مقصر گرانی مسکن دولت نیست؟
مقصر گرانی مسکن دولت نیست؟

در این سه ماهی که از سال ۱۳۹۷ می گذرد همواره شاهد تغییر نرخها در همه امور از ارز گرفته تا سکه و از همه ویرانگر تر مسکن است زیرا ممکن است تقاضا برای ارز و طلا و برخی دیگر از اقلام جنبه سوداگر بیابند اما مسکن نیاز واقعی کشور و هر چه تقاضا بیشت […]

در این سه ماهی که از سال ۱۳۹۷ می گذرد همواره شاهد تغییر نرخها در همه امور از ارز گرفته تا سکه و از همه ویرانگر تر مسکن است زیرا ممکن است تقاضا برای ارز و طلا و برخی دیگر از اقلام جنبه سوداگر بیابند اما مسکن نیاز واقعی کشور و هر چه تقاضا بیشت زمیته تولید را فراهمتر میکند.ُ. پروژه‌های مختلف دولت درخصوص ساخت مسکن درحالی یکی پس از دیگری شکست می‌خورد که اسناد و شواهدی جدی درخصوص اختلاف‌نظر میان رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های تولید روزافزون مسکن مورد نظر دولت  وجود دارد. اتفاقی که باعث می‌شود، طرح‌های دولت در این حوزه حساس که با زندگی مردم ارتباط مستقیمی دارد با شکست روبه‌رو شود.

اولین شواهد  بروز این اختلاف را می‌توان در جلسه رأی اعتماد به وزیر راه و مسکن و شهر سازی  جست‌وجو کرد. جایی که رئیس دولت در جریان دفاع از کابینه خود، مورد انتقاد مجلس قرار گرفت. روحانی با گلایه سیاستهای تولید مسکن رسما اعلام کرد  «ما دربحث سیاستهای تولید  مسکن نتوانستیم با آقای آخوندی به توافق نهایی برسیم، در دولت دوازدهم اولین چیزی که من از ایشان بجد خواهم خواست، مسئله مسکن است. من از روز اول دولت یازدهم به ایشان تأکید کردم ودر شورای هماهنگی اقتصادی هم به ایشان گفتم که نظر من این است، مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد، اما ایشان نظرات دیگری داشت. ولی این گلایه ماست که مطرح کردیم. » این اختلاف‌نظر میان روحانی و آخوندی به طرح دولت درخصوص بازسازی بافت‌های فرسوده بازمی‌گردد. جایی که روحانی نوسازی بافت‌های فرسوده را به همیاری دولت به نفع بخش مسکن می‌داند و آخوندی دیدگاهی مخالف با رئیس دولت دارد.

حسن روحانی در سفر به ترکیه در خصوص تولید مسکن شدیتحت تاثیر گزارشات اردوغان قرار گرفت و این احساس دغدغه ای برای او بوجود آورده است که میتوان بافت های فرسوده را یکجا تخریب و همزمان با هم ساخت . رجب طیپ اردوغان که شدیدا متهم به عضویت اجمنهای فراماسونری انگلستان است در دوران شهرداری خود تصمیمات سخت و دشواری گرفت و این تصمیمات امروزه به ذهن رئیس جمهور اسلامی ایران هم خطور نموده و علاقمن دنباله روی از اردوغان در تخریب و یکجا سازی مسکن های واقع در بافت فرسوده شده است.از سوی دیگر آخوندی می‌گوید که محور بازسازی بافت‌های فرسوده، باید ساکنان محلات آسیب‌دیده باشند؛ به این معنی که ساکنان بافت‌های فرسوده خود باید سرمایه‌گذاری و با تجمیع زمین‌های خود، محله خود را بازسازی کنند.

همچنین پس از آن عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی به صراحت در مخالفت با دیدگاه روحانی عنوان کرد که «برج‌سازی در بافت‌های فرسوده بسیار سخت است و در این دوره به دنبال ساخت ساختمان‌های بی‌هویت و فاقد ارزش‌های انسانی نخواهیم بود. »

لذا و با توجه به مصاحبه تلویزیونی ، عباس آخوندی با برنامه‌ریزی قبلی، دستورالعمل رئیس‌جمهور برای شهرداری‌ها درخصوص صدور پروانه بلندمرتبه‌سازی در بافت‌های فرسوده را خنثی نمود تا عملاً دولت ابتکار عمل را در هیجانات بازار مسکن، به دلال‌ها ببازد و رسماً به مردم اثبات کند که هیچ عزمی برای تولید مسکن و دخالت به نفع مردم در این بازار را ندارد. در تازه‌ترین واکنش نیز، عباس آخوندی بدون آنکه اشاره‌ای به ضعف شدید عملکرد خود و تیمش در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن داشته باشد، توپ گرانی‌های اخیر مسکن را به زمین دیگری انداخت و گفت «این نوسانات به خاطر شرایط سیاسی ایجاد شده و منحصر به بازار مسکن نیز نیست، و می‌توان گفت زودگذر است.»

از این بررسی در خصوص تعارض دو دیدگاه این استنباط پدید می آید که  طرح‌های دولت درخصوص مسکن به دلیل اختلاف‌نظر میان رئیس دولت و وزیر مسکن و شهرسازی در حالی یکی پس از دیگری با شکست روبه‌رو می‌شود که مردم بزرگ‌ترین آسیب دیده و متضرر این دو گانگی در سیاستهای کلان شهری دولت هستند.

جایی که قیمت مسکن در بازه زمانی بسیار کوتاه پس از یک رکود پنج ساله جهشی حبابی و غیر قابل تصور کرد و سرمایه‌های مردمی که اندک پس اندازی جمع آوری نموده بودند تا به دنبال خرید خانه‌ای کوچک برای رهایی از مستأجری بوده باشند یکباره از هر ده ریال به ۴ ریال کاهش یافته، به یکباره از بین رفت.بنظرشما این اختلاف بین وزیر و رئیس جمهور خود جنگ زرگری برای کار نکردن و نا راضی تراشی در جهت نوشاندن جام زهربه کام نظام نیست؟ والسلام

حمید رضا نقاشیان