آمادگی پلیس ایران برای برگزاری رزمایش مشترک دریایی با پاکستان
آمادگی پلیس ایران برای برگزاری رزمایش مشترک دریایی با پاکستان
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: این آمادگی وجود دارد تا مرزبانان دو کشور ایران و پاکستان در ماه‌های آتی رزمایش و تمرینهای مشترک دریایی برگزار کنند.

آمادگی پلیس ایران برای برگزاری رزمایش مشترک دریایی با پاکستان

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: این آمادگی وجود دارد تا مرزبانان دو کشور ایران و پاکستان در ماه‌های آتی رزمایش و تمرینهای مشترک دریایی برگزار کنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، نشست مشترک مرزی ـ دریایی با حضور سردار قاسم رضایی؛ فرمانده مرزبانی ناجا و دریاسالار ذخاء الرحمن؛ مدیر کل آژانس امنیت دریایی جمهوری اسلامی پاکستان در کراچی برگزار شد.

رضایی در این نشست با بیان اینکه تمام روابط ما با کشور پاکستان در حال رشد و توسعه بوده، اظهار کرد: این تعامل می‌تواند مشکلات مربوط به مرزهای آبی و خشکی را کاهش دهد.

وی، تعاملات و روابط مرزبانان دو کشور را در سال جاری مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هدف از این سفر ایجاد نقطه عطفی در حوزه تعاملات مرزی دریایی بین دو کشور ایران و پاکستان بوده تا بتوانیم با مدیریت مشترک از جرایم مرزی دریایی جلوگیری کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به وجود هشت هزار و ۷۵۵ کیلومترمرز مشترک ایران با ۱۵ کشور همسایه دارد، گفت: پاکستان یکی از کشورهای خوب در همسایگی ما است که راستای ارتقاء امنیت مرزها با تلاش دو جانبه گامهای مؤثری برای خلأهای مرزی دریایی می‌توان برداشت.

رضایی به کاربردی بودن نشستهای مرزی دریایی دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری این نشستها علاوه بر تقویت و گسترش روابط دیپلماتیک، پیام قاطعی برای بدخواهان به همراه داشته که نتوانند در منطقه جولان دهند.

این مقام انتظامی با تأکید بر اجرای گشتهای مشترک دریایی، تصریح کرد: کنترل مرزهای مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است و در راستای جلوگیری از ورود قاچاقچیان، صیادان غیرمجاز و آلودگی محیط زیست ، باید کنترل مرزهای دو کشور را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی افزود: احترام به قوانین دو کشور در مرزها لازم است و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای همکاری دو جانبه در حوزه مرزهای آبی و خاکی دارند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به همکاری مرزبانان در راستای کمکهای بشردوستانه، امداد و نجات دریایی، یادآور شد: این آمادگی وجود دارد تا مرزبانان دو کشور در ماه‌های آتی رزمایش و تمرینهای مشترک دریایی برگزار کنند.

دریاسالار “ذکاء الرحمن”؛ مدیر کل آژانس امنیت دریایی پاکستان نیز در این نشست با ابراز خشنودی از دیدار با فرمانده مرزبانی ناجا، بیان کرد: تعامل و ارتباط دو سویه در برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور پاکستان و ایران تأثیر و سهم بسزایی دارد.

وی با اشاره به کشفیات موادمخدر در حوزه دریا، گفت: با توجه به هم مرز بودن کشور پاکستان با افغانستان، بیش از ۹۰ درصد موادمخدر کشف شده از افغانستان است که دشواری های زیادی را برای مرزبانان ما در حوزه دریا و خشکی ایجاد کرده است.

ذکاء الرحمن با تأکید براینکه وجود شناورهای صیادی غیرمجاز در پاکستان به اقتصاد کشور آسیب رسانده، تصریح کرد: هزار و ۴۹۶ شناور صیادی غیرمجاز توقیف و بیش از هشت هزار خدمه این شناورهای پاکستانی دستگیر شدند.

مدیرکل آژانس امنیت دریایی پاکستان با اشاره به عمق آبهای انحصاری و اقتصادی کشورش (۸۴۰ مایل دریایی)، خاطرنشان کرد: در حوزه امداد و نجات و مقابله با آلودگی محیطزیست دریایی با تلاش شبانه‌روزی در حوزه سرزمینی فعالیت داریم.

لازم به ذکر است، به منظور ارتقاء تعاملات و همکاری‌های مرزی دریایی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، تفاهم‌نامه همکاری توسط فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  و مدیر کل آژانس امنیت دریایی پاکستان به امضا رسید.

قاسم رضایی در ادامه سفر خود به پاکستان با احمد محمدی؛ سرکنسول جمهورى اسلامی ایران در کراچى و رایزنهای اقتصادى و بازرگانى دیدار و درباره مشکلات و موانع موجود بر صادرات و واردات کالا و همچنین موضوعات مربوط به توقیف لنجهای ایرانى در پاکستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران پویا