٣ سناریو برای قیمت ارز
٣ سناریو برای قیمت ارز
در روزها و هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی نسبت به ارز و روند قیمتی آن ارایه شده اما اكثر این تحلیل‌ها بیشتر شبیه نظریه‌پردازی‌های شخصی و اقدام به پیشگویی آینده نامعلوم هستند

٣سناریو برای قیمت ارز

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، در روزها و هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی نسبت به ارز و روند قیمتی آن ارایه شده اما اكثر این تحلیل‌ها بیشتر شبیه نظریه‌پردازی‌های شخصی و اقدام به پیشگویی آینده نامعلوم هستند و كمتر ریشه و پایه در اعداد و ارقام و واقعیت‌ها داشته و به تحلیل بنیادی این بازار نمی‌پردازند. اگر بخواهیم تحلیلی بنیادی از این بازار داشته باشیم، باید به ۳ سناریوی متفاوت اشاره كرد كه هر كدام درصد و احتمال خود را داشته و در صورت وقوع، قیمت ارز را به گونه‌ای متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در سناریوی اول جنگ یا درگیری نظامی صورت نمی‌گیرد اما اقتصاد، كم‌رمق و به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های زیاد در بخش واردات دچار ركود است. در این حالت دولت و بانك مركزی در مواجهه با این ضعف به سیاست‌های انبساطی از جمله افزایش هزینه‌های دولت، افزایش وام‌دهی به بخش تولید و در نتیجه افزایش نقدینگی روی آورده و از آن طریق سبب رونق نسبی در اقتصاد می‌شوند اما همزمان تورم شدت گرفته، لذا قیمت ارز در میان‌مدت و درازمدت بسته به ‌شدت و حجم این سیاست‌های انبساطی افزایش می‌یابد.

در سناریوی دوم نیز جنگ و درگیری نظامی صورت نگرفته و اقتصاد كم‌رمق و دچار ركود شدید است. برخلاف سناریوی اول دولت و بانك مركزی سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و از آن طریق رشد تورم كند‌تر شده و از افزایش بی‌رویه نقدینگی در اقتصاد جلوگیری می‌شود. اما در عوض ركود در اقتصاد تشدید شده و تقاضا برای كالاها و خدمات در اقتصاد بیش از پیش صدمه می‌بیند. در این سناریو با توجه به كندتر شدن رشد تورم ارزش پول ملی كم و بیش حفظ شده و قیمت ارز چه بسا كاهش می‌یابد.

در سناریوی سوم احتمال فضای عدم قطعیت در اقتصاد وجود دارد. در این شرایط نااطمینانی از آینده، سبب خارج شدن سرمایه از چرخه اقتصادی، هجوم به بانك‌ها به منظور برداشت سپرده‌ها و نابودی كامل اعتماد در اقتصاد شده و سبب سرازیر شدن حجم زیادی از نقدینگی به سمت بازار ارز می‌شود. در آن صورت قیمت ارز به سرعت و به شكل تصاعدی بالا می‌رود. باید توجه داشت كه در حال حاضر، اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نداده و شرایط كلان شاخص‌های اقتصادی یا كسب و كار، تحول جدی به خود ندیده است، بنابر این هنوز زود است درباره ارقام پایین‌تر نرخ ارز گمانه‌زنی كرد و به نظر می‌رسد باید سناریوهای آینده را بر مبنای سیاست خارجی ایران و اثر آن بر روابط اقتصادی بازار سنجید.

سید عادل میرزاده