرده و تایید کردند.
نوبخت ادامه داد: من درجلسه ای که شورای عالی امنیت ملی تشکیل داده شده بود و این موضوع مطرح شد حضور داشتم و رییس جمهور مواضع صریح، شفاف و شجاعانه ای در این زمینه اتخاذ کردند اما باید درباره آن دبیر شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی کند.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره حصر و پاسخ روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه به این سوال گفت باید انتظار داشته باشیم که در قوه قضاییه نیز موازین رعایت شده و با رعایت این موازین اطلاع رسانی شود.
وی ادامه داد: موضوع حصر، حکم قوه قضاییه نیست و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است که این مصوبه در دولت یازدهم نیز نبوده بلکه قبل از آن است و من نیز که در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت می کنم این موضوع را رعایت می کنم که باید دبیر شورای عالی امنیت ملی در این زمینه اطلاع رسانی کند.
وی گفت: اجازه دهید که خواسته ما درست پیش رود و امنیت و جایگاه رفیع رهبری برای ما محترم و مهم است و این مشکل باید حل شود تا منافع ملی ما که در این موضوع گره خورده بیش از این صدمه نبیند.
سخنگوی دولت درباره اینکه درایام انتخابات رئیس جمهوری در زمنیه مساله حصر سخنرانی داشتند در این باره دولت چه برنامه ای دارد، گفت: اطلاع رسانی در این زمینه برعهده دبیر شورای عالی امیت ملی است و در این زمنیه انتظار داریم دبیر شورای عالی امیت ملی به جای اینکه موضوعاتی را سخنگو های قوا بیان کنند آنچه را که تشخیص می دهند اظهار نظر نمایند .
نوبخت گفت: شورای عالی امنیت ملی با حضور سران قوا و نیروهای مسلح برگزار می شود همه افراد نظرات خود را در آن اعلام می کنند .
وی افزود: بی تردید همه از نظر قاطع رئیس جمهوری در این زمینه مطلع هستند که با استدلال و رعایت همه جوانب و مصالح نظام تصمیماتی را داشته اند و اگر قرار است اقدامی صورت گیرد میان همه اعضا باید اجماع سازی صورت گیرد .
سخنگوی دولت اضافه کرد: این موضوع را باید به دبیر شورای عالی امنیت ملی واسپاری کنیم و انتظار داشته باشیم مشکلات با نگاه تدبیر حل شود که بیش از پیش امنیت حفظ ومنافع ملی تامین گردد.
سخنگوی دولت همچنین درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت نیز اظهار داشت: البته این موضوع در دولت مطرح شد ولی تصمیم گرفته نشد ولی می توان از تجارب افراد استفاده کرد.
در میانه جلسه و در هنگام پاسخگویی به سوالات دیگر نامه ای به نوبخت داده شد و وی با قرائت آن گفت: دفتر دولت اعلام کرد که نجفی از فردا به دولت دعوت شده و در جلسات شرکت می کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره آسیب های اجتماعی و خروجی نشست های شورای اجتماعی کشور در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: درباره تشکیل جلسات در محضر ایشان اطلاع رسانی با دفتر رهبری است و ما نمی توانیم درباره آن جلسات صحبت کنیم البته بنده مطلع هستم و می دانم چه مطالبی مطرح شده ولی آنچه به ما مربوط است این بود که باید هر ۶ ماه گزارشی به خدمت عالیترین مقام کشور داده شود که تاکنون دو گزارش در اردیبهشت و آبان سال گذشته ارائه شده و اردیبهشت امسال نیز گزارش ما آماده بود اما رهبر انقلاب فرمودند به دلیل انتخابات این جلسه تشکیل نشد اما ما در حال تهیه گزارش آبان ماه خود نیز هستیم که گزارش خوب و بسیار دقیقی است.
نوبخت همچنین درباره قول رییس جمهور برای ریشه کنی فقر مطلق نیز اظهار داشت: ریشه کنی فقر مطلق امکانپذیر است و من در سازمان مدیریت مشاور ویژه ای را برای بررسی این موضوع منصوب کرده ام.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سازمان مدیریت به دنبال کوچک کردن این سازمان هستیم اما این بخش را افتتاح کردیم. البته می دانیم در دولت دانش و تخصص ریشه کردن فقر وجود دارد و کسی از فرد اول قوه مجریه نخواسته که فقر مطلق ریشه کن شود و رییس جمهوری این خواسته را خود مطرح کرده است و امیدواریم در پایان دولت دوازدهم نقطه افتخاری باشد.
نوبخت همچنین درباره بازگشایی مدارس و جذب افراد و معلمان جدید در دانشگاه ها و آموزش وپرورش اظهار کرد: در دولت یازدهم حقوق فرهنگیان بیش از دو برابر شده که البته افزایش حقوق آن ها بستگی به توان دولت دارد. در عین حال جوانان بسیاری در کشور ما تلاش می کنند ولی متاسفانه حقوق خود را به موقع دریافت نمی کنند زیرا منابع ما محدود است.
وی ادامه داد افزایش حقوق فرهنگیان نشان دهنده نوع رویکرد دولت است.
نوبخت با انتقاد از برخی مراکز اداری و اجرایی درباره افزایش بودجه گفت: در برخی از دانشگاه ها پیش از این برای یک میلیون دانشجو برنامه ریزی انجام می شد و بودجه دریافت می کردند اما امروز دانشجویان آن ها ۵۰۰ هزار نفر شده اند ولی همان بودجه را می خواهند که این درست نیست و ما مصمم هستیم که بودجه دستگاه ها را بر اساس عملکرد پرداخت کنیم.
وی ادامه داد البته می دانم دستگاه ها به رییس جمهور شکایت خواهند کرد و برخی دیگر نمایندگان مجلس را تهییج می کنند اما می خواهیم قرص و محکم درباره کوچک و اصلاح کردن دولت بایستیم و اینکار را انجام دهیم.
وی همچنین درباره برداشته شدن برچسب قیمت ها از برخی محصولات نیز گفت این موضوع عام نیست و از آقای شریعتمداری درخواست می کنم که درباره آن توضیح دهند.
سخنگوی دولت درباره اظهار نظر سخنگوی ققوه قضاییه درباره صدور کیفر خواست برای ۲۰ نفر از افرادی که حقوق های نامتعارف دریافت کرده اند ، درحالی که پیشتر اعلام شده بود که حقوق بگیر نامتعارف نداریم ، گفت: من چنین حرفی نزده بودم بلکه رئییس دیوان محاسبان گزارش داده بودند .
نوبخت افزود: در این زمینه دولت عذرخواهی نمود و بلافاصله شورای حقوق و دستمزد را تشکیل داد و درباره اصلاح حقوق های نامتعارف اصلاحیه ای به تصویب رساند و پس از بررسی های دیوان محاسبات اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد می بایست به دستگاه قضایی برای رسیدگی ارجاع شود .
وی ادامه داد: البته اینکه کیفر خواست منجر به صدور حکم قطعی بشود یا خیر باید منتظر بمانیم ولی دولت هر آنچه در این خصوص لازم بود را انجام داد.
سخنگوی دولت درباره اهداف سفر هیات پارلمانی انگلستان به ایران نیز گفت: در جریان این سفر نیستم ولی اطلاعات بیشتر را از سخنگوی وزارت امور خارجه جویا شوید چراکه چنین بحث هایی در دولت مطرح نمی شود .

** وزیران علوم و نیرو مهرماه معرفی می شوند
نوبخت در باره معرفی وزیران علوم و نیرو نیز اظهارکرد: طبق سخنان اخیر رئیس جمهوری وزرای باقیمانده در مهر ماه معرفی خواهخند شد.
وی درخصوص اینکه آیا سیاست دولت دوازدهم درباره موضوع نفت وقراردادهای نفتی همانند دولت یازدهم ادامه خواهد داشت، گفت: بله وزارت نفت برای گسترش سرمیاه گذاری ها قراردادهای خود را به روزرسانی کرد وبه رغم همه انتقاداتی که وجود داشت ولی همه ارکان نظام این موضوع را مورد بررسی قرارداند و این مسیر ادامه خواهد داشت .
سخنگوی دولت درباره اینکه دولت برای ترمیم حقوق بازنشستگان چه اقدامی صورت داده است با توجه به اینکه امروز عده ای در مقابل ریاست جمهوری تجمع کرده اند ، افزود: این قانون را دولت به مجلس ارائه کرد و درحال اجرا است و در قانون برنامه ششم توسعه آورده شد که این اصلاح یا ترمیم حقوق در یک دوره مشحص انجام خواهد شد .
نوبخت در پاسخ به اینکه چه میزان از وعده های دولت به حادثه دیدگان پلاسکو محقق شده است، گفت: براساس مصوبه ای که به تصویب رسید وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اقداماتی را باید انجام دهد .

**سیاست دولت مدیریت ارز شناور است
وی درباره سیاست های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز توضیح داد: دربرابر نگاه های حداکثری و حداقلی که وجود دارد سیاست دولت مدیریت نرخ شناور ارز است و موافق افزایش عیر متعارف ارز نیست .
سخنگوی دولت با توجه به اینکه در حال حاضر نوسانات زیادی نداریم، افزود: ممکن است با افزایش نرخ ارز ، دولت پول بیشتری را عاید شود ولی دولت حاضر به بوجود آمدن چالش نیست.
نوبخت درپاسخ به اینکه دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه برنامه ای دارد، گفت: دولت وظیفه قیمت گذاری ندارد ولی درباره کالاهای قیمت تضمینی شورای اقتصاد نظر می دهد و در این زمینه هم لیستی از برخی کالاها در دستور کار آینده شورای اقتصاد قرار دارد .
وی درباره اینکه اخیرا پیک بامدادی درباره حضور فرزندان برخی از مسئولان در مسئولیت های مدیریتی، آن را به عنوان سهم خواهی از دولت مطرح کرده است،دولت در برابر این اتهانمات چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: سئوال اینجاست که فرزندان این افراد هم حق حیات دارند و مانند دیگر تحصیل کرده ها هستند و اگر شایسته باشند آیا نباید مسئول و مدیر شوند .
سخنگوی دولت تصریح کرد: انتصاب چند نفر را نباید تعمیم دهیم به همه افراد؛ و امیدواریم همه براساس شایستگی عمل کنند و جوسازی در این زمینه درست نیست .
نوبخت درباره اینکه در گذشته بارها عنوان شده بود که دولت سهم خود به شهرداری ها را پرداخت نکرده است با توجه به حضور شهردار جدید در دولت آیا این مشکلات مرتفع خواهد شد، گفت: به میزانی که به سایر دستگاهها دولت پرداختی داشته به شهرداری تهران هم پرداخت نموده است ولی اینکه فضای مثبت تری برای تعامل فراهم شود قطعا درسایه این تعامل کارها بهتر از پیش خواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا وزیر یا استاندار زن در دولت خواهیم داشت، گفت: نمی دانم ولی زنان در عرصه های مختلف توانایی های قابل توجهی دارند واگر در مسند وزارت استفاده نشده در معاون وزیر ودیگر سمت ها از آنان استفاده خواهد شد .

** اگر امکان گفتن بود، موانع بر سر انتصاب زنان را می گفتیم
سخنگوی دولت اظهارکرد: اگر امکان گفتن بود ، خواهیم گفت در مسیر انتصاب زنان چه موانعی وجود داشد والان می فهمم که رئیس جمهوری برای این منظور چه کشیده اند .
نوبخت گفت: در حال حاضر برای انتصاب بانوان در سازمان برنامه وبودجه با مشکلاتی مواجه هستیم و همان کانون هایی که چنین طرح هایی را مطرح می کنند مشکل می آفرینند .و می گوییند چرا در استان ما یا فلان استان بانوان مسئولیت بگیرند ، چه مشکلی دارد که خانم ها نتوانند مدیریت کنند ؟
وی افزود: باید منصفانه صحبت کنیم و واقعیت این است که مانع می شوند ولی دولت علاقمند است از توانایی بانوان در مسئولیتهای مدیریتی استفاده کند .

** فعلا برنامه ای برای انتشار اوراق قرضه بین المللی نداریم
سخنگوی دولت درباره انتشار اوراق قرضه بین المللی توسط دولت نیز گفت: در این زمینه مجوز قانونی داریم تا از منابع خارجی استفاده کنیم ولی فعلا برنامه ای برای آن نداریم.
نوبخت در پاسخ به اینکه اجرای کاهش نرخ سود بانکی چه اثراتی را داشته است، گفت: با توجه به اینکه این مصوبه تازه اجرایی شده است باید قردی زمان بگذرد تا آثار مثبت آن که یک مطالبه عمومی است خود را نشان دهد .
وی درباره افزایش قیمت سکه نیز اظهارکرد: فکر می کنم اگر دوره معقولی را برای این منظور قایل شویم این مساله تنظیم خواهد شد واین شوک موقتی است که متعادل خواهد شد .