رد اعتراض سازمان حج به متولی بودن میراث در صدور مجوز آژانسها
رد اعتراض سازمان حج به متولی بودن میراث در صدور مجوز آژانسها

تعیین سازمان میراث فرهنگی به عنوان دستگاه اصلی در صدور مجوز «الف» و«ب» و «پ» دفاتر مسافرتی دوباره در نامه وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور تاکید و با درخواست سازمان حج و زیارت مخالفت شد. به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد این نامه در تاریخ دهم آذرماه نوشته شده است و در آن […]

تعیین سازمان میراث فرهنگی به عنوان دستگاه اصلی در صدور مجوز «الف» و«ب» و «پ» دفاتر مسافرتی دوباره در نامه وزیر اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور تاکید و با درخواست سازمان حج و زیارت مخالفت شد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد این نامه در تاریخ دهم آذرماه نوشته شده است و در آن فرهاد دژپسند به اسحاق جهانگیری نوشته است:

بازگشت به نام مورخ سوم شهریور ماه درباره درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی مجدد مصوبه جلسه روز هشتم آبان سال ۹۶ هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به ریاست وزیر وقت امور اقتصادی مبنی بر تعیین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دستگاه اصلی در صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی سیاحتی و جهانگردی و زیارتی موضوع بند های الف ب و پ آیین نامه نظارت بر دفترهای مذکور مصوب سال ۱۳۸۰ هیات وزیران به استحضار می رساند سازمان حج و زیارت تا کنون چندین بار و از طرق مختلف اعتراض خود را نسبت به مصوبه مزبور اعلام کرده است. (نامه های پنجم دی ماه سال ۹۶، نامه ۲۵ دی ماه سال ۹۶، نامه ششم خرداد سال ۹۷، نامه ۲۶ اسفند سال ۹۶ دادستانی کل کشور و نامه سی ام تیر ماه امسال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت).

لیکن درخواست سازمان حج و زیارت به دلایل زیر مورد پذیرش قرار نگرفت.

یک اینکه به موجب ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ تعیین دستگاه اصلی در صدور مجوزهای لازم برای یک فعالیت، وظیفه قانونی هیات مقررات زدایی است و بر این اساس هیات در مواردی که تشخیص دهد نسبت به ایجاد پنجره واحد و تعیین دستگاه اصلی و دستگاههای فرعی صدور مجوز اقدام می کند با عنایت به جایگاه قانونی هیات مقررات زدایی و ترکیب فراقوه ای اعضا آن که در قانون نام برده شده است تصمیمات هیات برای کلیه مراجع صدور مجوز لازم الاجراست.

دوم اینکه تعیین دستگاه اصلی در مصوبه هیات مقررات زدایی به معنی نفی وظایف قانونی سایر مراجع صدور مجوز برای فعالیت دفاتر یاد شده (وزارت راه و شهرسازی و سازمان حج و زیارت) نیست بلکه همانند دیگر موارد، تنها به منظور تسهیل فرایند صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دفاتر موصوف از سوی هیات انجام شده است. به عبارت دیگر سازمان میراث فرهنگی موظف است متناسب با نوع فعالیت های هر دفتر از مراجع مربوطه استعلام و پس از تایید آنها نسبت به صدور مجوز فعالیت دفتر اقدام کند.

اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از مصوبه مورد اشاره اعتراض فوق بار دیگر طی نامه روز ۲۸ مرداد سال ۹۷ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده و از طریق درخواست بررسی مجدد موضوع را مطرح کرده اند. بنابراین نظر متولی هیات مقررات زدایی مستفر در این وزارت کماکان بر لازم الاجرا بودن مصوبه مورخ ۸ آبان سال ۹۶ هیات و به طور کلی صیانت از اعتبار مصوبات هیات مذکور است.