جزئیات عدم درج مهر روی گذرنامه گردشگران خارجی
جزئیات عدم درج مهر روی گذرنامه گردشگران خارجی

طرح عدم درج مهر ورود و خروج روی گذرنامه گردشگران خارجی از سالها قبل با درخواست گردشگران در راستای الکترونیکی شدن ویزای ایران انجام می شده است پس این طرح جدید نیست! آمار گردشگران اروپایی به کشور از زمانی که دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران آغاز شده، کاهش پیدا کرده است. گردشگران بسیاری […]

طرح عدم درج مهر ورود و خروج روی گذرنامه گردشگران خارجی از سالها قبل با درخواست گردشگران در راستای الکترونیکی شدن ویزای ایران انجام می شده است پس این طرح جدید نیست!

آمار گردشگران اروپایی به کشور از زمانی که دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران آغاز شده، کاهش پیدا کرده است. گردشگران بسیاری از کشورها برای آمدن به ایران هراس دارند آن هم به این علت که آمریکا تهدید کرده اگر به ایران سفر کنند نمی توانند ویزای آمریکا را بگیرند. یک اقدام برای مقابله با این تهدید آن است که گردشگران هنگام ورود به ایران نه ویزایی در پاسپورتشان ببینند و نه مهر ورود و خروجی. در این صورت پاسپورت آنها از درج نام ایران پاک است!

چند روزی است که خبر علی اصغر مونسان درباره مهرنخوردن پاسپورت گردشگران خارجی دست به دست می چرخد. رئیس سازمان میراث فرهنگی این خبر را در در نشست هم اندیشی هتلداران کشور داد. خبری که برخی تصور می کردند اتفاق جدیدی است. درحالی که این طور نبود.

مونسان از همکاری و موافقت نیروی انتظامی و وزارت امورخارجه برای مهر نخوردن گذرنامه گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران خبر داده بود و ابراز امیدواری کرد که این کار هر چه سریعتر اجرایی شود چرا که شرایط امروز پس از اقداماتی که دولت آمریکا انجام داده سخت شده است.

طرحی که مونسان امیدوار به اجرایی شدن آن دارد درواقع از سال ۹۳ در برخی از فرودگاههای کشور اجرا می شده است اما بسیاری از آژانسهای مسافرتی برای اینکه بتوانند پول بیشتری از مسافر خارجی بگیرند خودشان اقدام به تهیه ویزا می کردند و مسافر را به سایت ارجاع نمی دادند از سوی دیگر شاید همه آنها از این موضوع اطلاع نداشته اند با این وجود این طرح در راستای ترس مسافران برای درج مهر روی پاسپورتشان اجرایی نشد.

در این باره مجتبی کریمی درباره صدور روادید الکترونیکی بدون درج مهر ورود و خروج برای گردشگران کشورهایی که درج مهر سفر به ایران در پاسپورت آنها باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه گرفتن ویزای آمریکا می شود گفت: این موضوع ارتباطی به نحوه برخورد کشوری خاص با مسافران نداشته و  صدور روادید الکترونیک بدون مهر ورود و خروج از سالها قبل به منظور ارتقا برنامه روادید الکترونیک انجام می شده است تا در انتهای کار  بدون حضور ارباب رجوع در نمایندگی های ایران صورت گیرد.  بنابراین طرح عدم درج مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی از بهمن سال  ۹۶  در فرودگاه تهران و از دو سال پیش در فرودگاه مشهد و از ماه رمضان امسال نیز در فرودگاه شیراز و از اول مهر هم در تمام فرودگاههای بین المللی کشور در حال انجام است.

وی افزود: طرح روادید الکترونیک کامل یعنی بدون برچسب ورود و خروج، طرحی است که در برخی کشورهای دیگر در جریان است. وزارت امور خارجه نیز با توجه به مصوبه هیات وزیران و حمایت وزیر امور خارجه  درباره صدور روادید الکترونیکی با بالاترین استانداردها اقدام به اجرا این طرح کرد. اکنون تقریبا در ۱۱۰ نقطه از جمله در فرودگاه های بین المللی داخل کشور و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور  روادید الکترونیک صادر می شود.

وی در ادامه در مورد خصوصیت روادید الکترونیک  بیان کرد: روادید  به صورت برچسب در گذرنامه گردشگران درج نمی شود و هیچ مهر ورود و خروجی نیز در گذرنامه افراد درج  نخواهد شد. این بخشی از پروسه روادید الکترونیکی است. با این وجود اعتبار و زمان روادید هیچ تغییری نکرده است.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه با اعلام اینکه سایت روادید الکترونیک وزارت خارجه حتی امکان صدور بیمه نامه  الکترونیکی را دارد بیان کرد: اگر تحریم ها وجود نداشت و با بانکها در برخی کشورها دچار مشکل نبودیم  دیگری نیازی به حضور متقاضی در نمایندگی برای دریافت روادید نبود بلکه متقاضیان با واریز مبلغ به صورت الکترونیکی روادید خود را دریافت و به ایران مسافرت می کردند.

کریمی همچنین درباره روادید ترانزیت ۷۲ ساعته که چندی پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی از رایگان شدن آن خبر داده بود نیز گفت: روادید ترانزیت از دیر باز و بر اساس قانون  برای مسافران زمینی ۷ روزه و برای مسافران هوایی ۳ روزه صادر می شود. کد این ویزا  G بوده و از گذشته جزو ویزاهای ایران به حساب می آمد. قیمت آن نیز برای گردشگران کشورهای مختلف، بر اساس عمل متقابل متفاوت است.