مقدمات ثبت ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور تهیه شد
مقدمات ثبت ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور تهیه شد
گیلان به لحاظ تراکم آثار تاریخی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی است اخیراً مستندات و پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است.

مقدمات ثبت ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور تهیه شد

گیلان به لحاظ تراکم آثار تاریخی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی است اخیراً مستندات و پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، گیلان به لحاظ تراکم آثار تاریخی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است از طرفی به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور فرآیند مستندسازی و تهیه پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی این استان در حال حاضر تهیه و به شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی این استان را وظیه همه دانست و اظهار داشت: شناسایی، ثبت و معرفی آثار تاریخی به مردم و نسل‌های آینده از جمله موارد بسیار مهمی است که این دستگاه تأکید بسیار زیادی بر روی آن دارد.

شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه استان گیلان در حال حاضر دارای هزار و ۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، کشور بوده و از حیث تراکم آثار تاریخی نیز در رتبه چهارم قرار گرفته است تصریح کرد: اخیراً نیز پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان که در شهرستان‌های مختلف استان واقع شده برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شد.

وی ارسال مستندات بناهای تاریخی استان گیلان به شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: حمام‌های قدیمی کیاسر در لاهیجان، دهکا در آستانه‌اشرفیه، سباح کوچکی در رودسر، احمدی در پیربازار رشت و خانه تاریخی اقبال در شهر بندرانزلی از جمله این بناها محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان حفظ و احیاء بناهای تاریخی استان را به عنوان یک ضرورت مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای امسال تاکنون ۴۷۹ پروانه بهره‌برداری تأسیسات گردشگری در گیلان صادر و هزار و ۴۲ پروانه بهره‌برداری دیگر نیز تمدید شده است.

امیرانتخابی ایجاد اشتغال را یکی از آثار مثبت صدور پروانه‌های بهره‌برداری از تأسیسات گردشگری دانست و عنوان کرد: با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری از هتل، هتل آپارتمان، واحد پذیرایی، مجتمع گردشگری، مرکز سرگرمی تفریحی، خانه مسافر، بوم‌گردی از ابتدای امسال برای هزار و ۳۶۴ نفر شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۹۵ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال در استان گیلان در دست اجرا است خاطرنشان کرد: با تکمیل، افتتاح و و بهره‌برداری از این پروژه‌های گردشگری، بستر لازم برای ایجاد اشتغال ۴ هزار و ۳۰۰ نفر به ‌صورت مستقیم در سطح استان گیلان فراهم می‌شود.

امیرانتخابی در مورد زیرساخت‌های فعلی گردشگری استان افزود: در حال‌ حاضر ۱۰۵ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، هزار و ۶۸۸ مسافرکاشانه، ۲۰ مجتمع سرگرمی و تفریحی، ۳۸ اقامتگاه بومگردی، ۱ اسکله مسافربری و دریایی، ۲۸ اسکله گردشگری دریایی در گیلان فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تسریع در روند صدور موافقت‌نامه‌های اصولی برای ایجاد پروژه‌های گردشگری در استان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: ثبت آثار طبیعی، فرهنگی، تاریخی و میراث ناملموس گیلان در فهرست آثار جهانی زمینه ورود بیشتر گردشگران را به این استان فراهم می‌کند.

وی گیلان را یکی از مراکز پیش‌ رو در ثبت میراث فرهنگی قلمداد کرد و با بیان اینکه این استان مقام چهارم کشوری را در این بخش کسب کرده است خاطرنشان کرد: مقابر چهار پادشاه شهرستان لاهیجان نخستین اثر تاریخی استان گیلان بود که ۸۱ سال قبل یعنی در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.