خطردر بورس های دنیا،اثر در بورسهای ایران!
خطردر بورس های دنیا،اثر در بورسهای ایران!

  کلمه بورس از نام یک فرد کلیمی بلژیکی به نام واندر بورس گرفته شده زیرا او در فضای میدان مانند مقابل منزلش در یکی از شهرهای بلژیک به نام «بورژو» فضایی ایجاد کرده بود که مردم در آن فضا جمع میشدند و اشیا خود را به نمایش و معامله و حراج میگذاشتند. امروزه وقتی […]

 

کلمه بورس از نام یک فرد کلیمی بلژیکی به نام واندر بورس گرفته شده زیرا او در فضای میدان مانند مقابل منزلش در یکی از شهرهای بلژیک به نام «بورژو» فضایی ایجاد کرده بود که مردم در آن فضا جمع میشدند و اشیا خود را به نمایش و معامله و حراج میگذاشتند.

امروزه وقتی کلمه بورس به گوش کسی میخورد دیگر فضای منزل و میدان واندر بورس  در ماهها و سالهای ۱۴۵۰ و ۱۴۶۰ میلادی به ذهن و تصور کسی متبادر نمیشود و تصویر سالنی پر از آدم‌های مختلف  که در عین حالی که با تلفن موبایل و پیجر و بی سیم حرف می‌زنند، داد می‌زنند، دستشان را در هوا تکان می‌دهند وعلامتها و اعداد مختلفی را نشان می‌دهند، متصور است و درست در مقابلِ این تصویر غیر شفاف، این روزها بسیارهم شنیده می‌شود که یکی از راه‌های استفاده از اندوخته‌های شخصی، وتبادل آن ها برای کسب درآمد بیشتر، سرمایه‌گذاری در خرید و فروش سهام و بورس بازیست و البته باید توجه داشت که بورس های مطرح شده در جهان دارای قدمت های یکسانی نیستند .

بورس اوراق بهادار پرسابقه ترین بورسهاست واولین بورس اوراق بهادار در دنیا در شهر آمستردام و توسط شرکتی چند ملیتی به نام «کمپانی هند شرقی هلند» پدیدار شد. به همین نحو، اولین شرکتی بود که سهام منتشر کرد. این شرکت از سلسله عواملی برای نیل به موفقیت برخوردار بود

۵۰ هزار نفر کارمند غیر نظامی با ارتش خصوصی مشتمل بر۴ ناوجنگی، ۳۰ نفر ملوان و هزاران  خدمه و البته گردش فزاینده سود. این شرکت با وجود بازاری برای سهام و اوراق قرضه خود، احتمالاً قویترین اقتصاد در تاریخ جهان را داشته است.

وبه ضرس قاطع میتوان ادعا نمود که کلید موفقیت این شرکت درحقیقت حضور « عموم مردم » در مالکیت آن بوده است.

در ایران فکر اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار ، به سال ۱۳۱۵ برمی‌گردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به‌منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی به ایران آمدند؛ اما مطالعات آن دو، با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد.

در سال ۱۳۳۳، مأموریت تشکیل آن به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی محول شد.

این گروه، پس از ۱۲ سال تحقیق و بررسی، در سال ۱۳۴۵ قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه کردند.

لایحه تشکیل آن در اردیبهشت ۱۳۴۵ در مجلس شورای ملی تصویب شد. در پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، بورس تهران، با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس آغاز به کار نمود. جدید ترین دو بورسی که در کشور راه اندازی شده اند بورسهایی به نامهای انرژی و احتمالا بورس ارز است.

مسئولین اداره بورس در تهران اخیرا جلساتی با بانک مرکزی داشته اند و در تدارک تاسیس بورس ارز واقع شده اند.

اینکه بانک مرکزی در تدارک تبدیل دارایی های ارزی خود با نرخ گرانتری به ریال باشد طبیعی است و اینکه برای فرار از اتهام تاثیر نرخ گرانتر در اقتصاد به ابزاری مانند بورس که توجیه داد و ستد و عرضه و تقاضا داشته باشد هم ترفندی بسیار زیرکانه است اما این مبحث هدف این نوشتار نیست و در این نوشته سعی میکنم نگرانی از اخباری که این روزها از بازارهای جهانی بگوش میرسند به مخاطبین عرضه تا خود برای سرمایه هایی که در خارج و داخل در مسیر بازار بورس بکار گرفته اند تصمیم بگیرند.

مطالب منتشره در خصوص بازارهای بورس جهانی شرایط را پر مخاطره ارزیابی میکنند.

اقتصاد مقاومتی نیازمند اعطای تضمین به تولید گران داخلی و به تبع آنها سرمایه گزاران در بورس و سهام تولید گران است.

امید که این هشدار بتواند این کشور را در مقابل نگرانی های موجود و متوجه بازار های جهانی از تاثیر پذیری مصون نماید.

والسلام

حمید رضا نقاشیان