تاثیر نوسانات ارز بر صنعت سبز
تاثیر نوسانات ارز بر صنعت سبز

به دنبال نوسانات قیمت ارز گویی بال سفر گردشگران خارجی شکسته است، اغلب مسافرانی که به ایران وارد می‌شوند نیز «گردشگر کوله‌پشتی» هستند و با یک‌سوم رقم معمول به چند شهر سفر می‌کنند. به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد کشور ایران با داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و […]

به دنبال نوسانات قیمت ارز گویی بال سفر گردشگران خارجی شکسته است، اغلب مسافرانی که به ایران وارد می‌شوند نیز «گردشگر کوله‌پشتی» هستند و با یک‌سوم رقم معمول به چند شهر سفر می‌کنند.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد کشور ایران با داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و در این میان چهارفصل بودن ویژگی خاصی است که در جذب گردشگران خارجی بسیار تأثیرگذار است.

شمال تا جنوب ایران ضمن بهره‌مندی از طبیعتی زیبا و بی‌بدیل که به اذعان گردشگران با بسیاری از نقاط زیبا و خوش آب‌وهوای دنیا برابری می‌کند، آب‌وهوای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی را گاه هم‌زمان در یک استان به تصویر می‌کشد و این ویژگی در کمتر کشوری از دنیا قابل‌مشاهده است.

در این میان اصفهان که در دنیا به نام «نصف جهان» معروف است نیز به جهت داشتن چهارفصل هم‌زمان در یک‌فصل مقصد نه‌تنها گردشگران داخلی بلکه مسافران خارجی است، از سویی وجود آثار باستانی غنی و زاینده‌رود بر این جاذبه‌ها می‌افزاید اما باید گفت در پی خشک‌سالی زاینده‌رود مرکز استان این روزها بسیاری از گردشگران داخلی خود را از دست داده است.

همچنین به دنبال بالا رفتن قیمت ارز و دلار اگرچه شاهد ورود بسیاری از گردشگران خارجی به اصفهان بودیم و آمار میراث فرهنگی اصفهان رشد ۴۰ درصدی این دست گردشگران را نشان می‌دهد اما در این میان با گردشگرانی مواجه هستیم که تنها با یک کوله‌پشتی به این شهر سفر کردند و هتل را برای سکونت خود انتخاب نکردند، ‌رستوران را محل تغذیه خود قرار ندادند و خریدی نیز از فروشگاه‌های صنایع‌دستی اصفهان ندارند و بر این اساس عملاً سودآوری  و درآمدزایی برای اصفهان نداشتند، مشکلی که به‌یقین در کل کشور با آن روبرو هستیم.

گردشگران کوله‌پشتی برای کشور درآمدزا نیستند

اما رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد نجف‌آباد دراین‌ارتباط اظهار داشت: زمانی شاهد رونق صنعت گردشگری در اصفهان خواهیم بود و این صنعت به درآمدزایی می‌رسد که شاهد ورود گردشگران لاکچری به استان باشیم.

گندم‌کار با بیان اینکه به‌طور متوسط یک گردشگر باید هزار دلار خرج کند و این رقم متوسط دنیا است، اعلام کرد: عمده گردشگرانی که به شهرهای مختلف کشور از جمله اصفهان سفر می‌کنند، گردشگران فرهنگی هستند که تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار خرج می‌کنند و با این مقدار پول به سه تا چهار شهر  نیز سفر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ورود «گردشگران کوله‌پشتی» که پولی خرج نمی‌کنند و بوم گردی می‌کنند برای کشور ارزآور نیست، ‌ادامه داد: در همین راستا نیز شاهد ورود گردشگران داخلی هستند که در پارک چادر می‌زنند، با خود غذا می‌آورند ، خریدی نمی‌کنند و در واقع این دست از گردشگران نمی‌توانند سبب توسعه گردشگری شوند.

اصفهان جاذبه‌های جدیدی برای گردشگران ایجاد نکرده است

اصفهان همواره به خاطر جاذبه‌هایی مانند میدان امام خمینی(ره)،  خیابان چهارباغ، چهل‌ستون، زاینده‌رود و صنایع‌دستی بی‌نظیرش موردتوجه گردشگران بوده است و گویی امید به این داشته‌ها موجب شده تا مسئولان و متولیان گردشگری در اصفهان به یک خواب غفلت چندین ساله فرو بروند و از ایجاد جاذبه‌های گردشگری جدید برای دادن انگیزه  و جذب گردشگران به این شهر کوتاهی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد نجف‌آباد دراین‌ارتباط می‌گوید: در کشور ایران و شهرهای گردشگری مانند اصفهان هر آنچه جاذبه گردشگری هست از دوره‌های گذشته باقی‌مانده است و هیچ اقدام جدی و جدیدی در عرصه گردشگری نداشتیم.

وی با بیان اینکه گردشگران ما در اصفهان از غروب به بعد هیچ برنامه رفاهی و تفریحی و جذابی چه در هتل‌ها و چه در سطح شهر ندارند،‌ ادامه داد: درصورتی‌که اقدامی برای جذب گردشگران نکنیم و جاذبه‌های رفاهی و تفریحی و گردشی جدید برای گردشگران ایجاد نکنیم آینده روشنی برای گردشگری نمی‌بینیم.

اصفهان از شیراز و کیش در جذب گردشگر داخلی عقب افتاده است

وی با بیان اینکه کیش و شیراز در جذب گردشگر داخلی بسیار موفق‌تر از اصفهان عمل کرده‌اند،‌ گفت: گردشگر مستقیم به اصفهان نداریم و غالب گردشگران یا با پرواز بین‌راهی از تهران وارد اصفهان شده یا به مقصد شیراز از اصفهان خارج‌شده‌اند.

گندم‌کار بیان داشت: مطابق با آمارهای میراث فرهنگی امسال تعداد گردشگران خارجی ۴۰ درصد افزایش‌یافته است و این درحالی‌که هتل داران رسمی آماری غیرازاین می‌دهند که شاید این تناقض آمار ناشی از افزایش گردشگران بوم گردی  است.

گردشگر فصلی در اصفهان را باید حذف کرد

رئیس هیئت‌مدیره مجمع میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با اعلام اینکه باید گردشگر فصلی را تبدیل به گردشگر غیر فصلی کنیم به‌طوری‌که در تمام طول سال شاهد ورود گردشگران به اصفهان باشیم، ابراز داشت: در دو فصل بهار و پاییز بیشترین میزان ورودی گردشگر به اصفهان را داریم.

علی لوافان با اشاره به اینکه توزیع سفر را در طول سال نداریم و به‌صورت علمی بازاریابی گردشگری در اصفهان صورت نگرفته است،‌ گفت: لازم است که در زمان‌های کم رونق گردشگری مثل زمستان و تابستان جشنواره‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با گردشگری بر پا شود و به این صورت توزیع سفر را داشته باشیم.

وی با اظهار اینکه تعداد گردشگران داخلی بسیار کم شده است و بیشترین علت آن خشکی زاینده‌رود است، گفت: ورود گردشگران به اصفهان نسبت به ۵ سال گذشته بسیار کاهش‌یافته است و باید برنامه‌ریزی جدی در این حوزه انجام دهیم.

رئیس هیئت‌مدیره مجمع میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از طول دوره اقامت کم گردشگران خارجی در این شهر خبر داد و گفت: طول دوره اقامت غالب گردشگرانی که به اصفهان می‌آیند بین دو تا سه‌روزه است که باید مدت اقامت آن‌ها را زیاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه محلات گردشگری بسیاری در سطح استان اصفهان هست که با اقامت بیشتر گردشگران می‌توانیم جاذبه‌های گردشگری را برای آن‌ها فراهم سازیم، ادامه داد: به‌منظور توسعه گردشگری نیاز به برنامه‌ریزی مدون، خوب و استراتژیک و راهبردی داریم که تهدیدها را به فرصت مبدل کند.

گسستگی تصمیم گیران در حوزه گردشگری آسیب‌زا هست

لوافان با بیان اینکه گسستگی تصمیم گیران در حوزه گردشگری آسیب‌زا است، ادامه داد: گزینشی عمل کردن مسئولان در حوزه گردشگری رونق  لازم را از این حوزه گرفته است.

وی ‌ادامه داد: تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی دخیل در امر گردشگری باید در یک راستا و هماهنگ با یکدیگر زیرساخت‌های جذب گردشگر را فراهم سازند، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر، احداث فرودگاه و افزایش تعداد هتل‌ها، اجرای برنامه‌های جنبی و جذاب تفریحی و رفاهی برای اقامت بیشتر گردشگران در اصفهان باید دنبال شود.

عده‌ای مانع رشد گردشگری بوم گردی می‌شوند

یک فعال گردشگری و کارشناس حوزه گردشگری نیز دراین‌ارتباط گفت: دل‌خوش کردن به نفت امروز بلای جان ما شده است و هیچ کاری در حوزه گردشگری کشور انجام ندادیم.

محسن یارمحمدیان بیان داشت: هیچ‌کس به میراث فرهنگی و معاونت گردشگری میراث کمک نمی‌کند که بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم و بازارهای جدید ایجاد کنیم.

وی گفت: گردشگری داخلی یک فرصت است اما  امروز وضعیت آژانس‌ها به حدی رسیده است که حتی نمی‌توان امید داشت که با رونق گردشگری داخلی به درآمدزایی دست یافت.

این کارشناس حوزه گردشگری بیان داشت: زیرساخت‌های جامعه ما آماده رونق حوزه گردشگری نیست و با مرگ گردشگری مواجه هستیم.

وی با اعلام اینکه در وضعیت فعلی که با نابسامانی ارز مواجهیم تنها می‌توانیم گردشگری بوم گردی و روستایی را تقویت کنیم و روی آن سرمایه‌گذاری انجام دهیم،‌ گفت:  در جذب گردشگر داخلی نیز با مشکلاتی مواجهیم و موانع زیادی بر سر راه است.

بی‌توجهی به بوم گردی سبب رشد بیکاری می‌شود

یارمحمدیان بیان داشت: این در حالی است که ممانعت از ورود گردشگران به روستاها سبب ازدیاد بیکاری در این مکان‌ها و مهاجرت جوانان از روستا به شهرهای بزرگ می‌شود.

یار محمدیان بیان داشت: اگر به گردشگری بوم گردی و روستایی توجهی نشود به‌زودی  در روستاهای ما تنها تعدادی پیرزن و پیرمرد باقی می‌ماند.

بنابراین گزارش، گردشگری از دید برخی مسئولان، فانتزی به نظر می‌رسد و به سبب همین دیدگاه در شرایط دشوار اقتصادی، سفر به‌عنوان یک کالای نه‌چندان ضروری از چرخه زندگی مردم قابل‌حذف است حال‌آنکه گردشگری به‌عنوان یک صنعت در سطح دنیا تعریف‌شده و کشورهای مختلف با ایجاد تسهیلات و زمینه گردشگری برای مردم و همچنین ایجاد بستری مناسب برای گردشگران خارجی، درآمدزایی کلانی از این صنعت دارند.

صنعت گردشگری جای رشد بسیاری دارد اما امروز به خاطر عوامل اقتصادی و نگاه حاشیه‌ای مسئولان در رکود فرو رفته است و نیاز به برنامه‌ریزی جدی در این عرصه محسوس است.

خبرگزاری مهر- عاطفه قلع ریز