پاکستان با برادر یا بر برادر؟
پاکستان با برادر یا بر برادر؟

نگاه دقیق به آنچه در پاکستان میگذرد به ایران کمک خواهد کرد فرایند تحول سیاسی در این کشور را رصد نموده و این مردم را به استعداد های ذاتی خود واقف کنیم . پاکستان در طول بیست سال گذشته تحت تاثیر کمک های مستقیم امریکا و سعودی مواضع سینوسی و متفاوتی در منطقه در برخورد […]

نگاه دقیق به آنچه در پاکستان میگذرد به ایران کمک خواهد کرد فرایند تحول سیاسی در این کشور را رصد نموده و این مردم را به استعداد های ذاتی خود واقف کنیم .

پاکستان در طول بیست سال گذشته تحت تاثیر کمک های مستقیم امریکا و سعودی مواضع سینوسی و متفاوتی در منطقه در برخورد با موضوعات مختلف داشته است .

گاهی به اعتبار کمک‌های مالی آمریکا در مقابل تروریسم کوتاهی نموده است و گاهی مواضع تند و خشونت بار تروریسم سلفی ، وهابی در پاکستان مانع پرداختن به ایجاد روندی متعادل در ساماندهی یک آرامش نسبی و امنیت پایدار برای مردم و بخصوص شیعیان این کشوربوده است.

مواضع ضد امریکایی اخیر دولت پاکستان نیز مانور توخالی و پوکی است که کمتر میتوان به نقش مستقل پاکستان درمواجهه با امریکا امیدوار بود لاکن مردم پاکستان بستر آماده ای برای درک واقعیت های منطقه ای و تا حدی جهانی شده اند. تا جایی که سخنگوی ارتش پاکستان اخیرا در انتقاد از مواضع دونالد ترامپ علیه پاکستان میگوید ما چیزی جز احترام به خون قربانیان مبارزه با تروریسم ازآمریکا نمی خواهیم.

«ژنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان اتهامات دونالد ترامپ علیه پاکستان را تقبیح نموده و میگوید سخنان رئیس جمهور آمریکا باعث نمی‌شود ما مجددا وارد جنگ افغانستان شده و خود را درگیر مسائل داخلی این کشور کنیم. ما مواضع خود را درباره سیاست‌های جدید واشنگتن در منطقه کاملا مشخص کرده و گفته‌ایم که تا چه اندازه و به چه صورتی حاضر به همکاری در مرزهای خود هستیم. تمام دنیا می‌دانند که جنگ با تروریسم چگونه آغاز شد و چگونه ادامه پیدا کرد، اگر ما تاکنون کشورهای مختلف را علیه مبارزه با تروریسم کمک کرده‌ایم به‌دلیل سودمندی آن برای پاکستان بوده است و در آینده هم فقط از برنامه‌هایی حمایت می‌کنیم که پاکستان از آن نفعی ببرد.»

اینکه آمریکا طی عمر ۷۰ ساله پاکستان بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک به کشور پاکستان داشته است.

اینکه این رقم بسیار کمتر و ناچیزتر از خساراتی است که طی این مدت به دلیل حمایت پاکستان از سیاست‌های آمریکا در افغانستان به پاکستان تحمیل شده است.

اینکه اگر آمریکا به کشوری کمک می‌کند به این دلیل است که در آن نفعی برای خود بیافریند.

اینکه  سیاستمداران کاخ سفید باید بدانند که پاکستان در مواضع اخیر خود تصریح میکند که چشم داشتی به کمک‌های امریکا ندارد.

اینکه پاکستان امروز با صراحت و بدون ملاحظات دیپلماتیک اعلام کند سال‌های همکاری بدون چون وچرای با آمریکا تمام شده است.

اینکه سخنگوی ارتش پاکستان با استواری اعلام کندکه به امریکا تفهیم کرده‌ایم ، در هیچ جنگی که برای امنیت داخلی پاکستان خطر آفرین باشد شرکت نخواهیم کرد ، همه و همه مبشر شرایطی جدید در تعریف دیپلماسی استقلال پاکستان محسوب میشود.

پر واضح است که روابط پاکستان و آمریکا پس از آنکه اسلام آباد به سمت پکن گرایش پیدا کرد به شدت دگرگون شده است.

در دیپلماسی امروز پاکستان که در سطح وسیعی خواست ملت پاکستان است ، اتهامات ترامپ به پاکستان با واکنش‌های سخت دولت‌مردان اسلام آباد روبرو میشود.

با این همه مواضع بسیار خوب و قابل تقدیر پاکستان علیه دشمن بزرگ برای کشورهای منطقه ای لاکن در بسیاری موارد عملکرد پاکستان در اظهار ناتوانی برای جلوگیری از شیعه کشی در این کشور ابهامات و شائبه هایی عمیق بین دو ملت ایران و پاکستان بوجود می آورد.

این ابهامات تا حدی عمیقند که گاهی تصور یک همکاری پشت پرده بین آل سعود وهابی داعشی با پاکستان را هشدار میدهند.

پاکستان امروز نزدیک به ۴۰ میلیون مسلمان شیعه دارد و بی توجهی به اعتقادات و منویات شیعیان نه تنها برای مردم این کشور ابهام بر انگیز ، بلکه برای ایران بعنوان کشور دوست و برادر و همسایه و مشترک المنافع با پاکستان قابل پذیرش نیست.

اینکه آقای اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کند که از ایجاد اردوگاه برای طالبان و یا داعشی ها در پاکستان مطلع و از بابت این حمایتهای غیر دیپلماتیک و مغایر با روابط حسنه نگران است و با نماینده سازمان ملل در خصوص مناسبات منطقه‌ای از کشورهای آسیای میانه، روسیه، چین و ایران نام برده و اظهار نموده که کشورش در بخش روابط اقتصادی با این کشورها دست‌آوردهای خوبی داشته، اما تلاش‌ها برای بهبود روابط با پاکستان در همکاری‌های منطقه‌ای “نتیجه‌ای در قبال نداشته  و متکی ب اقدامات پنهان و خصمانه ای در حال اضطراب است فی الواقع کاملا نگران کننده برای ایران و افغانستان و حتی تمامی کشورهای منطقه می باشد. ».

پاکستان امروز اگر چه بسمت شفافیت بسمت غربی زدایی از گرایشها و سیاستهای گذشته حرکت میکند لاکن در تعریف معیارهای با ایران اتخاذ مواضعی بدون پرده پوشی و با تعریفی شفاف تر در مصادیقی واضح از جنس با برادر و یا بر برادر خودبا ایران نیازمند است.والسلام