کارشناسان بین المللی برای مرمت مسجد جامع قزوین مشورت می دهند
کارشناسان بین المللی برای مرمت مسجد جامع قزوین مشورت می دهند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: کمیته مشورتی علمی ایسکارسا برای دادن مشورت علمی در مرمت بناهای تاریخی از مسجد جامع قزوین دیدن کردند. جواد حضرتیدر خصوص استفاده از مشورتهای بین المللی در مرمت بناهای تاریخی اظهارداشت: یکی از بناهای تاریخی استان که کار مرمت آن برای ما اهمیت فراوانی دارد […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: کمیته مشورتی علمی ایسکارسا برای دادن مشورت علمی در مرمت بناهای تاریخی از مسجد جامع قزوین دیدن کردند.

جواد حضرتیدر خصوص استفاده از مشورتهای بین المللی در مرمت بناهای تاریخی اظهارداشت: یکی از بناهای تاریخی استان که کار مرمت آن برای ما اهمیت فراوانی دارد مسجد جامع و گراند هتل است که در یکی دو سال اخیر در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

وی افزود: از سال گذشته کار مرمت مسجد جامع قزوین آغاز شد که ما با پدیده چرخش بطئی گنبد مواجه شدیم و فشاری که به ایوان جنوبی وارد می شد و باعث جدایی تویزهای بین ایوان و گنبد خانه شده بود امکان فروریختن ایوان را بالا برده بود.

حضرتی تصریح کرد: در گام اول وضع موجود در مسجد جامع را تثبیت کردیم که خوشبختانه پیشرفت تخریب در گنبد متوقف شد و حرکت در ایوان را هم توانستیم با مهار شرایطی که ایجاد شده بود کنترل کنیم لذا سراغ طرحی رفتیم و از آقای مجابی به عنوان مشاور طرح استفاده کردیم.

وی بیان کرد: در دوره ای که ایتالیایی ها کار می کردند آقای مجابی مشاور بودند لذا طرحی تهیه شد و در شورای فنی سازمان مطرح و قرار شد تا جزئیات بیشتری از این طرح تهیه شود و همزمان از همه ظرفیت های علمی که برای کار مرمت در دنیا هست برای مرمت مسجد جامع استفاده کنیم.

حضرتی یادآورشد: کمیته کارشناسان مشورتی علمی ایسکارسا (کمیته بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌ های تاریخی بین المللی) هستند که وظیفه پایش و مطالعه علمی بر روی بناهای تاریخی را برعهده دارند وارد قزوین شده اند تا از چند بنا بازدید کنند.

وی اظهارداشت: این کمیته مطالعات پیوسته انجام می دهند و یک دوره سه روزه هم در تهران برگزار شده برای کارشناسان مرمت کشورمان و از نظر علمی چون این گروه دستاوردهای تاریخی، سنگی، خشتی و آجری و ترکیبی ارائه کرده اند از فضاهای میدانی تاریخی کشور دیدن می کنند و روز اول به قزوین آمدند و از مسجد جامع و گراند هتل بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: با انتخاب سرمایه گذار، طرح مرمت اولیه هم تعیین شده و چون کار حساس است باید در مرمت خیلی دقت کنیم و از ظرفیت علمی این گروه مشاور استفاده علمی داشته باشیم.

وی در خصوص تاخیر در مرمت مسجد جامع گفت: علت تاخیر در مرمت مسجد جامع دانش فنی و پیچیدگی کار مرمتی است چون از یک طرف تزئینات مهم است و در حیات ایوان ورودی و کاسه بندی های ورودی تا خود گنبد کتیبه های شش گانه مسجد کار پیچیده و سنگین و پر هزینه است.

حضرتی تصریح کرد: باید اذعان کرد ۴۰ سال کار جدی مرمتی در مسجد جامع اتفاق نیفتاده بود و ما بالاخره از توان علمی و فنی همکاران خودمان و میراث و مجامع بین المللی استفاده کرده  و کار خوبی را آغاز کرده ایم که می تواند ۱۰۰ سال عمر تضمینی بنا را بالا ببرد.

وی در خصوص مهمترین نگرانی در تخریب بنای مسجد جامع اظهارداشت: ما در حال حاضر با موضوع نفوذ رطوبت مواجهیم که نگران کننده است و کارهایی که امسال انجام شد تمهیدات لازم برای نفوذ رطوبت انجام شد و کارهای بنایی خوبی صورت گرفت و رطوبت بنا با اصلاح شیب بندی بام و ایزوله مهار شده است و تثبیت کوهانه های گنبد هم در دستور کاراست و سپس سراغ تعمیر بخش های دیگر بنا می رویم.

حضرتی یادآورشد: تا دوسال قبل اعتبار چندانی برای مسجد جامع تخصیص داده نمی شد اما تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده و تثبیت گنبد خانه و ایوان جنوبی در اولویت است و سپس گنبد شمالی در دستور خواهد بود.

وی بیان کرد: از ظرفیت علمی افراد کارشناس بین المللی استفاده خواهیم کرد و حضور کارشناسان کمیته مشورتی علمی ایسکارسا (کمیته بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌ های تاریخی بین المللی) در استان را مغتنم شمرده و برای مرمت بناها استفاده خواهیم کرد.