وضعیت پرداخت سود سپرده و درآمد تسهیلات ۱۶ بانک بورسی
وضعیت پرداخت سود سپرده و درآمد تسهیلات ۱۶ بانک بورسی
بررسی وضعیت اعطای سود سپرده علی‌الحساب و درآمد ناشی از تسهیلات پرداختی و سرمایه‌گذاری در 15 بانک و یک مؤسسه اعتباری گویای ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بررسی وضعیت اعطای سود سپرده علی‌الحساب و درآمد ناشی از تسهیلات پرداختی و سرمایه‌گذاری در ۱۵ بانک و یک مؤسسه اعتباری گویای این است که ۱۱ بانک در سال ۹۸ مازاد بر درآمد خود از تسهیلات و سرمایه‌گذاری، سود به مشتریان پرداخت کرده‌اند.

به گزارش ایران جیب از فارس، یکی از موثرترین عوامل در شکل‌گیری وضعیت ترازنامه بانک‌ها وضعیت سود سپرده پرداختی به سپرده‌ها و مجموع درآمدهای مشاع بانک‌ها (سود حاصل از تسهیلات اعطایی و سود سرمایه‌گذاری) است.

بررسی‌ صورت‌های مالی ۱۵ بانک و موسسه اعتباری بورسی نشان می‌دهد که ۴ بانک و یک موسسه اعتباری در وضعیت مثبت هستند. به‌عبارت دیگر سود حاصل از تسهیلات اعطایی و سرمایه‌گذاری این بانک‌ها بیش از سود پرداختی به سپرده‌هاست.

با این حساب از مجموع این ۱۶ بانک و موسسه اعتباری، ۱۱ بانک در وضعیت منفی قرار دارند و سود پرداختی آنها به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بیش از سودی است که از محل درآمدهای مشاع به دست آمده است.

در مجموع این ۱۶ بانک و موسسه اعتباری بورسی در سال گذشته ۱۵۳ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان سود سپرده پرداخت‌ کرد‌ه‌اند و ۱۵۳ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان سود _ ۵۷۵ میلیارد تومان کمتر_ از اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم به دست آورده‌اند.وضعیت پرداخت سود سپرده و درآمد تسهیلات ۱۶ بانک بورسی”

* ارقام به میلیارد تومان

نام سود سپرده پرداختی سود حاصل از تسهیلات اعطایی و سرمایه‌گذاری مابه‌التفاوت سود سپرده و سود حاصل از تسهیلات اعطایی و سرمایه‌گذاری
بانک ملّت ۱۴،۳۱۱ ۲۱،۸۳۳ ۷،۵۲۲+
بانک پاسارگاد ۱۲،۰۱۶ ۱۳،۹۹۴ ۱،۹۷۸+
بانک ایران زمین ۵،۰۴۳ ۱،۹۱۹ ۳،۱۲۴-
بانک سامان ۴،۲۹۴ ۴،۰۶۸ ۲۲۶-
بانک سرمایه ۳،۰۳۲ ۳۷۹ ۲،۶۵۳-
بانک شهر ۱۲،۵۷۶ ۸،۰۳۹ ۴،۵۳۷-
بانک گردشگری ۶،۳۳۸ ۶،۲۰۰ ۱۳۸-
بانک سینا ۲،۰۶۲ ۲،۹۶۰ ۸۹۸-
بانک صادرات ۱۶،۱۴۴ ۲۱،۳۸۷ ۵،۲۴۳+
بانک تجارت ۱۶،۷۸۱ ۲۰،۳۳۷ ۳،۵۵۶-
بانک دی ۵،۵۲۳ ۲،۳۰۱ ۳،۲۲۲-
بانک پارسیان ۱۴،۲۸۶ ۹،۵۹۱ ۴،۶۹۵-
بانک آینده ۳۳،۳۷۹ ۳۰،۱۵۶ ۳،۲۲۳-
بانک خاورمیانه ۸۴۵ ۱،۵۴۰ ۶۹۵+
بانک اقتصاد نوین ۵،۰۲۶ ۴،۴۳۷ ۵۸۹-
موسسه اعتباری ملل ۲،۲۸۰ ۴،۲۲۰ ۱،۹۴۰+
جمع ۱۵۳،۹۳۶ ۱۵۳،۳۶۱ ۵۷۵-
  • منبع خبر : ایران جیب