خون به کردستان شد و مجنون ز کردستان گریخت
خون به کردستان شد و مجنون ز کردستان گریخت

  ظرف یک ماه گذشته از بعد از مصوبه مجلس عراق و احکام قوه قضاییه در بغداد و موضع رسمی دولتین تهران و ترکیه مبنی بر حمایت بی چون و چرا از تمامیت ارضی کشور عراق  و صف بندی دو جریان ارتش عراق و پیشمرگان کرد در مقابل هم در کرکوک بدون شک توقع گسترده […]

 

ظرف یک ماه گذشته از بعد از مصوبه مجلس عراق و احکام قوه قضاییه در بغداد و موضع رسمی دولتین تهران و ترکیه مبنی بر حمایت بی چون و چرا از تمامیت ارضی کشور عراق  و صف بندی دو جریان ارتش عراق و پیشمرگان کرد در مقابل هم در کرکوک بدون شک توقع گسترده تری از آنچه ظرف عقب نشینی ایام  گذشته رخ داد ، میرفت که با تصمیمات عقلانی ، اتحادیه میهنی را از ماجرای جدایی طلبی جدا نمود و محتملاً اخبار بعدی حاکی از این است که: مسعود بارزانی ، هیمن هورامی، صالح الکنعانی ، کوسرت رسول و ١٧ نفر از اعضای حزب دموکرات کردستان (حادک) عراق متواری و حزب دموکرات کردستان منحل و حزب میهنی کرد به حشدالشعبی پیوند خواهد خورد و شهر کرکوک تسخیر حشد الشعبی عراق شد، خواهیم بود . پیشروی نیروهای عراقی به سمت کرکوک که توسط رویترز گزارش میشود و خبر آن است که مقام‌های عراقی و کرد از حرکت شبانه نیروهای عراقی به سمت مناطق نفتی و یک پایگاه هوایی مهم تحت کنترل نیروهای کرد در نزدیکی شهر کرکوک خبر داده اند. و هدف از این پیشروی نظامی را حفاظت و کنترل پایگاه هوایی K1 در غرب کرکوک اعلام نموده اند. که حاکی از آن است که یکی از دو طرف قافیه را باخت و حمایت فرزندان رشید سپاه اسلام در تعریف راهبرد و دقت و نظارت در پیاده سازی آن کارگر افتاد.

از طرف دیگر شورای امنیت اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده  که در حال حاضر نیروهای عراقی از سمت منطقه «تازه خرماتو» واقع در جنوب کرکوک در حال پیشروی و انجام عملیاتی بزرگ هستند که هدفشان استقراردر شهرکرکوک و پاکسازی اطراف پالایشگاه از حضور پیشمرگان کرد است. با در دست گرفتن کنترل پایگاه هوایی K1 و مناطقی راهبردی در خاک عراق ارتش عراق دست برنده در کرکوک را صاحب گردید .

چراغ سبز بارزانی به پیشمرگ‌ها برای مقابله با نیروهای عراقی نیز کارگر نیافتاد و اصرار بیشتر برای حضور و پایداری ، احتمال خونریزی و کشتار را افزون میکرد. الجزیره  هم گزارش داده که رئیس اقلیم کردستان عراق از نیروهای کرد خواست حال که مورد حمله قرار گرفته اند سر سختی نشان دهند ولی این تاکتیک نیز با تمرد نیروها به شکست انجامید.

پیش از این «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، گفته بود قصد جنگ با شهروندان کـرد را ندارد. با این همه صف‌شکنی  طرف‌ها در کرکوک پیرامون آن  و عقب نشینی های شبهای  گذشته از نگرانی‌ها از یک درگیری گسترده کاسته است و تقریبا همه خبرگزاریها دولت عراق را پیروز میدان بعد از همه پرسی میدانند. چرا که با عقب نشینی نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (حادک) از ٣۴محله در شهر و حومه کرکوک ، شهر کرکوک  خصوصاً مناطق راهبردی به طور کامل به کنترل نیروهای عراقی درآمد. با این اقدام صادرات نفت نیروهای بارزانی به یک سوم تقلیل می یابد و به عبارتی از ۶٠٠ هزار بشکه در روز به ٢٠٠ هزار خواهد رسید.

خبرها از تحولات میدانی شهر کرکوک حاکیست، نیروهای ارتش، بسیج مردمی و پلیس فدرال عراق در ادامه عملیات بازپس گیری مناطق تحت تصرف نیروهای حزب «اتحاد دموکراتیک کردستان» (حزب مسعود بارزانی)، موفق شدند کنترل خود را بر منطقه بسیار با اهمیت و سوق الجیشی « داقوق» در محور جنوب شرقی شهر کرکوک کامل کنند.

حال با عقب نشینی نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان از اهم  محله های کرکوک ، شهر کرکوک به طور کامل به کنترل نیروهای عراقی درآمده است ؛ لذا خبر میرسد که « باشور، غازی، آذار ، الخضرا، تسعین و قوریه، الفیلق، عرفه، حریزان ، الوسطی و العدال» از جمله مناطقی به شمار می آیند که روزهای قبل ، از تصرف نیروهای وابسته به بارزانی خارج شدند.

دوشنبه گذشته هم نیروهای عراقی در محور غربی شهر توانستند ساختمان استانداری را از تصرف نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردستان خارج کنند. فرمانده هان بسیج مردمی عراق، پلیس فدرال و واکنش سریع در شهر حضور دارند و از نزدیک تحولات میدانی را در حومه شهر کرکوک رصد می کنند.

هم اکنون مردم در مناطق مختلف شهر کرکوک در خیابان ها حضور دارند و اقدام به پایین آوردن پرچم های نیروهای کرد می کنند و پرچم کشور عراق را به اهتزار در می آورند.نیروهای عراقی در جریان عملیات بازپس گیری شهر کرکوک موفق شدند، بیش از هزار کیلومتر مربع از مساحت تحت تصرف نیروهای کرد را به کنترل خود درآورند؛ عملیات برای بازپس گیری سایر مناطق تحت تصرف نیروهای حزب اتحاد دموراتیک کردستان (حادک)در حومه شهر کرکوک در دستور کار قرار دارد. مناطق مهمی از جمله « مریم بیک، گذرگاه مریم بیک،شهرک صنعتی، گذرگاه خالد، شرکت گاز و نفت شمال، القادسیه، قرش تبه، ترکلان، نیروگاه برق ملا عبدالله، فرودگاه کرکوک، پایگاه K1، شرکت نفت باباکر، شهر تازه خورماطو، لیلان، مرکز پلیس ترکلان، طوابزاوه و البوعساف» در جریان عملیات دو روز گذشته به کنترل نیروهای عراقی درآمدند.

حال و با توجه به ساختار کاملاً پفکی کردستان خصوصاً (حادک) به جرات میتوان گفت موضوع همه پرسی در کردستان عراق که طرحی انگلیسی ، اسراییلی، و تا حدی امریکایی بود کاملاً شکست خورده و بقول حیدر العبادی نخست وزیر عراق به تاریخ پیوسته است  و اخبار حاصله حاکی از فرار به خارج برخی سران حادک دارد و بنظر میرسد و میتوان گفت با کمی خون ریزی و قلیلی تلفات ، خون به کردستان شد و مجنون زکردستان گریخت. والسلام

حمید رضا نقاشیان