ایران در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی‌کند
ایران در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی‌کند

مدیر گردشگری کانون جهانگردی گفت: ایران امسال به دلیل عدم تامین اعتبار، گران شدن نرخ ارز و مهمان ویژه نبودن پاویون کشورمان در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی‌کند. عبادرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاههای گردشگری و صنایع دستی خارجی گفت: امسال توانایی برپایی پاویون ایران […]

مدیر گردشگری کانون جهانگردی گفت: ایران امسال به دلیل عدم تامین اعتبار، گران شدن نرخ ارز و مهمان ویژه نبودن پاویون کشورمان در نمایشگاه گردشگری وین شرکت نمی‌کند.

عبادرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاههای گردشگری و صنایع دستی خارجی گفت: امسال توانایی برپایی پاویون ایران در نمایشگاه وین را نداریم. چون مسئولان نمایشگاه سال گذشته قول دادند که مهمان ویژه این نمایشگاه باشیم اما هفته قبل سفیر ایران در گفتگو با رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که تمایل دارند تا اندونزی را به عنوان مهمان ویژه انتخاب کنند. شاید ایران در سال ۲۰۲۰ مهمان ویژه باشد.

وی افزود: مسئولان نمایشگاه وین در واقع به دلیل اتفاقاتی که سال گذشته در نمایشگاه رخ داده بود می خواستند که ایران را مهمان ویژه کنند تا به نوعی دلجویی شود. چون سال گذشته سفارت اتریش در ایران نتوانست برای برخی از افراد ویزا صادر کند. درحالی که آنها هزینه های زیادی برای تبلیغات و … داده بودند و این اقدام باعث ایجاد خسارت جدی برای آنها شد. برخی از قرار ملاقات های ما نیز در سال گذشته لغو شد. در واقع  شهر  وین هدف گردشگری ایران نیست و ما به دلیل تبادلات  و تعاملات خوبی که بین دو کشور است می خواستیم در این نمایشگاه شرکت کنیم. به همین دلیل امسال به دلیل نداشتن بودجه و ارز، اتفاقات سال گذشته و مهمان ویژه نبودن ایران در این نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد.

وی گفت: نمایشگاه بعدی که کانون جهانگردی مسئولیت برپایی پاویون آن را به عهده گرفته است، نمایشگاه فیتور اسپانیاست که بهمن ماه امسال برگزار می شود. در حال برنامه ریزی برای برپایی نشست های جانبی هستیم. توراپراتورها نیز برنامه هایی را خواهند داشت اما هنوز برپایی مراسم شب ایرانی را قطعی نکرده ایم.

اسلامی گفت:  حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر از هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه صنایع دستی میلان ایتالیا که آذرماه امسال برگزار می شود، شرکت می کنند ثبت نام ها انجام شده ولی هنوز پولی به دلیل مشکلات بانکی و تامین ارز واریز نکرده ایم.از بخش مالی خواسته ایم که تامین اعتبار کنند تا بتوانیم در نمایشگاه صنایع دستی میلان شرکت کنیم و دعوت نامه بگیریم. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است افراد نتوانند خود را به نمایشگاه برسانند. سال گذشته در نمایشگاه، ایران مهمان ویژه بود و توانستیم چهار نهاد و شرکت از جمله اتاق بازرگانی زنجان را با ۳۰۰ متر فضا همراه خودمان کنیم و در کنارش یک شرکت سهامی با ۱۰۰ متر و یک شرکت گردشگری با ۲۰۰ متر به همراه ۲۰۰ متر فضای کانون جهانگردی داشته باشیم. اما امسال این شرکت ها به نمایشگاه نمی آیند و مهمان ویژه هم نیستیم بنابراین کانون تنها شرکت می کند.

اسلامی بیان کرد: اکنون با مشکلاتی در تامین ارز به لحاظ قانونی مواجه هستیم بانک مرکزی به ما ارز نمی دهد نامه نگاری های انجام شده منجر به معرفی یک بانک عامل شد اما هنوز در پیچ و خم این هستیم که بانک عامل به ما ارز می دهد یا نه. ما در نمایشگاه تاپ رزای فرانسه شرکت کردیم و در مقایسه با سال گذشته هزینه هایمان چهار برابر شد. با این وضعیت ادامه این مسیر منطقی نیست. مگر اینکه برای حضور در نمایشگاههای گردشگری خارجی حمایت ارزی صورت بگیرد.

وی افزود: سال گذشته سال سختی برای ما در حوزه شرکت در نمایشگاههای گردشگری خارجی بود. چون از قبل قرار نبود که در نمایشگاه شیان چین شرکت کنیم درحالی که باید تامین اعتبار برای آن انجام می شود. ما مشکلات ارزی و منابع مالی زیادی داشتیم. برای شرکت در نمایشگاه جاتای ژاپن نیز پیگیری های سفیر ایران منجر به برپایی پاویون ایران شد. ما امسال برای برپایی این برنامه ها بسیار تنها بودیم و سازمان میراث فرهنگی تنها حمایت معنوی می کرد. درحالیکه کمک معنوی کمک جدی محسوب نمی شود. اصل موضوع تامین اعتبار است. یک بخش از هزینه ها مربوط به هزینه فضای نمایشگاهی و سازه ای است  می توان از برخی برنامه های جانبی گذشت اما از برنامه های تخصصی نمی توان صرف نظر کرد.  در نمایشگاه باید سالن وجود داشته باشد و توراپراتورها بسته عرضه کنند. ما باید بستری را فراهم کنیم که شرکت ها مشتری جذب کنند اگر این روند را بخواهیم ادامه دهیم حضورمان با مشکل رو به رو می شود. چون اکنون همه هزینه ها دو برابر و نیم شده است. ما می دانیم که امسال در چه نمایشگاههایی قرار است شرکت کنیم اما واقعا برای سال بعد نمی دانیم.