مرداد ۱۳۳۲ فرار شاه به بغداد
مرداد ۱۳۳۲ فرار شاه به بغداد

در سرمقاله قبلی اینگونه گفتیم که  ژنرال نورمن شوارتسکف، با مبالغی پول نقد به بهانه ماموریت در لبنان و مصر و پاکستان وارد ایران شد وبا هماهنگی سفارت انگلستان  با شاه ملاقات کرد. رابط انگلیسی یعنی شاپور ریپورتر ( نیز با شاه ملاقاتی داشت و از طریق او به شاه پیام داده شد که آمریکا […]

در سرمقاله قبلی اینگونه گفتیم که  ژنرال نورمن شوارتسکف، با مبالغی پول نقد به بهانه ماموریت در لبنان و مصر و پاکستان وارد ایران شد وبا هماهنگی سفارت انگلستان  با شاه ملاقات کرد. رابط انگلیسی یعنی شاپور ریپورتر ( نیز با شاه ملاقاتی داشت و از طریق او به شاه پیام داده شد که آمریکا و انگلستان قصد کودتا در ایران را علیه دکتر مصدق دارند،  شاه نیز با قصد آنان موافقت کرد. در آن دیدار مهم ژنرال نورمن شوارتسکف به شاه اطلاع داد که افسر جوان فرمانده کودتا (روزولت) نیز قصد دیدار با او را دارد. شاه اظهار نگرانی کرد و درخواست کرد که این دیدار محرمانه باشد تا دیگران به این قضیه پی نبرند و به دکتر مصدق گزارش ندهند. این دیدار در یک شب تاریک در خیابان و در اتومبیل روی داد و روزولت در حالی که در عقب اتومبیل زیرپتو خوابیده بود  پنهانی  با شاه مذاکره کرد و اطمینان داد که عزل دکتر مصدق مشکلی ایجاد نمیکند. به حسب آنچه در تاریخ شفاهی مربوط به کودتا مطرح شده حکم عزل مصدق در تاریخ ۲۲ مرداد بطور محرمانه امضا و بعد از سه روز توسط نعمت اله نصیری که در آن زمان رئیس شهربانی بود ، در منزل دکتر مصدق در خیابان کاخ آن زمان و فلسطین فعلی تسلیم مصدق گردید و در همان دم بعد از تسلیم حکم نصیری توسط نیروهای مردمی در اطراف دکتر مصدق دستگیر شد و این خبر به شاه رسید . شاه که در گلاردشت بسر میبرد از فرودگاه نوشهربا هواپیمای شخصی خود به بغداد و از بغداد به شهر رم در ایتالیا فرار کرد، او از نشانه عملیات دستگیری نعمت نصیری این استنباط را یافته بود که شاید دکتر مصدق از جریان کودتا با خبر شده و در حال خنثی کردن آن است. و از آنجا که حکم عزل دکتر مصدق بدلیل انحلال مجلس قابلیت طرح در مجلس را نداشت شاه احساس کرد کار عزل عملی نیست و حتما فرار بهتر از قرار است. پس از علنی شدن خبر فرار شاه از کشور، مردم به خیابان ها ریختند، مجسمه های او و پدرش رضاشاه را شکسته واز میدانها پایین کشیدند و علیه سلطنت شعار دادند. گروهی نیز در نقاط مختلف تهران و همچنین میدان بهارستان تظاهرات کردند و خواستار «نظام جمهوری» و پایان سلطنت شدند، روز ۲۶ مرداد سپهبد زاهدی با هماهنگی آیت الله کاشانی با طیب حاج رضایی دیدار میکند و قرار میگذارند از فردا دستچات مذهبی به خیابان بیایند و نگذارند توده ای ها اجازه عرضه و اندام کنند . علی الظاهر توده ای ها در خیابان تظاهرات میکردند و شعار مرگ بر شاه و حذف سلطنت و لزوم برپایی حکومت جمهوری میدادند و دستجات مذهبی با هماهنگی آیت الله کاشانی که از حضرت ایت الله العظمی بروجردی اذن حمایت گرفته بود در حمایت از شاه شعار جاوید شاه سرداده و اماکن مهم حکومتی را به اشغال خود درمی اورند و جریان کودتا شکل موفق و پیروز بخود گرفته وو ائتلاف مذهبی ها و سلطنت و امریکا و انگلیس با سیاست گذاری شاپور اردشیر جی در پشت پرده کودتا را به باز گشت شاه از ایتالیا و دستگیر نمودن بیش از ۴۰۰ نفر از طرفداران مصدق میرسانند.

دکتر محمد مصدق به احمد آباد کرج تبعید میشود و ننگ بازگشت شاه به دامن این کشور مینشیند. و از ۳۰ مرداد ۱۳۳۲ تا ۱۰ دی ۱۳۵۷ در این کشور به رسم انگلیسها و با تفنگ امریکایی ها سفاکانه خون ریخته میشود تا تقدیر الهی بر زمینه سازی انقلاب شکوهمند امام عظیم الشان و بنیانگزار جمهوری اسلامی رقم خورده و موجب فرار مجدد و برگشت ناپذیر و نکبت بار شاه مخلوع میکردد.

والسلام