اصلاح بودجه وزارت میراث‌ فرهنگی
اصلاح بودجه وزارت میراث‌ فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با توجه به اینکه سه حوزه تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را داریم اما همچنان بودجه این وزارتخانه کم است و باید اصلاح شود.

به گزارش واحد گردشگری خبرگزاری صبح اقتصاد علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس یازدهم شورای اسلامی که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: همه نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در نشست‌های خود، موضوعات میراث فرهنگی و صنایع‌دستی را پیگیری می‌کنند اما یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم. در گذشته، سازمان بودیم اما با تدبیر  نمایندگان مجلس، به وزارتخانه تبدیل شدیم و این‌، یک اقدام مثبت بود زیرا رأی‌گیری‌ها درباره موضوعات در هیئت‌وزیران انجام می‌شود، با انجام این‌کار حق پیگیری مطالبات در دولت بالا رفته و تعاملات بین‌دستگاهی بیشتر شده است. “بودجه وزارت میراث‌فرهنگی اصلاح شود​​​​​​​”

وی افزود: میزان اعتبارات ما در حوزه میراث فرهنگی ۲۴۰۰ میلیارد ریال است درحالی‌که سال ۹۶ اعتبار ما در این بخش ۱۳۰۰میلیارد ریال بود. چگونه می‌توان با این‌مبلغ کم بناها را مرمت کرد. از نظر بودجه‌ای عقب هستیم. با توجه به اینکه سه‌حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داریم، اما همچنان بودجه این‌وزارتخانه کم است. با تلاش‌هایی که کردیم نرخ رشد بودجه ما نسبت به گذشته ۳۰ درصد شد. بودجه ما نسبت به وزارت ورزش و جوانان نصف است و متأسفانه این‌بودجه باید از ریشه درست شود.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت: این‌وزارتخانه چندبخشی است و کارهای عمرانی در حوزه میراث فرهنگی انجام می‌دهد. در حال حاضر ۲۵۰۰ پروژه مرمتی در حال اجرا داریم. اشتغال‌زایی آن بالاتر از وزارت راه و مسکن و شهرسازی است زیرا همه‌ کارهای ما یدی و دستی است. درنتیجه نرخ اشتغال آن بالاست در حقیقت میراث فرهنگی ماهیت فرهنگی و عمرانی دارد.

۳۷ درصد بخش خدمات به گردشگری اختصاص دارد

مونسان گفتک بنا بر آمارهایی که در کشور موجود است ۵۱درصد اشتغال کشور در اختیار بخش خدمات بوده به‌طوری‌که ۳۷ درصد بخش خدمات به ما اختصاص دارد به این منظور ازنظر ایجاد اشتغال این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد. طی دو سال گذشته تعداد بوم گردی‌های کشور از ۴۰۰ واحد به بیش از ۲هزار واحد افزایش پیداکرده است، کمترین توقع و فشار را به دولت دارند این موضوع موجب شده تا علاوه بر درآمدزایی، جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: اکنون ۲۴۵۰ پروژه در حوزه گردشگری و ۵۹۰ هتل در سطح کشور در حال اجراست تعداد کمی از این پروژه‌ها به زیرساخت‌های گردشگری اختصاص دارد، ما از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری ۵۰۰ پروژه به بهره‌برداری برسد با بودجه اندکی که داشتیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم به این منظور تلاش کردیم تا از روش‌های مختلف آن را جبران کنیم. در حوزه میراث فرهنگی حق بهره‌برداری از اماکن تاریخی را در قالب ماده ۲۷ قانون بودجه و ماده ۸۸ به بخش خصوصی برای جبران کمبود مراکز اقامتی به‌ویژه در نقاط محروم دادیم تا از منابع خود مردم برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.”اصلاح بودجه وزارت میراث‌ فرهنگی”

وی افزود: انجام این کار چند مزیت داشت نخست اشتغال‌زایی شد و خود مردم با استانداردهای ما زیر نظر معاونت میراث فرهنگی آثار تاریخی واگذارشده را مرمت کردند و با کاربری که توسط وزارتخانه تعیین‌شده بود از آن بهره‌برداری کردند. صندوق توسعه ملی وام‌هایی که می‌دهد به شکل ارزی است ما تنها بخشی هستیم که می‌توانیم از محل این صندوق تسهیلات ریالی بناتر قانون بپردازیم، این حمایت موجب رشد در بخش گردشگری به‌ویژه برای اجرای این پروژه‌ها شده است.

واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل‌شدن به هتل کاروانسراها

مونسان در بخش دیگری از این‌دیدار گفت: یکی از مشکلات ما درگذشته کمبود زیرساخت‌ها بود که خوشبختانه به رفع این مشکل کمک کردیم در سال ۹۸ بوتیک هتل را راه‌اندازی کردیم و در حال واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل‌شدن به هتل کاروانسرا هستیم.

وی با اشاره به نقش مهم تبلیغات در افزایش تعداد گردشگری خارجی گفت: متأسفانه بودجه‌ای برای تبلیغات در نظر نمی‌گیرند درحالی‌که تمام دنیا به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گفت: به‌شکل هوشمندانه ترم‌های گردشگری کشور را اضافه کردیم؛ طوری‌که اکو توریسم، کویر نوردی و جنگل‌نوردی را به‌سمت جلو پیش بردیم و با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم، قرار شد اطراف منابع آبی، برای اولین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتواند تأسیسات گردشگری ایجاد کند؛ بدون انتقال مالکیت آن. و تنها حق بهره‌برداری زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.اصلاح بودجه وزارت میراث‌ فرهنگی”

مونسان با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان گلستان در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید سرمایه‌گذاران را به راه‌اندازی بوم گردی و بوتیک هتل در این استان تشویق کنیم تا اشتغال‌زایی ایجاد شود. همچنین تورهای اکو توریسم در سطح استان گلستان راه‌اندازی شده است. همه تلاش خود را برای رونق صنعت گردشگری در استان انجام می‌دهیم.»

رحمت‌الله نوروزی نماینده منتخب مردم علی‌آباد کتول در مجلس یازدهم شورای اسلامی هم در بخشی از این‌نشست گفت: تأمین تسهیلات با کارمزد و سود کم‌تر باید در مجموعه دولت، وزارتخانه و فراکسیون گردشگری موردتوجه قرار بگیرد. فراکسیون شمال را با حضور سه استان گلستان، گیلان و مازندران در آینده باقوت تشکیل می‌دهیم تا بازوی وزارتخانه شود. برای تکمیل زیرساخت‌ها مشکل‌داریم و برای ثبت جهانی دیوار گرگان و تکمیل موزه بزرگ استان نیز اعتبار نیاز داریم. همچنین انتظار داریم فرش ترکمن ثبت جهانی بشود.”اصلاح بودجه وزارت میراث‌ فرهنگی”

  • منبع خبر : مهر