مقصر عدم ترخیص هزار خودرو در گمرک، واردکننده‌ها هستند
مقصر عدم ترخیص هزار خودرو در گمرک، واردکننده‌ها هستند
وزیر اقتصاد با بیان اینکه رسوب و عدم ترخیص حدود هزار خودرو در گمرک واردکننده‌ها هستند نه نهادهای حاکمیتی، گفت: بخشی از خودروهای دیگر هم نیازمند دستور قضایی هستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های ما به سمتی هدایت شده است که در شرایط اقتصادی فعلی، بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: برای این کار مقرر شده بانک‌های دولتی در مورد تمام طرح‌هایی که در آستانه بهره برداری هستند برای اعطای تسهیلات تکمیلی در اولویت قرار گیرند. نکته مهم دیگر تامین سرمایه در گردش این بانک ها بود.

دژپسند عنوان کرد: یک ظرفیت تولیدی خوبی به سازمان داده شده اکه اگر به بهره برداری برسد هم می تواند توسعه اشتغال و هم توسعه تولید را به همراه داشته باشد. بنابراین مقرر شد بانک های دولتی اعطای تسهیلات برای سرمایه در گردش بنگاه ها را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: همچنین در مورد بازار بورس قوانین را به گونه ای تسهیل می کنیم که بنگاه های بیشتری از ظرفیت بازار استفاده کنند. ان شاءالله بتوانیم از این طریق از نظر تامین بنگاه های مالی خیالشان را راحت کنیم.

وزیر اقتصاد در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی و تعیین و تکلیف کالاهای وارداتی در گمرک گفت: دیروز هم در مجلس توضیح دادیم. درمورد کالاهایی که اظهار نامه مالیاتی پر کرده باشند به آن معنا رسوب نداریم، مگر اینکه برای برخی از موارد پروانه گمرکی که بیشتر مربوط به خودروها می‌شود صادر شده باشد و نیازمندند در مدت مهلت مقرر کار ترخیص را انجام بدهند.

وی تاکید کرد: ولی در مورد حدود هزار خودرو مقصر واردکننده‌ها هستند نه نهادهای حاکمیتی. بخشی از خودروهای دیگر هم نیازمند دستور قضایی هستند که الان قوانین خوبی وجود دارد و مشکل خاصی نداریم.

دژپسند در پایان بیان کرد: تاکید دارم قبل از اظهارنامه گمرکی کالاهایی که گروه چهار هستند یعنی وارداتشان ممنوع است و کالاهایی که ثبت سفارش نکردند و منشا ارزی شان تایید نشده در بنادر و پایانه ها وجود دارند، تفکیک شوند. اینها به دلیل شرایط‌شان نمی‌توانند اظهار نامه گمرکی پر کنند و کلمه رسوب به آنها اطلاق نمی‌شود.

  • منبع خبر : مهر