آمار بازماندگان از تحصیل افزایش پیدا نمی‌کند
آمار بازماندگان از تحصیل افزایش پیدا نمی‌کند
وزیر آموزش و پرورش درخصوص آمار بازماندگان از تحصیل همزمان با شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد بازماندگان از تحصیل ارائه داد اما مطمئناً افزایش پیدا نخواهد کرد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد محسن حاجی‌میرزایی درخصوص میزان بازماندگی از تحصیل پس از شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: امسال بیش از سال‌های گذشته از افرادی که از تحصیل باز می‌مانند، در حال مراقبت هستیم.”آمار بازماندگان از تحصیل افزایش پیدا نمی‌کند”

وی افزود: در سال‌های گذشته، ۱.۲ درصد بازماندگان از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به فرصت آموزشی از تحصیل بازماندند و دیگر بازماندگان به دلایل دیگری از تحصیل بازمانده‌اند که با کمک همه نهادهای حمایتی، در حال برطرف کردن این مسائل هستیم.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: امسال حداکثر مراقبت را انجام داده‌ایم و اطلاعات دانش‌آموزان را از ثبت احوال گرفته و در اختیار مناطق قرار داده‌ایم تا همه دانش‌آموزان پیگیری شوند.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آمار بازماندگان از تحصیل همزمان با شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد بازماندگان از تحصیل ارائه داد اما مطمئناً افزایش پیدا نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر_گروه جامعه: این روزها که کرونا هم آموزش و هم پرورش رسمی را تحت تأثیر قرار داده است، بیش از گذشته پرداختن به مساله یادگیری اهمیت پیدا می‌کند. واقعیت این است که یکی از دردسرهای همیشگی والدین و معلم‌ها ایجاد رغبت در دانش آموزان برای بالا بردن سطح یادگیری آنها بوده غافل از اینکه علاوه بر اینکه ایجاد رغبت تحصیلی خود یک عامل فردی است، عوامل محیطی که می‌تواند روی آن اثرگذار باشد نیز علیرغم گستردگی که دارد اما با ظرافت‌هایی قابل احصا است.

حالا که کرونا آموزش‌ها را حدود یک سالی است غیرحضوری کرده است شاید این «رغبت» بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته باشد و کم نباشند والدینی که باید دنبال فرزندانشان بدوند تا تکالیف خود را انجام دهند یا بازخوردی از آنچه آموخته‌اند ارائه دهند.

طرح خوانا که در ۵ درصد مدارس ابتدایی کشور در حال اجراست، به دنبال ارزشیابی سنتی نیست بلکه انتظار می‌رود مهارت‌های نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گوش کردن را که از اهداف این طرح است، در رفتار دانش آموزان محقق شوددر این میان آموزش و پرورش هم سعی دارد طرح‌هایی را اجرا کند و مورد استقبال قرار دهد که بتواند به رغبت بخشی در دانش آموزان بیانجامد. طرح‌هایی که بتواند به افزایش یادگیری در پایه‌های یادگیری که خواندن و نوشتن است بیانجامد مثل بسته تحولی خوانا که قرار است با اجرای این طرح در جامعه آموزش ابتدایی، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در آزمون بین‌المللی سواد خواندن و نوشتن ارتقا می‌یابد و دانش آموزان ایرانی به جایگاه واقعی خود در سطح جهانی دست پیدا کنند.

به گفته رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی طرح خوانا که در ۵ درصد مدارس ابتدایی کشور در حال اجراست، به دنبال ارزشیابی سنتی نیست بلکه انتظار می‌رود مهارت‌های نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گوش کردن را که از اهداف این طرح است، در رفتار دانش آموزان محقق شود و تربیت دانش آموزانی با اعتماد به نفس بالا از نتایج اجرای این طرح باشد.

پیشتر نیز طرح بازی و یادگیری در دوره ابتدایی مطرح شد و حتی در مدارسی اتاق‌های قصه و بازی راه اندازی شد که عملاً در سال تحصیلی گذشته و سال تحصیلی که در آن قرار داریم این طرح به دلایل متعدد از جمله دوری دانش آموزان از مدارس به فراموشی سپرده شد که شاید یک غفلت در این میان این بود که آموزش‌های لازم به والدین برای ورود به بحث آموزش بازی و یادگیری ارائه نشده بود تا در این وانفسایی که عمده بار آموزش به عهده والدین است، از آن کمک بگیرند.

 

  • منبع خبر : ایسنا