رای سلبی و ایجابی، کدام مقدم؟
رای سلبی و ایجابی، کدام مقدم؟

در تحلیل شرایط کشور موسساتی هستند که فعالیت آنها تجزیه تحلیل شرایط و فروش محصول مطالعاتی به سازمانهای مختلف بسته به نوع محصول از سرویسهای اطلاعاتی تا موسسات اتاق فکر و رسانه ها و شرکتهای دنیاست. یکی از این موسسات موسسه Ippo Group ,  و به عبارتی(INTERNATIONAL PERSPECTIVES FOR PUBLIC OPINION. LLC)ایپپواست که مدعی است […]

رای سلبی

در تحلیل شرایط کشور موسساتی هستند که فعالیت آنها تجزیه تحلیل شرایط و فروش محصول مطالعاتی به سازمانهای مختلف بسته به نوع محصول از سرویسهای اطلاعاتی تا موسسات اتاق فکر و رسانه ها و شرکتهای دنیاست.

یکی از این موسسات موسسه Ippo Group ,  و به عبارتی(INTERNATIONAL PERSPECTIVES FOR PUBLIC OPINION. LLC)ایپپواست که مدعی است یک موسسه مطالعاتی و کاملا خصوصی در امریکا است که خدمات مشاوره‌ای و تحلیلی ارائه می‌دهد و  در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پژوهش می‌کند. «ایپو» نه تنها با استفاده از روش‌‌های کمّی، پیمایش‌های اجتماعی، از جمله نظرسنجی، نیاز سنجی، گرایش سنجی، KAP و بازارسنجی انجام می‌دهد بلکه آماده‌ی کار برای پژوهش های کیفی از جمله برگزاری فوکس گروپ، تحلیل گفتمان و مانند آن است. «ایپو» همچنین در تهیه‌ی ابزارهای سنجش اجتماعی در فضای مجازی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. اکنون در جهانی که با توسل به ابزارهای مدرن، دستکاری داده‌ها و ترسیم واقعیاتِ مخدوش آسان‌تر از همیشه شده است،  مدیران در موسسه اعلام میکنند : ما در «ایپو»، بر آنیم تا با تکیه بر اندازه‌گیری‌های معتبرتر، به درک دقیق‌تری از روندهای جامعه کمک کنیم و از این طریق سهمی در شفافیتِ عرصه‌ی عمومی داشته باشیم. شاید که این گونه تلاش‌ها بتواند فرهنگِ پژوهش، و تصمیم‌گیری بر اساس واقعیات را، بهبود ببخشد. آدرس این موسسه در شهر واشنگتن یعنی پایتخت ایالات متحده امریکاست   ۱۶۲۹ K STREET, NW SUITE 300 /WASHINGTON DC, 200006   که برخی محصولات این موسسه به برخی رسانه ها در ایران واصل و ایشان آن محصول را در جامعه ایران توزیع و نشر می دهند و بسیار بدیهی است که هم این رسانه ها و ارسال کننده مقالات و تجزیه تحلیل ها مبتنی بر ایجاد اطلاعات در ذهن اشخاص و افراد جامعه بمنظور شکل بخشیدن به نظرات در کوتاه ، میان ، و دراز مدت است . بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که منجر به اعلام زود هنگام موفقیت حسن روحانی نسبت به سید ابراهیم رئیسی گردید و این اعلام زود هنگام به نادیده گرفته شدن ترفندهای متقلبانه و آرای مخدوش و تخلفات دست اندکاران انتخابات، منجر و حزب حاکم به نتیجه مورد علاقه خود با قیمت و هزینه بی اخلاقی و بی انصافی رسید، این موسسه هم مانند همزادان خود سعی در انتشار نقطه نظرات خود در قالب نتایج نظر سنجی و آمایشی نمود که از جمله این تحلیل ها تحلیل زیر است که به اختصار و با حفظ امانت نقل قول میشود:

«رای ایجابی روحانی و رای سلبی رئیسی،  نظرسنجی جدید «ایپپو»، که پس از انتخابات انجام شده است، نشان می‌دهد که رای‌دهندگان به روحانی  (بر خلاف تصور احتمالاً رایج) بیشتر به دلایل ایجابی به او رای داده‌اند تا به دلایل سلبی. در مقابل، رای دهندگان به رئیسی عمدتاً به دلیل رای ندادن به روحانی به او رای  داده‌اند.۳۸ درصد از رای دهندگان به روحانی می‌گویند به دلایلی چون شایستگی‌های شخصی، سوابق قبلی یا  جهت‌گیری‌های سیاسی وی به او رای داده‌اند، تنها ۱۵ درصد از رای‌دهندگان به رئیسی می‌گویند به همین دلایل به او رای داده‌اند. ۱۷ درصد از رای‌ دهندگان به رئیسی می‌گویند به دلیل این که نمی‌خواسته‌اند به روحانی رای بدهند به رئیسی رای داده‌اند، در حالی که تنها ۵ درصد از رای دهنگان به روحانی می‌گویند به خاطر رای ندادن به رئیسی به او رای داده‌اند. وعده‌‌‌های انتخاباتی، درصد بیشتری از مردمی که به رئیسی رای‌ داده‌اند را به خود جلب کرده است (۴۳ درصد) تا کسانی که به روحانی رای داده‌اند (۲۶ درصد). حدود نیمی از  کسانی که می‌گویند در انتخابات اردیبهشت ۹۶ به روحانی رای داده‌اند، دلیل رای خود را رضایت از عملکرد او می‌دانند. یک پنجم از لزوم دادن فرصتی به رئیس جمهورِ بر سر کار برای به پایان رساندن برنامه‌هایش و یا آشنا بودن او با راه و رسم امور پس از چهار سال تصدی این مقام می‌دانند. یک پنجم دیگر نیز بر موفقیت روحانی در امضای برجام، رفع تحریم‌ها و پرهیز از جنگ به عنوان دلایل رای به او انگشت می‌گذارند. تنها ۷ درصد از تعبیر «انتخاب بین بد و بدتر» به عنوان دلیل رای به روحانی استفاده می‌کنند.  در میان رای‌دهندگان به رئیسی، بیشترین افراد (۲۷ درصد) در مورد دلیل رای به او، ناموفق بودن روحانی در تحقق  وعده‌‌هایش اشاره می‌کنند. یک پنجم (۲۲ درصد) از این افراد دلایلی چون تلاش رئیسی برای زدودن فقر و مبارزه با نابرابری را عنوان می‌کنند و یک پنجم دیگر بر دلایلی چون مبارزه رئیسی با «بی بند و باری» و «بی حجابی»‌ و مانند آن دست می گذارند.  دست آخر حدود ۱۲ درصد می گویند به خاطر تغییر اوضاع و ۱۰ درصد می‌گویند به خاطر پیروی از رهبری به رئیسی رای داده‌اند.»

این تحلیل اگر چه با ادعای مبتنی بر سنجش آماری صورت پذیرفته است لکن مشکلات عدیده ای را داراست که به اختصار به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم:

۱ – در فرهنگ اسلامی روایتی متقن از رسول گرامی اسلام وجود دارد که میفرماید «قولوا ‌لااله الاالله تفلحوا» به عبارتی کلمه لا که اول جمله لا اله آمده محور فلاح و رستگاری واقع می شود و فرهنگ دینی در این جمله، سلبی واقع نمودن هر نوع اعتقادی بجز اعتقاد به ایجاب و جود الله را مقدم دانسته و اولویت را به نفی ناحق معتبر دانسته است و لذا اگر در فرایند پذیرش این عبارت که ۱۶ میلیون و چه بسا بسیار بیشتر رای سید ابراهیم رئیسی ، سلبی تلقی شود ، فرهنگ توحیدی نهفته است و توجیه عقلی و منطقی و تشکیلاتی و حتی سیاسی را متضمن است.

۲- نتیجه آمار سنجی ادعایی موسسه ایپپو به پیوند زدن رقم هایی در نظرات به اصطلاح مردم پرداخته که ثابت کند مقام معظم رهبری نقش کلیدی و استراتژیک در ساختار رای ماخوذه نداشته اند و این برداشت فقط یک القاء شیطنت آمیز مورد مطالبه سرویسهای امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی است و از آنجا که مالکین و مدیران موسسه ایپپو را نمیشناسیم ممکن است ایشان، هم یهودی و هم وابستگی خاصی به نظر مطلوب  سرویسهای اطلاعاتی در کشورهای مذکور داشته باشند.

۳- در این گزارش تحلیلی سنجشی سعی شده القاء شود مردم ایران دو دسته اند و دسته ای می دانند چه می خواهند و دسته ای می دانند چه نمی خواهند که اگر این عبارت مورد مداقه واقع گردد موضوع سلب و ایجاب جای خود را تعویض می نمایند زیرا مردمی به روحانی رای داده اند که خود امیدی به مدیریت ضعیف و ناکارآمد دولت به اصطلاح تدبیر و امید نداشتند و با تبلیغات مسموم رای به نیامدن سید ابراهیم رئیسی دارند تا خدای ناکرده در خیابانها و اتوبوسها و هواپیماها بین زن و مرد دیوار نکشند و خدای تر نکرده نکند مبارزه با نفاق آن مقدار افزایش یابد که درجه شهید و جلاد واضح و مبرهن تعریف شود.

۴- به شاکله ادبیات تحلیل که نگاه می کنی برخی جملات از مطمئن نبودن رای دهندگان به روحانی سخن گفته اند که به وضوح پیداست نظر سلبی ایشان بر ایجابی شان چربیده است فلذا میتوان گفت اگر به ادبیات منقول شک نکنیم حد اقل کاری که باید کرد به تیتر گزارش باید و الزاما شک می کنیم و جای دو گزینه را با هم عوض می کنیم.

والسلام